Suomen suurin yksityisten vuokranantajien tapahtuma kokoaa 1100 vuokranantajaa Helsinkiin lauantaina 5.10. - ”Kiristyvä sääntely tarjoaisi kultaisen oksan kansainvälisille sijoittajille”

Suomen suurin yksityisten vuokranantajien tapahtuma kokoaa 1100 vuokranantajaa Helsingin Messukeskukseen lauantaina 5.10. Tapahtumassa luodaan katsaus Suomen talouteen ja asuntomarkkinoihin yksityisten asuntosijoittajien ja vuokranantajien silmin. Tapahtumassa vietetään tänä vuonna myös Suomen Vuokranantajien 20-vuotisjuhlia. Vuokranantajia huolettaa, että ehdotetut kiristykset asuntolainoitukseen tarjoaisivat pelitilaa kansainvälisille sijoittajille.

Vuokranantaja 2019 -tapahtuma antaa tuhdin ajankohtaiskatsauksen talouteen ja politiikkaan vuokranantajan näkökulmasta.

Päivän aluksi luodaan kokonaiskuva talouden tilasta. Miten Suomi ja sen asuntomarkkinat pärjäävät osana maailmantaloutta? Miten asuntorahoitukseen liittyvä sääntely kiristyy rahoitusmarkkinoilla? Aiheesta puhuvat Suomen talouden grand old man, ministeri Raimo Sailas sekä Finanssialan keskusliiton toimitusjohtaja Pia-Noora Kauppi.

Kysymme myös, mitä kehityskaaria vuokranantajan kannattaa seurata pysyäkseen kärryillä asuntomarkkinoiden suunnasta. Rakennusteollisuuden pääekonomisti Jouni Vihmo, Nordean ekonomisti Lotta Lähteenmäki sekä ekonomisti, MustRead-median osakas Heikki Pursiainen esittävät kukin kaksi kiinnostavaa tunnuslukua taloudesta.

Lisäksi tapahtumassa suunnataan katse asumisen tukijärjestelmän tulevaisuuteen: Mihin valtion tukieurot tulisi asumisessa käyttää? Kannattaako valtion tuella rakentaa asuntoja, vai pitäisikö tuki suunnata suoraan vuokralaisille osana sosiaaliturvaa? Vaikutetaanko tukipolitiikalla vuokriin vai köyhyyteen ja asunnottomuuteen? Aiheeseen syventyy asuntopolitiikan konkari, Vihreiden pitkän linjan poliitikko Osmo Soininvaara.

”Tapahtuman puheenvuorot ovat vuokranantajille todella päivänpolttavia. Erityisesti tällä viikolla julkistetut ehdotukset asuntolainojen velkakatosta huolestuttavat vuokranantajia. Jo toiminnassa pidemmälle ehtineillä vuokranantajilla, joilla varallisuutta on jo kertynyt, vaikutukset ovat pienet. Velkakaton vaikutukset aloitteleviin vuokranantajiin olisivat kuitenkin suuret – monelta jäisi velkakaton myötä ensimmäinen sijoitusasunto hankkimatta. Kotimaisten asuntosijoittajien tilanteen kiristyminen raivaisi pelitilaa kansainvälisille sijoittajille. Siis Koivuniemen herraa suomalaisille piensijoittajille ja kultainen oksa kansainvälisille sijoittajille. Tämä ei mielestämme ole hyvä suunta”, Suomen Vuokranantajien yhteiskuntasuhdejohtaja Tuomas Viljamaa kommentoi viikon keskustelunaihetta.

Viljamaan mukaan sääntelyn kiristämisellä olisi huolestuttavia vaikutuksia Suomen asuntomarkkinoihin, joilla yksityiset vuokranantajat omistavat tällä hetkellä 2/3 vapaarahoitteisesta asuntokannasta.

20-vuotias Suomen Vuokranantajat haluaa tehdä vuokranantamisesta palkitsevampaa, helpompaa ja kannattavampaa

Tapahtumassa vietetään tänä vuonna myös Suomen Vuokranantajien 20-vuotisjuhlia.

”Olemme kahden vuosikymmenen aikana kasvaneet suomalaisten yksityisten vuokranantajien ykkösäänitorveksi. Haluamme tarjota jäsenillemme maan parasta asiantuntemusta ja tukea vuokranantamiseen – samaa tavoitetta ajaa Vuokranantaja 2019 -tapahtuma”, kertoo Suomen Vuokranantajien toiminnanjohtaja Sanna Hughes.

Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö, joka tekee vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 19 000 vuokranantajaa.

Yhä useammat vakuutusyhtiöt tarjoavat vakuutuksia asuntosijoittamiseen12.11.2019 08:30:00 EETTiedote

Asuntosijoittamisen yleistyessä yhä useammat vakuutusyhtiöt ovat alkaneet tarjota vuokranantajille suunnattuja vakuutuksia. Nämä vakuutukset täydentävät vuokranantajien turvaa tapauksissa, joissa vuokralaisella ei olekaan sovittua vakuutusta tai taloyhtiön kiinteistövakuutus ja vuokralaisen oma kotivakuutus eivät kata vahinkoriskejä. Suomen Vuokranantajat ry on tilannut vertailun suomalaisten vakuutusyhtiöiden tarjonnasta.

Suomen vuokramarkkinat toimivat hyvin – markkinatalous toimii vuokralaisten hyväksi22.10.2019 12:00:00 EESTTiedote

Suomen Vuokranantajien tuoreen vuokramarkkinakatsauksen mukaan markkinatalous toimii vuokralaisten hyväksi Suomen vuokramarkkinoilla. Katsauksen mukaan eri alueiden eriytyminen vahvistuu tulevina vuosina. Pääkaupunkiseudun ja muiden kasvukeskusten kehitystä vauhdittamaan tarvitaan asuntotuotantoa myös tulevina vuosina. Katsauksessa tarkastellaan eri kaupunkien vuokramarkkinanäkymiä ajankohtaisen asuntopoliittisen keskustelun, Vuokraovi.comin kevään 2019 tilastojen sekä Tilastokeskuksen tietojen valossa.