Suomen talouden väliennuste: kasvu vahvistuu pandemian väistyessä

Suomen talouden toipuminen koronakriisistä on saanut pontta vuoden 2020 loppupuolen odotettua paremmasta kehityksestä. Talouden kasvuvauhdin arvioidaan tänä vuonna olevan joulukuun 2020 ennustetta nopeampaa, vaikka pandemiatilanne on heikentynyt vuoden alkupuolella. Suomen talous kasvaa 2,6 % vuonna 2021.

Ennusteessa oletetaan edelleen, että kun rokotuskattavuus kasvaa, yhteiskuntaa voidaan avata ja talouskasvu pääsee vauhtiin. Talouden toipuminen jatkuu vuonna 2022, jolloin kasvu yltää 2,7 prosenttiin. Kasvu hidastuu 1,2 prosenttiin vuonna 2023, jolloin kasvua rajoittavat työikäisen väestön väheneminen ja heikko tuottavuuskasvu.

Maailmanlaajuisessa pandemiatilanteessa oli jo vuoden 2021 alkuviikkoina helpottumisen merkkejä, vaikka myös taka-askeleita on otettu joillakin alueilla. Rajoitustoimien asteittainen purkaminen, joskin aiemmin oletettua hitaammin, sekä rokotusten eteneminen ja talouspolitiikan voimakas tuki ovat kohentaneet odotuksia nopeammasta toipumisesta. Tämän vuoksi vientimarkkinoiden kasvuennustetta on korjattu aikaisempaa paremmaksi.

Yksityinen kulutus on kasvun veturina vuonna 2021. Heikentynyt epidemiatilanne suitsii kulutusmahdollisuuksia vielä vuoden alkupuolella, vaikka pandemian oloissa on opittu toimimaan turvallisemmin ja uusia toimintatapoja on kehitetty. Rokotuskattavuuden kasvu lisää uskoa pandemian päättymisestä, ja yksityisen kulutuksen kasvu kiihtyy vuoden aikana. Kulutuksen kasvu pysyy vahvana vuonna 2022.

Työllisyysaste heikentyi vajaalla prosenttiyksiköllä eli 71,6 prosenttiin vuonna 2020, mutta se palautuu pandemiaa edeltäneelle tasolle vuonna 2022. Koronakriisin aikana työpaikkoja on menetetty erityisesti palvelualoilla. Vaikka pandemian kolmannen aallon vaikutukset yritystoimintaan ja työllisyyteen ovat vielä epävarmat, palvelualojen työllisyyden kasvun voi odottaa jatkuvan kriisin jälkeen. Työllisyyden paranemista jarruttavat ennustejakson lopussa sekä hitaaksi jäävä talouskasvu että edelleen jatkuva työikäisen väestön väheneminen.

Kuluttajahintojen nousu hidastui vuonna 2020 energian ja etenkin raakaöljyn hinnan jyrkän laskun vuoksi. Inflaatio yhdenmukaistetulla kuluttajahintaindeksillä mitattuna vauhdittuu 1,3 prosenttiin vuonna 2021 energian hintojen nousun ja muiden tilapäisten tekijöiden vuoksi. Palveluiden hintojen nousu ylläpitää inflaatiota vuosina 2022–2023.

Suomen Pankki julkaisee Suomen talouden väliennusteen kaksi kertaa vuodessa. Keväällä ja syksyllä julkaistavissa väliennusteissa päivitetään Suomen talouden näkymät talouskasvun, työllisyyden ja inflaation osalta. Laajemmat Suomen talouden ennustejulkaisut ilmestyvät kesä- ja joulukuussa.

Lisätietoja antaa ennustepäällikkö Meri Obstbaum, puh. 09 183 2363.

Final i tävlingen Generation €uro 14.4. – följ i direktsändning!9.4.2021 15:00:00 EEST | Uutinen

Den nationella finalen i tävlingen i penningpolitik för elever på andra stadiet, Generation €uro, ordnas onsdagen den 14 april kl. 10.00–13.00. Allmänheten kan följa med den tvåspråkiga finalen i en direkt webbsändning. I finalen möts lag från Etelä-Tapiolan lukio i Esbo, Kuopion klassillinen lukio och Ålands lyceum i Mariehamn. Finalen inleds med ett öppningsanförande av chefdirektör Olli Rehn, varefter de deltagande lagen presenterar och motiverar sitt beslut till ECB-rådets räntebeslut och eventuella andra penningpolitiska åtgärder. Prestationerna bedöms av en jury bestående av experter från Finlands Bank under ledning av forskningschefen Esa Jokivuolle. Generation €uro är euroområdets gemensamma tävling i penningpolitik. Vinnarlagen i tävlingarna som ordnas av de nationella centralbankerna i Eurosystemet får i pris ett virtuellt besök i Frankfurt på Europeiska centralbanken, där de i maj träffar ledningen för ECB. Målsättningen med den årliga Generation €uro -tävlingen är att öka f

Generation €uro -kilpailu huipentuu finaaliin 14.4. - seuraa suoraa verkkolähetystä9.4.2021 15:00:00 EEST | Uutinen

Toisen asteen opiskelijoiden Generation €uro -rahapolitiikkakilpailun kansallinen finaali pidetään keskiviikkona 14.4. klo 10.00–13.00. Finaalia voi seurata suorana verkkolähetyksenä. Finaalissa kilpailevat joukkueet Etelä-Tapiolan lukiosta, Kuopion klassillisesta lukiosta sekä Ålands lyceumista. Finaali alkaa pääjohtaja Olli Rehnin tervehdyksellä, jonka jälkeen opiskelijat esittelevät ja perustelevat ehdotuksensa EKP:n neuvoston korkopäätökseksi sekä mahdollisiksi muiksi rahapoliittisiksi toimiksi. Kilpailusuoritukset arvioi Suomen Pankin asiantuntijoista koostuva raati, jonka puheenjohtajana toimii tutkimuspäällikkö Esa Jokivuolle. Generation €uro on euroalueen yhteinen rahapolitiikkakilpailu. Kansallisten keskuspankkien järjestämien kilpailujen voittajat pääsevät tapaamaan Euroopan keskuspankin johtoa virtuaaliseen tapahtumaan toukokuussa. Vuosittain järjestettävällä Generation €uro -kilpailulla halutaan lisätä ymmärrystä rahapolitiikasta ja sen vaikutuksista talouteen ja syventää o