Suomen setlementtiliike vastustaa kaikenlaista sortoa ja rasismia

Suomi on rakennettu oikeusvaltion periaatteelle, joka takaa kaikille yhtäläiset oikeudet sekä velvollisuudet. On rasismia, jos estää ihmistä saamasta yhdenvertaisia palvelua etnisen taustansa vuoksi.

Setlementtiliike vastustaa kaikenlaista rasismia, erottelua sekä ihmisten syrjäyttämistä.
Seisomme niillä kulmakivillä, joille 100-vuotias Suomi ja 100-vuotias suomalainen setlementtiliike on perustettu: yksilön oikeudet, yhdenvertaisuus, oikeusvaltioperiaatteet ja länsimainen demokratia.

Ennakkoluulot ja syrjivät teot haastavat suomalaisen yhteiskunnan perusperiaatteita. Pidämme tärkeänä, että yhteiskunnan syrjivät käytännöt nousevat arjen kätköistä päivänvaloon ja herättävät keskustelua yksilöiden ja ryhmien oikeuksista.

Vaikka Suomessa on varmaankin romanien tilanteessa tapahtunut paljon edistystä, joutuvat romanit silti kohtaamaan arjessaan edelleen räikeää syrjintää ja rasismia.

Toivomme poliitikkojen nostavan yhteiskunnalliseen keskusteluun rakenteellisen rasismin ja syrjimisen ja toivomme poliitikkojen tekevän sellaisia päätöksiä, jotka tukevat kaikille yhtäläisiä oikeuksia ja mahdollisuuksien tasa-arvoa.

Toivomme kansalaisyhteiskunnan nousevan vastustamaan kaikenlaista sortoa sekä rasismia ja sanomaan EI.

Setlementti on rohkeasti kantaa ottava, setlementti on rohkeasti ihmisen puolella.

Pentti Lemmetyinen

Rikhard Blomerus