Suomen suurin Naistentautien poliklinikka aloittaa toimintansa Ruoholahdessa

Kätilöopiston sairaala tyhjenee lopullisesti HUSin toiminnoista, kun Naistentautien poliklinikka muuttaa Helsingin Ruoholahteen huhtikuun alussa.

Toiminta uusissa tiloissa, osoitteessa Itämerenkatu 5, käynnistyy 3.4.2018. Poliklinikka toimii ajanvarauspoliklinikkana, jonne potilaat tarvitsevat lääkärin lähetteen. Naistentautien poliklinikalla on käyntejä vuosittain noin 26 000. Naistentautien päivystys sijaitsee Naistenklinikalla.

Naistentautien poliklinikalla tutkitaan ja hoidetaan erilaisten gynekologisten ongelmien kuten vuotohäiriöiden, alavatsakipujen sekä kudos- ja solumuutosten vuoksi hoitoon hakeutuvia naisia. Poliklinikalla hoidetaan myös polikliinisesti tehtäviä raskaudenkeskeytyksiä.

- Naistentautien hoito on muuttunut viime vuosina. Osastohoidon tarve on vähentynyt, kun monia asioita voidaan hoitaa polikliinisesti. Raskaudenkeskeytysten ja keskenmenojen polikliiniset hoidot ovat esimerkkejä tästä, kertoo linjajohtaja Aila Tiitinen.

Linjajohtaja Aila Tiitinen 050 4271217

Juha Tuominen valittiin HUSin seuraavaksi toimitusjohtajaksi14.8.2018 13:24Tiedote

Dosentti, sisätautien erikoislääkäri Juha Tuominen, 54, on valittu HUSin toimitusjohtajaksi ensi vuoden alusta alkaen. HUS-kuntayhtymän valtuusto päätti asiasta äänestyksen jälkeen. Tuominen sai 595,1 ääntä ja HUSin hallituksen esittämä Jari Petäjä sai 484,1 ääntä. Petäjä on dosentti, lastentautien ja neonatologian erikoislääkäri ja HUSin Lasten ja nuorten sairauksien toimialajohtaja. Tuominen on nykyisin Terveystalo Oy:n johtava ylilääkäri. Hän siirtyi Terveystaloon vuonna 2009 HUSista, jossa hän toimi useissa eri tehtävissä, muun muassa johtajaylilääkärinä ja tulosyksikön johtajana. Tuominen sai kesäkuussa tasavallan presidentiltä professorin arvonimen. – Minulla on paitsi osaamista, myös rakkautta ja paloa tähän tehtävään, Tuominen sanoi valtuuston kokouksessa. HUSin nykyinen toimitusjohtaja Aki Lindén jää eläkkeelle 1.1.2019. Lindén on toiminut HUSin toimitusjohtajana vuodesta 2010. Hän seurasi tarkasti seuraajansa valintaprosessia: – Valtuutettujen keskuudessa yleisen näkemyksen m