Suomen Tekstiili & Muoti ja Fashion Finland: Yritykset tarvitsevat joustavampaa koronatukea ja haluavat taata turvallisen asioinnin

Tekstiili- ja muotialan järjestöt tuovat yhdessä esiin huolensa siitä, että koronatuet ja yritysten tarpeet eivät ole kohdanneet. Yritykset ja kaupat haluavat yhdessä asiakkaidensa kanssa huolehtia turvallisesta asioinnista.

Tekstiili- ja muotialan yritykset ja muotikaupan toimijat tarvitsevat kustannustukea koronan aiheuttamiin vaikeuksiin. Tuen ehtojen pitää olla joustavampia kuin kesällä. Esimerkiksi toimialaluokat, vertailukuukaudet ja huomioitavat kulut oli määritelty tukiperusteissa liian kapeasti ja jäykästi.

Merkittävä osa niistä yrityksistä, jotka olisivat Valtiokonttorin kustannustukea tarvinneet, eivät kesän aikana sitä saaneet. Tämä käy ilmi Suomen Tekstiili & Muoti ry:n ja Fashion Finlandin jäsenilleen tekemistä kyselyistä.

”Joustoa kriteereihin tarvitaan, sillä koronan vaikutukset ovat iskeneet eri yrityksiin eri aikaan. Monella yrityksellä on myös käytännössä kiinteitä kuluja ulkoa ostetuista palveluista, kuten esimerkiksi varastoinnista ja kirjanpitopalveluista. Näitä ei kuitenkaan otettu huomioon. Tarvitaan enemmän tapauskohtaista harkintaa”, sanoo Suomen Tekstiili & Muoti ry:n kansainvälisestä liiketoiminnasta ja rahoituksesta vastaava asiantuntija Anne Ruokamo.

”Fashion Finlandin jäsenyritykset kritisoivat voimakkaasti Valtiokonttorin myöntämän kustannustuen ehtoja. Varsinkin pienyrittäjät jäivät tuen ulkopuolelle, sillä minimisumma oli 2 000 euroa. Näissä yrityksissä pienemmästäkin summasta olisi apua”, sanoo Fashion Finlandin liiketoimintajohtaja Sami Sykkö.

Mahdolliset rajoitustoimet huolettavat

Tekstiili- ja muotialan yritykset ja kauppa pelkäävät asiakaskadon pahenevan, jos koronatilanne Suomessa heikkenee ja rajoitustoimia lisätään.

Kevät oli yrityksille erittäin vaikea. Pahimmillaan yritysten myynnit laskivat jopa 80–90 prosenttia. Kesällä myynti palasi hetkeksi normaalimmaksi, mutta se ei riittänyt palauttamaan tilannetta entiselleen. Nyt tekstiili- ja muotialan yrityksistä vain kolmannes kertoo odottavansa normaalia liikevaihtoa syksyyn ja alkuvuoteen.

”Jos rajoitustoimia joudutaan lisäämään, yritysten näkymä synkkenee tästä edelleen. On tärkeää huolehtia, että yritykset pääsevät vaikean ajan yli ja että meillä on myös tulevaisuudessa elinvoimainen tekstiili- ja muotiala”, Anne Ruokamo sanoo.

Kaupat haluavat yhdessä asiakkaiden kanssa huolehtia turvallisesta asioinnista ja siten edistää talouden pyörien pyörimistä.

”Muotikauppojen asiakkaiden ja henkilökunnan turvallisuus on ensisijaisen tärkeää, ja niin on myös kaupan tulevaisuuden varmistaminen. Jos muotikauppojen toimintamahdollisuuksia rajoitetaan Suomessa, kuluttajat siirtyvät mahdollisesti yhä enemmän asiakkaiksi kansainvälisiin verkkokauppoihin, jotka eivät maksa veroja Suomeen eivätkä tarjoa täällä työpaikkoja”, Sami Sykkö sanoo.

Kuluttaja voi vaikuttaa

Kuluttaja voi tehdä niin verkkokaupassa kuin kivijalassakin valintoja, jotka tukevat suomalaisia yrityksiä ja työllisyyttä.

”On ollut todella ilahduttavaa kuulla yrityksistä viestiä, että korona-aikana moni kuluttaja on kertonut valitsevansa entistä useammin suomalaisen vaihtoehdon”, Anne Ruokamo sanoo.

”Jokainen suomalaisesta muotikaupasta – kivijalasta tai verkkokaupasta – ostettu tuote luo samalla hyvinvointia maahamme, sillä jos täällä on yrityksiä, on myös työpaikkoja ja verotuloja. Siksi kannustan suosimaan suomalaista”, Sami Sykkö sanoo.

Lisätiedot:

Anne Ruokamo, asiantuntija, Suomen Tekstiili & Muoti, 040 544 0886, anne.ruokamo@stjm.fi

Sami Sykkö, liiketoimintajohtaja, Fashion Finland, 040 518 7333, sami.sykko@fafi.fi

Tekstiilit ovat mukana meidän jokaisen arjessa, jokaisessa päivässä. Suomen Tekstiili & Muoti ry on työmarkkina-, palvelu- ja edunvalvontajärjestö. Jäsenyrityksemme tuottavat muun muassa vaatteita ja asusteita, sisustustekstiilejä, sairaalatekstiilejä ja kuitukankaita. Me edistämme tekstiili- ja muotialan mahdollisuuksia kasvaa, menestyä ja kansainvälistyä. www.stjm.fi

Fashion Finland, tuttavallisemmin FaFi, on suomalaisen muotialan yhteisö ja tietokanava, joka pyrkii kasvattamaan muotikaupan näkyvyyttä ja arvostusta, tukemaan muotikauppojen ja -kauppiaiden liiketoimintaa sekä edistämään alan yhteistyötä ja muodin kulttuuria Suomessa. www.fafi.fi

Koronakriisi osoitti huoltovarmuuden tärkeyden – jatkossa on huolehdittava, että meillä on riittävää osaamista ja että huoltovarmuus kattaa kriittiset tuotteet15.6.2020 08:55:00 EESTTiedote

Maailmanlaajuinen koronapandemia toi selvästi esiin, miten riippuvaisia olemme kansainvälisistä tuotantoketjuista. Kun tästä kriisistä lähdetään eteenpäin, on syytä arvioida, mitä osaamista tarvitsemme ja miten voimme varmistaa huoltovarmuuden erilaisissa kriittisissä tuotteissa. Arviointi on ulotettava myös muualle kuin terveydenhuoltoon: esimerkiksi Puolustusvoimien yhteispohjoismainen taisteluasuhankinta voi viedä hankintoja ja osaamista Suomen ulkopuolelle.