Suomen startup-yhteisö jouhevoittamaan ulkomaalaisten osaajien maahanmuuttoprosessia yhdessä Migrin kanssa

Suomen startup-yhteisön tavoitteena on tehdä osaavan työvoiman maahanmuutossa Suomesta maailman paras. Yhteisö tavoittelee tilannetta, jossa suomalaisen yrityksen palkkaama henkilö saa työluvan 2 viikossa itselleen ja puolisolleen, sekä englanninkieliset koulu- ja päiväkotipaikat lapsilleen.

Riikka Pakarinen

Riikka Pakarinen, Suomen startup-yhteisön toimitusjohtaja: “Ensimmäinen prosessin havaittu haaste on osaajien tunnistautuminen. Tällä hetkellä tunnistautuminen tulee tehdä paikan päällä lähtömaan Suomen suurlähetystössä. Joskus odotusajat jo tässä vaihessa ovat pitkät. Joissain tapauksissa henkilö joutuu matkustamaan toiseen tunnistautumista varten.  Prosessi pitäisi ja voisi olla mahdollista myös digitaalisesti. Se mitä tulee Migrin hallinnoimaan konkreettiseen lupaprosessiin ei näytä yritysten näkökulmasta olevan niinkään ongelmallinen. Prosessit siltä osin ovat edistyneet.”

Kaisa Salakka, Director of Research, Unity: “Unityn kasvun Helsingissä on mahdollistanut se, että olemme rekrytoineet vuosittain keskimäärin 30% uusista osaajista ulkomailta. Olemme huomanneet, miten käytännön asiat ulkomaalaisena Suomessa, kuten esimerkiksi pankkitilien ja puhelinliittymien avaaminen, ovat kasvava haaste. Nämä ovat pieniä asioita, jotka ratkaisemalla saisimme osaajien maahanmuuttoprosessista huomattavasti jouhevampaa ja helpottaisimme suomalaisten yritysten kasvua.”

Suomen startup-yhteisö ja Maahanmuuttovirasto ovat alkaneet kartoittamaan työperäisen maahanmuuton haasteita ja hidasteita. Yhteistyön tavoitteena on jakaa tietoa matalalla kynnyksellä organisaatioiden kesken ja sitä kautta on ratkaista osaajien maahanmuuton kokonaisuuteen liittyviä haasteita.

Elina Immonen, Maahanmuuttoviraston apulaispäällikkö: “Yhteinen tavoitteemme on jouhevoittaa työperäistä maahanmuuttoa. Olemme iloisia yhteistyöstämme Suomen startup-yhteisön kanssa. Yhteisön jäsenyritykset pystyvät nyt avaamaan konkreettisesti omia haasteitaan ulkomaalaisten osaajien rekrytoinnissa.”

Toimitusjohtaja, Suomen startup-yhteisö
riikka@startupyhteiso.com

Lyhyesti Suomen startup-yhteisöstä

Suomen startup-yhteisön muodostaa 100 eri suomalaista kasvuyritystä eri vaiheista, aina alkuvaiheesta kymmensarvisiin asti. Startup-yhteisö ei ole edunvalvontajärjestö yksittäiselle toimialalle, vaan uskomme yhdessä tekemisen voimaan – uhkien sijaan näemme ympärillämme mahdollisuuksia. Yhteisö on myös vahvasti mukana Eduskuntaan perustetussa startup yhteistyöryhmässä, jossa on edustajat jokaisesta eduskuntapuolueesta.

Suomen startup-yhteisö toivoo lisää englanninkielisiä koulupaikkoja Suomeen – taustalla uusi jäsenistön kyselytutkimus30.11.2021 09:37:52 EET | Tiedote

Yhteisön tavoitteena on avata maailman parhaana tunnettu Suomen koulutusjärjestelmä myös englannin kielellä. Erityisesti englanninkielisiä koulutuspaikkoja kaipaavat Suomeen rekrytoidut huippuosaajat ja heidän perheensä. Suomen startup-yhteisö tavoittelee tilannetta, jossa jo lähitulevaisuudessa Suomeen muuttava tai suomalainen perhe saa joustavasti lapsensa englanninkieliseen opetukseen tai varhaiskasvatukseen, myös kesken vuotta.

Supercellin ja sadan muun suomalaisen kasvuyrityksen muodostama Suomen startup-yhteisö ry julkisti toimitusjohtajansa ja tavoitteensa Suomen tulevaisuuteen7.10.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Supercellin, Metacoren, RELEXin, Yousicianin, Supermetricsin, Woltin, Aivenen, Smartlyn, Blokin, Unityn, Sulapacin, YES.VC:n, Inventuren, Maki Venturesin, Lifeline Venturesin ja sadan muun suomalaisen kasvuyrityksen ja sijoittajan muodostama uusi startup-yhteisö julkisti tänään tavoitteensa Suomen tulevaisuuteen. Yhteisö haluaa rakentaa Suomesta maailman parhaan startup- ja kasvuyritystoiminnan ekosysteemin, joka on kansainvälisesti tunnettu innovaatioistaan. Yhdistyksen uudeksi toimitusjohtajaksi on valittu politiikan ja yhteiskunnallisen vaikuttamisen ammattilainen Riikka Pakarinen.