Suomen suurin yksityisten vuokranantajien tapahtuma kokoaa 1100 vuokranantajaa Helsinkiin lauantaina 5.10. - ”Kiristyvä sääntely tarjoaisi kultaisen oksan kansainvälisille sijoittajille”

Suomen suurin yksityisten vuokranantajien tapahtuma kokoaa 1100 vuokranantajaa Helsingin Messukeskukseen lauantaina 5.10. Tapahtumassa luodaan katsaus Suomen talouteen ja asuntomarkkinoihin yksityisten asuntosijoittajien ja vuokranantajien silmin. Tapahtumassa vietetään tänä vuonna myös Suomen Vuokranantajien 20-vuotisjuhlia. Vuokranantajia huolettaa, että ehdotetut kiristykset asuntolainoitukseen tarjoaisivat pelitilaa kansainvälisille sijoittajille.

Vuokranantaja 2019 -tapahtuma antaa tuhdin ajankohtaiskatsauksen talouteen ja politiikkaan vuokranantajan näkökulmasta.

Päivän aluksi luodaan kokonaiskuva talouden tilasta. Miten Suomi ja sen asuntomarkkinat pärjäävät osana maailmantaloutta? Miten asuntorahoitukseen liittyvä sääntely kiristyy rahoitusmarkkinoilla? Aiheesta puhuvat Suomen talouden grand old man, ministeri Raimo Sailas sekä Finanssialan keskusliiton toimitusjohtaja Pia-Noora Kauppi.

Kysymme myös, mitä kehityskaaria vuokranantajan kannattaa seurata pysyäkseen kärryillä asuntomarkkinoiden suunnasta. Rakennusteollisuuden pääekonomisti Jouni Vihmo, Nordean ekonomisti Lotta Lähteenmäki sekä ekonomisti, MustRead-median osakas Heikki Pursiainen esittävät kukin kaksi kiinnostavaa tunnuslukua taloudesta.

Lisäksi tapahtumassa suunnataan katse asumisen tukijärjestelmän tulevaisuuteen: Mihin valtion tukieurot tulisi asumisessa käyttää? Kannattaako valtion tuella rakentaa asuntoja, vai pitäisikö tuki suunnata suoraan vuokralaisille osana sosiaaliturvaa? Vaikutetaanko tukipolitiikalla vuokriin vai köyhyyteen ja asunnottomuuteen? Aiheeseen syventyy asuntopolitiikan konkari, Vihreiden pitkän linjan poliitikko Osmo Soininvaara.

”Tapahtuman puheenvuorot ovat vuokranantajille todella päivänpolttavia. Erityisesti tällä viikolla julkistetut ehdotukset asuntolainojen velkakatosta huolestuttavat vuokranantajia. Jo toiminnassa pidemmälle ehtineillä vuokranantajilla, joilla varallisuutta on jo kertynyt, vaikutukset ovat pienet. Velkakaton vaikutukset aloitteleviin vuokranantajiin olisivat kuitenkin suuret – monelta jäisi velkakaton myötä ensimmäinen sijoitusasunto hankkimatta. Kotimaisten asuntosijoittajien tilanteen kiristyminen raivaisi pelitilaa kansainvälisille sijoittajille. Siis Koivuniemen herraa suomalaisille piensijoittajille ja kultainen oksa kansainvälisille sijoittajille. Tämä ei mielestämme ole hyvä suunta”, Suomen Vuokranantajien yhteiskuntasuhdejohtaja Tuomas Viljamaa kommentoi viikon keskustelunaihetta.

Viljamaan mukaan sääntelyn kiristämisellä olisi huolestuttavia vaikutuksia Suomen asuntomarkkinoihin, joilla yksityiset vuokranantajat omistavat tällä hetkellä 2/3 vapaarahoitteisesta asuntokannasta.

20-vuotias Suomen Vuokranantajat haluaa tehdä vuokranantamisesta palkitsevampaa, helpompaa ja kannattavampaa

Tapahtumassa vietetään tänä vuonna myös Suomen Vuokranantajien 20-vuotisjuhlia.

”Olemme kahden vuosikymmenen aikana kasvaneet suomalaisten yksityisten vuokranantajien ykkösäänitorveksi. Haluamme tarjota jäsenillemme maan parasta asiantuntemusta ja tukea vuokranantamiseen – samaa tavoitetta ajaa Vuokranantaja 2019 -tapahtuma”, kertoo Suomen Vuokranantajien toiminnanjohtaja Sanna Hughes.

Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö, joka tekee vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 19 000 vuokranantajaa.

”Lyhytvuokrauksen liian tiukat rajoitukset olisivat mahdottomia valvoa ja toisivat vain epäluottamusta taloyhtiöihin”19.12.2019 10:37:59 EETTiedote

Lyhytaikainen majoitustoiminta on noussut otsikoihin taas viime päivinä Helsingin hallinto-oikeuden annettua ratkaisunsa EasyHomesin tapauksessa. Ratkaisun perusteella on ehditty leimata kaikki lyhytaikainen vuokraus luvattomaksi salahotellitoiminnaksi ja maalailtu uhkakuvia suihkuun nukahtavista turisteista. Ratkaisuksi on esitetty niin rajoituksia kuin lyhytaikaisen vuokraustoiminnan kieltoa kokonaan. Keskustelussa tuntuu kuitenkin unohtuvan, että kyse on yleisemmin muutoksesta asumisen tarpeissa ja palveluissa. Kieltojen sijaan pitäisi pohtia, miten tähän kysyntään pystyttäisiin vastaamaan kestävällä tavalla.

Ei näin – Huhtanen Capitalin konkurssiuutinen kertoo asuntosijoittamisen perusasioiden unohtamisesta 12.12.2019 08:00:00 EETTiedote

Kauppalehti uutisoi eilen Huhtanen Capitalin ongelmista. Kiinteistösijoitusyhtiö Huhtanen Capital, jonka toimiala käytännössä on asuntosijoittaminen, tavoitteli vuonna 2018 listautumista pörssiin ja antoi sijoittajille katteettomia lupauksia suurista tuotoista. Moni sijoittikin rahojaan yhtiöön ja joutuu pettymään, koska Huhtanen Capital hakeutuu konkurssiin. Suomen Vuokranantajat haluaa korostaa vastuullista asuntosijoittamista ja peruslaskelmien tekemistä.

Vuokranantajaosakkaan osaaminen on taloyhtiön hallitukselle arvokasta 4.12.2019 08:00:00 EETTiedote

Kiinteistöliiton tuoreen korjausrakentamisbarometrin mukaan korjausrakentamiseen povataan ensi vuodelle lievää kasvua. Suomen asuntokannasta suuri osa on rakennettu 60- ja 70-luvuilla, joissa on edelleen korjaustarpeita. Lainansaannissa ei ole tapahtunut suuria muutoksia. Vuokranantajien osaaminen on taloyhtiöille arvokasta korjaushankkeiden toteuttamisessa. Valtion suunnittelema heikennys rahoitusvastikkeiden verovähennysoikeuteen huonontaisi tätä tilannetta.

Velkaantumistyöryhmän esitysten toteuttaminen tekisi vuokraustoiminnasta hyvätuloisten etuoikeuden29.11.2019 07:30:00 EETTiedote

Kotitalouksien velkaantumista ja velkaantumisen syitä pohtineen työryhmän esitysten toimeenpano tekisi ensiasunnon ostamisesta ja yksityisen vuokraustoiminnan aloittamisesta huomattavasti vaikeampaa. Suomen Vuokranantajat on huolissaan ensiasunnon ostajien asemasta ja asuntosijoittamisen aloittamisen vaikeutumisesta erityisesti pääkaupunkiseudulla. Järjestön mukaan ensisijaisesti pitäisi kiirehtiä positiivista luottorekisteriä ja tehdä riittävät vaikutusarviot muista ehdotetuista esityksistä.