Suomen talous taantumaan koronapandemian takia

Suomen BKT supistuu kuluvana vuonna 1,5–4 prosenttia koronaviruspandemian sekä heikentyneen suhdanteen vuoksi. Suomen vientikysynnän jyrkkä heikkeneminen painaa talouskasvun tänä vuonna selvästi miinukselle. Jos myös kotitalouksien kulutus vähenee olennaisesti ja tuotantoketjut katkeilevat kotimaassa pandemian seurauksena, taantuma voi syventyä entisestään.

Suomen Pankki aloittaa Suomen talouden väliennusteiden julkaisemisen kaksi kertaa vuodessa. Keväällä ja syksyllä julkaistavissa väliennusteissa päivitetään Suomen talouden näkymät talouskasvun, työllisyyden ja inflaation osalta. Laajemmat Suomen talouden ennustejulkaisut ilmestyvät jatkossakin kesä- ja joulukuussa.

Koronaviruspandemian aiheuttaman poikkeuksellisen tilanteen vuoksi ensimmäisessä väliennusteessa esitetään todennäköisimmän ennusteuran sijaan kaksi laskelmaa pandemian mahdollisista vaikutuksista Suomen talouteen, jossa taantumaan ajautuminen on selvää, mutta taantuman syvyyttä ei vielä ole mahdollista luotettavasti ennustaa.

Ensimmäisessä laskelmassa koronavirus leviää laajasti kaikille maailman päätalousalueille ja Suomen talous supistuu 1,5 prosentilla pääosin vientikysynnän jyrkän heikkenemisen takia. Pandemian vaikutuksia talouskasvuun saadaan kuitenkin rajattua.

Toisessa laskelmassa on oletettu lisäksi, että kotitalouksien kulutus vähenee olennaisesti ja kotimaisten yritysten tuotantoketjut katkeilevat myös laajojen kotimaisten rajoitustoimien seurauksena. Laskelman suuruusluokkaa on haettu Kiinan alkuvuoden kehitystä kuvaavista tilastotiedoista, sillä muita taloustilastoja, joissa koronaviruksen vaikutus näkyisi, ei juurikaan ole vielä saatavilla. Tässä laskelmassa Suomen talous supistuu kuluvana vuonna noin 4 prosentilla. Kun tilanne muuttuu nopeasti ja koronapandemia jatkaa leviämistään, heikomman skenaarion kaltainen kehitys näyttää yhä todennäköisemmältä.

Suomen talouden tämänvuotinen kasvu on lähtökohdiltaan heikkoa jo ilman koronaviruspandemian vaikutuksia. Kasvu hidastui viime vuonna ja viimeisellä neljänneksellä jopa supistui selvästi. Huolimatta ostovoiman hyvästä kasvusta ja yritysten parantuneesta kannattavuudesta yksityinen kulutus jäi vaimeaksi ja yksityiset investoinnit supistuivat. Kuluvana vuonna Suomen talous vajoaa taantumaan koronaviruspandemian takia.

Laskelmissa on oletettu, että pandemian vaikutus on väliaikainen ja Suomen talous palaa kasvu-uralle kuluvan vuoden loppupuolella. Tällaisen verrattain nopean elpymisen edellytyksenä on, että talouden alkuvuoden äkkijarrutuksen aikana onnistutaan politiikkatoimin estämään yritysten konkurssit ja työttömyyden kasvu.

Lisätietoja antavat ennustepäällikkö Meri Obstbaum, puh. 09 183 2363, ja ekonomisti Aino Silvo, puh. 09 183 2021.

Suomen talouden väliennuste: Suomen talous taantumaan koronaviruksen takia

188 miljoner euro från Finlands Bank till staten20.3.2020 11:00:00 EETTiedote

Bankfullmäktige har i dag fastställt Finlands Banks bokslut och beslutat att 188 miljoner euro av bankens vinst reserveras för statens behov. Finlands Banks resultat för 2019 är 320 miljoner euro. Finlands Banks intäkter härrör huvudsakligen från genomförandet av penningpolitiken och investeringen av bankens finansiella tillgångar. Intäkterna används för att täcka bankens verksamhetskostnader och avsättningar.