Suomen suurimman gastronomisen järjestön puheenjohtajaksi Johanna Hornborg-Ojala

Suomen suurimman ja merkittävimmän gastronomisen järjestön Chaîne des Rôtisseurs -Suomen Paistinkääntäjien puheenjohtajaksi eli valtavoudiksi on nimitetty Johanna Hornborg-Ojala. Suomen Paistinkääntäjien toiminnan tarkoitus on kehittää Suomen ruoka-, juoma- ja ravintolakulttuuria yhteistyössä alan ammattilaisten ja harrastajien kanssa. Hornborg-Ojala on jäsenenä harrastajataustainen.

Johanna Hornborg-Ojala on valittu Suomen Paistinkääntäjien valtavoudiksi

Viimeisten vuosien ajan Suomen Paistinkääntäjien jäsenmäärä on ollut tasaisessa kasvussa ja jäseniä on jo yli 2000. Järjestön historian nuorimman, 37-vuotiaan Hornborg-Ojalan valinta valtavoudiksi osuu hetkeen, jolloin myös järjestön jäsenten ikäjakauma on yhä nuorempi. Valtavoudin yksi tärkeimpiä tehtäviä onkin varmistaa, että Suomen paistinkääntäjien toimintaa kehitetään edelleen vastaamaan jäsenistön toiveita.  Johanna Hornborg-Ojala seuraa tehtävässä Ari Arvosta, joka menehtyi äkillisesti maaliskuussa 2018.

- ”On kunnia saada jatkaa valtavoutina Ari Arvosen jalanjäljissä. Hän toimi valtavoutina erittäin ansiokkaasti kehittäen toimintaa tunnetummaksi ja kiinnostavammaksi. ” Hornborg-Ojala kiittää edeltäjäänsä.

Valtavoudin roolissa Johanna Hornborg-Ojala korostaa tavoitettaan jatkaa toiminnan kehittämistä avoimempaan suuntaan ja kehittää sitä edelleen vastaamaan jäsenten toiveita ja tarpeita. Toisena erittäin tärkeänä kokonaisuutena Hornborg-Ojala mainitsee Suomen korkeatasoisen ravintolakentän esiin nostamisen.

- ”Meillä on Suomessa paljon hyviä ravintoloita, mutta vieläkin sitkeästi elää harhaluulo, että näistä parhaat  ovat keskittyneet pääkaupunkiseudulle. Tosiasiassa Suomessa on aivan huippuluokan ravintoloita jopa aivan pienillä paikkakunnilla. Haluamme toiminnassamme nostaa myös näiden ravintoloiden osaamista esiin. Osoituksena ravintolan korkeatasoisesta ruoasta ja palvelusta Suomen Paistinkääntäjät myöntää sille kilpitunnuksen.” Hornborg-Ojala kertoo.

Johanna Hornborg-Ojala on toiminut järjestössä viimeiset seitsemän vuotta tiedottamisesta vastaavana puhemiehistön jäsenenä. Hänet tunnetaan järjestössä kehittämishenkisenä ja helposti lähestyttävänä henkilönä, joka mielellään kuulee laajasti eri osapuolten näkemyksiä mutta ei arkaile esittää omaa kantaansa. Varsinaisessa työssään Johanna Hornborg-Ojalalla toimii markkinoinnin ja kaupallisuuden kehittämisen parissa kansainvälisessä yrityksessä.

-  ”On todella mielenkiintoista ja haastavaa ottaa rooli Suomen suurimmassa kansainvälisessä ruoka-alan järjestössä tilanteessa, jossa ruoka-alan kiinnostus on korkealla ja ammattilaisten lisäksi alan harrastajat ovat yhä taitavampia. Järjestön uniikki rakenne ammattilaisten ja harrastajien yhteisenä harrastuksena tarjoaa foorumin, jonka toiminnasta molemmat hyötyvät.”

Chaîne des Rôtisseurs on maailman vanhin ja suurin kansainvälinen gastronominen järjestö, jonka päämaja on Pariisissa ja jäseniä noin 80 eri maassa, yhteensä 25 000. Suomi on jäsenmäärältään järjestön kolmanneksi suurin maa, jolla on merkittävä edustus myös kansainvälisessä hallinnossa.

Johanna Hornborg-Ojala

Bailli Délégué Finlande
Chaîne des Rôtisseurs

p. 0445451262
finlande@rotisseurs.fi
johanna.hornborg@gmail.com

Johanna Hornborg-Ojala on valittu Suomen Paistinkääntäjien valtavoudiksi

La Confrérie de la Chaîne des Rôtisseurs Finlande, Paistinkääntäjät ryon Suomen merkittävin kansainvälinen gastronominen järjestö. Järjestön tavoitteena on kehittää Suomen ruoka-, juoma- ja ravintolakulttuuria yhteistyössä ammattilaisten ja harrastajien kanssa sekä kannustaa nuorten ammattilaiskokkien ja viiniammattilaisten kehittymistä. Kansainväliseen järjestöön kuuluu yli 25 000 jäsentä yli 80 maassa. Suomessa jäseniä on noin 2 000, joista 60 % on harrastajia ja 40 % ammattilaisia. www.rotisseurs.fi

Kasvisruoka kiinnostaa koululaisia yhä enemmän – koululaistapahtuma kasvisruokateemalla Lahdessa12.4.2018 08:59Tiedote

Suomalainen koulutus on tunnustettua ja arvostettua maailmalla. Sen erityispiirteenä on samanlaiset mahdollisuudet kaikille oppilaille asuinpaikasta tai elintasosta riippumatta. Se tarjoaa ilmaisen opetuksen, materiaalit, matkat ja jo 80 vuoden ajan kouluruokailun jokaisena koululaisen työpäivänä. Nyt koululaiset pääsevät itse tekemään ruokaa läheisilleen koulun keittiössä yhdessä alan harrastajien ja ammattilaisten kanssa.