Suomen suosituin jogurtti Valiojogurtti täyttää 40 vuotta vuonna 2008 - Valiojogurtti on Suomen jogurttimarkkinoiden johtava brändi

Valio aloitti teollisen jogurtinvalmistuksen ensimmäisenä Suomessa vuonna 1968. Ensi vuonna Suomen suosituin jogurtti, Valiojogurtti, täyttää 40 vuotta. Valio on selkeä markkinajohtaja Suomen jogurttimarkkinoilla: sen osuus jogurttien kokonaismyynnistä on arvossa 49 prosenttia ja määrässä yli 51 prosenttia. (ACNielsen ScanTrack, liukuva 12 kk päättyen 11.11.2007)

Kokonaisuudessaan Suomen vähittäiskaupan jogurttimarkkinat ovat 225 miljoonaa euroa, yhteensä 100 miljoonaa kiloa. Perusjogurtit ja rasvattomat jogurtit kattavat kaikista Suomessa myydyistä jogurttikiloista yli 70 prosenttia, mutta myynti kehittyy parhaiten lisäarvosegmenteissä, joihin kuuluvat esimerkiksi terveysvaikutteiset ja vatsaystävälliset jogurtit sekä luomujogurtit (ACNielsen ScanTrack, liukuva 12 kk, päättyen 11.11.2007).

– Valiolla on laaja jogurttivalikoima sekä perus- että lisäarvojogurtteja. Valio tuntee suomalaisen kuluttajan maun, joten Valion jogurteista löytyy suomalaiseen suuhun sopiva makuvalikoima. Valiolla on myös vahva tutkimus- ja tuotekehitysosaaminen, joka on tuottanut jogurtteja eri käyttötarkoituksiin, mm. vastustuskyvyn- ja painonhallintaan sekä vatsan toimintaa edistämään. Lisäksi Valiojogurtit ovat säilöntäaineettomia, erittelee Valion jogurttien tuotepäällikkö Minna Suihkonen yrityksen vahvuuksia jogurttimarkkinoilla.

Tuotekehityksen avulla askeleen edellä

Valion suurin brändi, Valiojogurtti, on elänyt suomalaisten jääkaapeissa pian 40 vuotta. Valio toi ensimmäisenä maustetun jogurtin Suomen markkinoille vuonna 1968. Tuotekehitykseen vahvasti panostava Valio on myös sittemmin toiminut suunnannäyttäjänä jogurttimarkkinoilla: 1990-luvun alussa Valio toi ensimmäisenä markkinoille terveysvaikutteisen jogurtin - vastustuskykyä vahvistavan Valio Gefilus jogurtin. Vuonna 2004 Valio toi markkinoille täysin laktoosittomat jogurtit. Ensi vuoden alussa markkinoille tulee uusi terveysvaikutteinen Valio Gefilus Max jogurttitehojuoma, jonka teho perustuu patentoituun neljän probiootin yhdistelmään, joka tutkitusti rauhoittaa monia suomalaisiakin vaivaavaa ärtyneen suolen oireyhtymää.

Suomi jogurtinkulutuksen kärkimaita

Suomi on jogurtin syönnin kärkimaita maailmassa: jokainen suomalainen syö vuodessa keskimäärin yli 20 kiloa jogurttia. Joka kolmas Suomessa syödyistä jogurttikiloista on Valiojogurttia (ACNielsen ScanTrack, liukuva 12 kk päättyen 11.11.2007). Kulutus on kasvanut selkeästi 1990-luvun puolivälistä, jolloin kulutus oli vielä noin 13 kiloa henkilöä kohden (Elintarviketieto). Kasvuun ovat vaikuttaneet jogurttivalikoiman monipuolistuminen sekä syömiskäyttäytymisen muutokset.

– Kuluttajien syöminen on pikkuhiljaa välipalaistunut. Esimerkiksi päivän lounas sisältää usein elementtejä, jotka olivat aiemmin tuttuja välipalalta: kahvia, jogurttia, leipää, Minna Suihkonen kertoo jogurtinkulutuksen kasvun taustoista.

Perinteistä Valiojogurttia on viety 1990-luvulta alkaen enenevässä määrin myös Venäjän markkinoille, jossa jo-gurtin kulutuksen kasvu on ollut vahvassa nousussa. Vuonna 2006 Venäjällä syötiin jogurtteja ja vanukkaita 8,4 kiloa henkilöä kohden (Revenue Laitière Française 11/2007). Venäjä onkin Valion tärkein markkina Suomen lisäksi, ja varsinkin Valion tuoretuotteiden myynti on siellä kasvanut huimasti viime vuosina.

Valiojogurtin maku ja rakenne uudistuvat

Vuonna 2008 suomalaisten suosikkijogurtti täyttää 40 vuotta. Pyöreiden vuosien kunniaksi kaikkien Valiojogurtti pakkausten ulkonäkö uusiutuu ja jogurtin makua sekä rakennetta on kehitetty entistä täyteläisemmäksi. Lisäksi kaupan hyllyille saadaan ensi vuonna Valiojogurtti makuja, jotka kuluttajat ovat äänestäneet suosikeikseen vuosien varrelta.

- Valiojogurtin uusi täyteläisempi maku tarkoittaa sitä kokonaisaistimusta jonka kuluttaja tuntee uutta jogurttia nauttiessaan, muun muassa jogurtin paksumpana ja sileämpänä rakenteena. Tämän lisäksi jogurtin hedelmäisyyttä ja marjaisuutta on tarkennettu makukohtaisesti. Täyteläisyyttä on lisätty korostamalla jogurttimakujen marjaisuutta ja hedelmäisyyttä eri keinoin esimerkiksi makutasoa, näkyvää marja- ja hedelmämäärää sekä ulkonäköä säätämällä, Valion tuotekehityspäällikkö Petri Silfverberg kuvailee.

– Haluamme tuoda esille sitä ainutlaatuista historiaa ja osaamista, joka Valiolla on. Perinteistä nouseva Valiojogurtti uudistuu jatkuvasti vastatakseen kuluttajien muuttuviin makutottumuksiin ja arjen tarpeisiin. Valiojogurtin laajasta valikoimasta löytyy perusjogurtin lisäksi rasvattomia, vähälaktoosisia HYLA® ja laktoosittomia jogurtteja, juotavia jogurtteja, myslijogurtteja, vähemmän sokeria sisältäviä jogurtteja sekä marjaisempi ja hedelmäisempi Valiojogurtti Puutarhurin jogurtti, Suihkonen jatkaa.

Tuotepäällikkö Minna Suihkonen, Valio Oy
puh. 010 381 2526, minna.suihkonen@valio.fi
Tuotekehityspäällikkö, Petri Silfverberg, Valio Oy
puh. 010 381 3118, petri.silfverberg@valio.fi
www.valio.fi

Valio Oy
Pia Kontunen
Puh. 010 381 2038
pia.kontunen@valio.fi

Valio Oy on Suomen suurin maidon jalostaja ja markkinajohtaja kaikissa merkittävissä maitotuotteissa. Valion liikevaihto vuonna 2006 oli 1,6 miljardia euroa, josta kolmannes kertyy ulkomaantoiminnoista.

Valio on maailmanluokan edelläkävijä terveysvaikutteisten tuotteiden kehittäjänä. Valion merkittäviä innovaatioita ovat vastustuskykyä parantavat Valio Gefilus tuotteet, verenpaineen hallinnassa auttavat Valio Evolus tuotteet sekä täysin laktoosittomat, raikkaalta maidolta maistuvat tuoremaitotuotteet.

Valiolla on tytäryhtiöt Venäjällä, Virossa, Latviassa, Liettuassa, Ruotsissa, Belgiassa ja USA:ssa. Valiolla on tuotantolaitoksia 15 Suomessa, kaksi Virossa ja yksi juustopakkaamo Belgiassa.
www.valio.fi

Jogurttiryhmä
Lataa
Valio ryhtyi myymään Herajoen jogurttia Valion nimellä 1970-luvulla. Alkuperäiset Herajoen jogurtit.
Valiojogurtti-mainos 1970-luvulta jogurttijatsastajineen

Valio Oy
Meijeritie 6
00039 VALIO

010 381 121http://www.valio.fi

Valio Oy on suomalaisten maitotilayrittäjien omistama yritys, jonka tehtävä on turvata maidontuotannon ja maaseudun elinkelpoisuus Suomessa jalostamalla maidosta hyvänmakuisia ja hyvinvointia edistäviä tuotteita. Valion liikevaihto on 1 718 miljoonaa euroa ja henkilöstöä on noin 4 000. Valio on Suomessa maitotuotteiden markkinajohtaja ja ravitsemuksen sekä maun kansainvälinen edelläkävijä. Laatu, osaaminen ja vastuullisuus ovat olleet Valion ohjenuoria jo yli sadan vuoden ajan. Suomen markkinoilla Valion logo on takuu suomalaisesta maidosta valmistetusta maitotuotteesta. Tuotteiden turvallisuudesta huolehditaan ketjun jokaisessa vaiheessa tilalta kauppaan. Valio säästää ympäristöä käyttämällä kierrätettäviä pakkausmateriaaleja ja uudelleen käytettäviä kuljetusalustoja.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Valio Oy

Valion hallitus vuonna 201713.12.2016 14:00:00 EETTiedote

Valion hallituksessa on vuonna 2017 neljä maitotilayrittäjää. Valion hallintoneuvosto valitsi 13.12.2016 kokouksessaan Valion hallituksen puheenjohtajaksi vuodeksi 2017 maanviljelijä Vesa Kauniston, Veteli. Uutena jäsenenä Valion hallituksessa aloittaa vuonna 2017 maanviljelijä Jarno Kämäräinen, Kiuruvesi. Valio-konsernin hallitus vuonna 2017: Maanviljelijä Vesa Kaunisto, Veteli Maanviljelijä Jarno Kämäräinen, Kiuruvesi Maanviljelijä Sauli Lähteenmäki, Rusko Maanviljelijä Pentti Suokannas, Askola.

Valio Akatemia® lahjoittaa 7 800 euroa lasten ja nuorten liikunnan tukemiseen Pohjois- ja Etelä-Karjalassa13.12.2016 14:00:00 EETTiedote

Lasten ja nuorten liikuntaa tukevan Valio Akatemia® ohjelman stipendinsaajat on valittu. Pohjois- ja Etelä-Karjalan alueella jaetaan 18 stipendiä yhteensä 7 800 euron arvosta. Mukana stipendinsaajia valitsemassa olivat myös urheilijakummit Kiira Korpi, Kerttu Niskanen, Joel Pohjanpalo ja Topi Raitanen. Stipendit jaetaan tiistaina 13.12. Valion Joensuun tehtaalla.

Valio Akatemia® lahjoittaa 10 900 euroa lasten ja nuorten urheilun tukemiseen Etelä-Pohjanmaan ja Pohjanmaan alueella1.12.2016 14:00:00 EETTiedote

Lasten ja nuorten urheilua tukevan Valio Akatemia® ohjelman stipendinsaajat on valittu. Etelä-Pohjanmaan ja Pohjanmaan alueella jaetaan 25 stipendiä yhteensä 10 900 euron arvosta. Mukana stipendinsaajia valitsemassa olivat myös urheilijakummit Kiira Korpi, Kerttu Niskanen, Joel Pohjanpalo ja Topi Raitanen. Stipendit jaetaan torstaina 1.12. Valion Seinäjoen meijerillä.

Valio Akatemia® lahjoittaa 17 400 euroa lasten ja nuorten urheilun tukemiseen Pirkanmaalla, Satakunnassa ja Varsinais-Suomessa30.11.2016 14:00:00 EETTiedote

Lasten ja nuorten urheilua tukevan Valio Akatemia® ohjelman stipendinsaajat on valittu. Pirkanmaan, Satakunnan ja Varsinais-Suomen alueella jaetaan 40 stipendiä yhteensä 17 400 euron arvosta. Mukana stipendinsaajia valitsemassa olivat myös urheilijakummit Kiira Korpi, Kerttu Niskanen, Joel Pohjanpalo ja Topi Raitanen. Stipendit jaetaan keskiviikkona 30.11. Valion Tampereen meijerillä.