Suomen Startup-yhteisön toimitusjohtaja Riikka Pakarinen: Hallitukselta vahva viesti kilpailukykyisen toimintaympäristön puolesta

Suomen startup-yhteisö näkee hallituksen päätöksen haudata paljon keskustelua herättäneen arvonnousuveron vahvana viestinä edistää maamme kilpailukykyistä toimintaympäristöä. Uusi ehdotus tulisi valmistella tulevaa hallituskautta varten.

Kuvassa Suomen startup-yhteisön toimitusjohtaja Riikka Pakarinen

Tällä viikolla Suomeen ja Helsinkiin kokoontuvat kasvuyrittäjät ympäri maailmaa vuosittain järjestettävään teknologia- ja kasvuyritystapahtuma Slushiin. Tapahtuman valtaisa suosio ilahduttaa erityisen paljon.

Suomen startup-yhteisön toimitusjohtaja Riikka Pakarinen: “Ajatus veroehdotuksen taustalla on kannatettava. Verovälttely pitää kyetä estämään. Tämä käsittelyssä ollut malli ei olisi kuitenkaan vastannut itse ongelmaan ja tavoitteeseen. Kannatan lämpimästi sitä, että uusi ehdotus valmistettaisiin tulevaa hallituskautta varten. Se on kuitenkin tehtävä huolella. Hallituksen päätös oli nyt viisas".

“Veron osalta on tärkeä pystyä tarkastelemaan sitä, miten arvonnousuveron kaltainen vero vaikeuttaa osaajien houkuttelua Suomeen. Kansainväliset huippuosaajat pystyvät valitsemaan maansa useiden maiden joukosta, ja kilpailu näiden maiden välillä on kovaa. Mikäli tällainen verovelvollisuus iskee työntekijälle neljän vuoden jälkeen, eivät ­nämä kovimmat osaajat tulisi Suomeen tekemään pitkäaikaista työtä. Meillä on jokaisella sektorilla yrityksiä, jotka kärsivät valtavasta osaajapulasta. Kyse on pohjimmiltaan Suomen kilpailukyvystä.”

Tärkeintä on ennakoitava toimintaympäristö

Nyt esillä olleessa veroehdotuksessa on Suomen startup-yhteisön mielestä runsaasti puutteita ja epävarmuustekijöitä. Näitä ovat muun muassa: miten veron muuttopäivä määritellään, miten listaamattomien yritysten käypä arvo lasketaan ja miten jo ulkomailla ansaittua varallisuutta kohdellaan arvonnousuveron näkökulmasta. Pohdintaa on myös aiheuttanut yritysten johdon mahdollisuudet muuttaa ulkomaille johtamaan erityisesti startupeille ja kasvuyrityksille olennaista kansainvälistymistä.

“Tärkeintä yrittämiselle on ennakoitava toimintaympäristö. Yrittäjien ja yritysten johdon pitää tietää millaisia veroseuraamuksia lain puitteissa on, miten niihin voidaan varautua ja miten niiden mukaan voi toimita. Hallitus ymmärsi tämän kokonaisuuden ja ansaitsee ehdottomasti kiitokset. Näin Slush-viikolla tämä otetaan kasvuyritysten piirissä erityisen ilolla vastaan”, toteaa Riikka Pakarinen.

Kuvassa Suomen startup-yhteisön toimitusjohtaja Riikka Pakarinen

Suomen startup-yhteisön muodostaa noin 150 eri suomalaista kasvuyritystä kasvun eri vaiheista, aina alkuvaiheen yrityksistä kymmensarvisiin asti. Startup-yhteisö ei ole edunvalvontajärjestö yksittäiselle toimialalle, vaan uskomme yhdessä tekemisen voimaan – uhkien sijaan näemme ympärillämme mahdollisuuksia. Startup-yhteisön tavoitteena on rakentaa Suomesta maailman paras paikka yrittää, opiskella ja elää.

Startup-yhteisön liikevaihto kasvussa 4,8 mrd. euroon tänä vuonna – T&K-investoinnit kolminkertaistuvat vuoteen 2025 mennessä10.10.2022 11:27:06 EEST | Tiedote

Suomen startup-yhteisön tänään julkaistun startup-barometrin mukaan yhteisön jäsenyritysten liikevaihdon odotetaan nousevan jopa 4,76 miljardiin euroon tänä vuonna. Kotimaisten kasvuyritykset suhtautuvat myös positiivisesti tulevaan kasvuun; esimerkiksi T&K-investointien arvioidaan nousevan merkittävästi jopa ennätykselliseen 592M€ vuoteen 2025 mennessä.

Suomen startup-yhteisö: Suomeen rakennettava Euroopan vihreän energian klusteri30.8.2022 10:32:27 EEST | Tiedote

Suomen startup-yhteisö toivoo, että budjettiriihessä tehdään pitkäjänteisiä päästöjä vähentäviä ratkaisuja. Yksi tärkeimmistä tehtävistä ratkaisuista on päästöttömään energiatuotantoon investoiminen. Suomen on varmistettava oma paikkansa vihreän energian keskeisenä investointikohteena globaalisti. Uusi vihreän energian klusteri Suomessa toisi uusia työpaikkoja ja avaisi uusia vientimahdollisuuksia.