Suomen startup-yhteisö: Maahanmuutosta ratkaisu väestörakenteen heikkenemiseen

Suomen startup-yhteisö (SSY) tavoittelee Suomeen kohdistuvan työperäisen maahanmuuton lisäämistä. Yksi yhteisön toiveista tulevaan hallitusohjelmaan tulee käsittelemään tapoja lisätä etenkin työperäistä maahanmuuttoa. Työperäisen maahanmuuton lisääminen on tähdellistä suomalaisen työmarkkinoiden toimivuuden ja julkisen sektorin rahoitusaseman varmistamiseksi.

Youssef Zad, Suomen startup-yhteisön ekonomisti

“Startup-yritysten tavoitteena on ratkaista globaaleja ongelmia ja tuottaa samalla voittoa omistajilleen. Voiton sivutuotteena muodostuu runsaasti verotuloja valtion kassaan, joiden avulla luodaan lisää hyvinvointia yhteiskuntaamme. Onnistuakseen tavoitteissaan yritykset tarvitsevat kuitenkin vakaan toimintaympäristön ja osaavaa työvoimaa”, kertoo Suomen startup-yhteisön toimitusjohtaja Riikka Pakarinen

“Suomen työmarkkinoita koettelee kuitenkin ennennäkemätön työvoimapula, jonka seurauksena tuotteita ja palveluita jää pahimmillaan kokonaan tuottamatta. Tämä taas johtaa heikompaan talouskasvuun ja mahdollisesti pienempään veropottiin. Työvoimapula ei ole pelkästään startup-yritysten, vaan laajasti Suomessa sekä maailmalla havaittu ongelma”, jatkaa Suomen startup-yhteisön ekonomisti Youssef Zad

Ilman maahanmuuttoa Suomen väestö olisi monen muun länsimaan tapaan pienentynyt jo vuodesta 2016 lähtien. Matalan syntyvyyden vuoksi Suomen väestönkasvu on tällä hetkellä täysin riippuvaista maahanmuutosta. Väestönkasvun tyrehtyminen asettaa uudenlaisen haasteen Suomen huoltosuhteelle, sekä suomalaisille yrityksille.

Työperäistä maahanmuuttoa on edistettävä laaja-alaisesti eri hallinnon aloilla. Tällä hetkellä huomio keskittyy paljon oleskelulupaprosessien nopeuttamiseen, mutta haasteita on myös muualla.

“Maahanmuuton prosessien sujuvoittaminen ja nopeuttaminen oleskelulupapäätösten lisäksi on tärkeää. Prosessin on oltava toimiva kokonaisuus ensimmäisestä viranomaiskontaktista myöhemmin Suomen päässä tapahtuvaan asiointiin. Tähän vaikuttavat sekä kieli, mutta ylipäänsä viisumiprosessin rakentuminen. Digitalisaatio, matalan kynnyksen tunnistautuminen, pankki- ja vakuutussopimusten helppo tekeminen olisivat muutamia keinoja, joilla pääsisimme jo pitkälle”, tiivistää Zad.

Youssef Zad, Suomen startup-yhteisön ekonomisti
Työmarkkinoiden kireyttä ja työvoimapulaa voidaan arvioida esimerkiksi niin kutsutun V/U suhdeluvun kehityksellä, joka lasketaan jakamalla avoinna olevien työpaikkojen määrä työttömien työnhakijoiden määrällä. Korkeampi suhdeluku tarkoittaa, että työpaikkoja on avoinna entistä enemmän työttömiin työnhakijoihin verrattuna. Alla olevasta kuviosta havaitaan viitteitä kasvavasta työvoimapulasta ja työmarkkinoiden kiristymisestä.

Suomen startup-yhteisön muodostaa yli 120 eri suomalaista kasvuyritystä kasvun eri vaiheista, aina alkuvaiheen yrityksistä kymmensarvisiin asti. Startup-yhteisö ei ole edunvalvontajärjestö yksittäiselle toimialalle, vaan uskomme yhdessä tekemisen voimaan – uhkien sijaan näemme ympärillämme mahdollisuuksia. Startup-yhteisön tavoitteena on rakentaa Suomesta maailman paras paikka yrittää, opiskella ja elää.

Kryptolainsäädäntö, alustatalous ja työperäinen maahanmuutto – Suomen startup-yhteisö julkaisi uudet poliittiset tavoitteensa21.4.2022 10:00:00 EEST | Tiedote

Suomen startup-yhteisö julkaisi tänään yhteisön poliittiset tavoitteensa tulevaan hallituohjelmaan. Yhteisön poliittiset tavoitteet ovat saaneet alkunsa yhteisön lähes 130 jäsenyritykseltä, joiden joukkoon kuuluu sekä Suomen suurimpia kasvuyrityksiä, että aivan alkuvaiheen startup-yrittäjiä. Tavoitteet tiivistävät suomalaisen startup-ekosysteemin toiveet ja konkreettiset ideat poliittisille päättäjille.

Finnish Startup Community's goals for the next governmental program: crypto legislation, platform economy and climate startups21.4.2022 10:00:00 EEST | Tiedote

The Finnish Startup Community announced today its new, community-driven policy goals for the future governmental program. The community's political goals stem from the community's nearly 130 member companies, including Finland's largest growth companies and the early-stage startups. These goals summarize the wishes and concrete ideas of the Finnish startup ecosystem for Finnish policymakers.