Suomen Taiteilijaseuran Ateljeesäätiö alkaa vuokrata Logomon taiteilijatiloja

Suomen Taiteilijaseuran Ateljeesäätiö alkaa hallinnoida Turun Logomon taiteilijatiloja. Tilat on tarkoitettu erityisesti kuvataiteilijoille. Säätiö ja Logomo allekirjoittivat sopimuksen taiteilijatiloista tammikuun lopussa.

Logomon taiteilijatiloista vastaa jatkossa kokonaisuudessaan Suomen Taiteilijaseuran Ateljeesäätiö, joka vuokraa tilat Logomolta. Tilat ovat Logomon MO-osassa eli talon itäpäädyssä.

Logomossa on taiteilijatiloja noin 500 neliömetriä. Työhuoneita on  kaikkiaan kahdeksan kappaletta, joista neljä on jo vuokrattu. Yksi huoneista tulee haettavaksi helmikuun aikana. Loput kolme huonetta on tarkoitus saada taiteilijoiden käyttöön elokuun alussa.

Nykyiset Logomon taiteilijatiloissa työskentelevät kuvataiteilijat jatkavat Ateljeesäätiön vuokralaisina.

Vuoden 2013 aikana Logomossa remontoidaan vielä  noin 300 neliötä tiloja taiteilijoiden käyttöön. Tilojen on tarkoitus valmistua vuodenvaihteessa 2013-14.

-Tavoitteena on luoda uudenlaista yhteistyötä eli kehittää Logomon taitelijatiloja ja konseptia yhteistyössä Ateljeesäätiön kanssa. Pyrimme kaikessa toiminnassa yhteisölliseen vuorovaikutukseen taiteilijoiden ja Logomon muun väen välillä, sanoo Logomon toimitusjohtaja Päivi Rytsä.

Taiteilijoiden ja Ateljeesäätiön väliseen vuokrasopimukseen kuuluu esimerkiksi se, että taiteilijat saavat töitään esille Logomoon kullekin taiteilijalle sopivalla tavalla

Taiteilijat Logomoon valitsee  Suomen Taiteilijaseuran Ateljeesäätiö. Valintakriteereitä määritellessä säätiö tekee yhteistyötä Logomon kanssa.

-Tavoitteena on luoda Logomoon toisenlainen taiteilijatilaympäristö kuin Turussa jo on. Näin Turun alueen taiteilijatilat palvelevat mahdollisimman monipuolisesti koko taidekenttää, sanoo säätiön asiamies Tuula Paalimäki.

Turun kaupungilla on pysyviä taiteilijatiloja tällä hetkellä Alfa Barkerissa Raunistulassa ja Pääskyvuoren vanhalla kasarmilla, joissa taiteilijatiloja on yhteensä noin 1800 neliömetriä.

Suomen Taiteilijaseuran Ateljeesäätiö on mukana myös Alfan taiteilijatilojen toiminnassa. Turun kaupunki onkin erittäin tyytyväinen Ateljeesäätiön hallinnointirooliin ja pitää merkittävänä sitä, että Logomon tilojen myötä Turkuun on nyt muotoutunut monipuolinen kokonaisuus taiteilijoiden työskentelytiloiksi.

-Suomen Taiteilijaseuran Ateljeesäätiöllä on paras asiantuntemus tällaisessa toiminnassa. Yhteistyö säätiön kanssa tukee hyvin myös kulttuuripääkaupunkivuoden tavoitteita ja jatkaa sen perintöä hienosti, sanoo Turun apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen.

Lisätiedot:
Logomo
paivi.rytsa(at)logomo.fi

Tuuli Paalimäki
Asiamies
Suomen Taiteilijaseuran Ateljeesäätiö
p. 040 4119913
tuula.paalimaki(at)ateljeesaatio.fi

Logomo on kulttuurin, taiteen ja luovan talouden keskus, joka toimii vanhassa VR:n konepajassa rautatieaseman ja ydinkeskustan läheisyydessä Turussa. Konserttien lisäksi Logomossa järjestetään kokouksia, seminaareja, kongresseja, teatterinäytöksiä, messuja, näyttelyjä, elokuvaesityksiä sekä erilaisia yksityistilaisuuksia. Vuonna 2023 Logomossa järjestettiin yli tuhat tilaisuutta ja talon kävijämäärä oli yhteensä yli 300 000 henkilöä. Logomon toimitiloissa, Byråssa ja Konttorissa, työskentelee päivittäin yli 400 ihmistä noin 90 yrityksessä. Logomolle on myönnetty Suomen luonnonsuojeluliiton Ekokompassi-ympäristösertifikaatti vastuullisesta toiminnastaan.