Suomen Uusperheiden Liitto jakoi vuoden 2021 Uusperheteko -palkinnon

Lasten- ja nuortenkirjailija Tittamari Marttisen kirjoittama ja kuvittaja Johanna Ilanderin kuvittama lastenkirja valittiin Suomen Uusperheiden Liiton (Supli) Vuoden Uusperheteoksi. Huomionosoituksella palkitaan vuosittain tekoja, jotka ovat tuoneet uusperheitä koskettavia teemoja näkyväksi, tukeneet tai edesauttaneet uusperheiden hyvinvointia tai vahvistaneet uusperheiden asemaa yhteiskunnassa.

Uusperhetematiikka puhuttelee tänäkin vuonna monella kentällä. Supli halusi huomioida tärkeän teeman nostamista esille kulttuurin ja taiteen keinoin. ” kertoo Suomen Uusperheiden Liiton toiminnanjohtaja Kirsi Heikinheimo.

Rovaniemellä ja Sammatissa vaikuttavan lasten- ja nuortenkirjailija Tittamari Marttisen ja helsinkiläisen Johanna Ilanderin kuvittama lastenkirja Bonussisko vakuutti Vuoden 2021 Uusperheteko -raadin myönteisellä lähestymistavalla. Teos sai raadilta erityistä kiitosta bonussisaruussuhteen käsittelemisestä suomalaisessa lastenkirjallisuudessa.

"Vaikka uusperheissä hiotaan särmiä ja totutellaan uusiin tilanteisiin, halusimme kertoa perhe-elämästä hauskasti ja värikkäästi. Kirjan kuvituksessa riittää tutkimista niin lapsille kuin aikuisille. Uuteen perhetilanteeseen sisältyvä hämmennys tuodaan kirjassa esiin, mutta pääpaino on iloisissa, elämää rikastavissa asioissa. Uudet perheenjäsenet tuovat omat tapansa ja tottumuksensa perheen arkeen. Monet tilanteet ovat varmasti tunnistettavia. Kirjaa voi käyttää keskustelun pohjana ja peilata siihen omia tunteitaan ja kokemuksiaan" , kertovat Marttinen ja Ilander.

Suplin toiminnanjohtaja Heikinheimo toteaakin, että "Kirja käsittelee uusperheellisille tärkeitä teemoja kuten bonussisaruutta, vanhemmuutta sekä uusperheen alkuvaiheille tyypillisiä hankaliakin tunteita, kuten mustasukkaisuutta herkän rehellisellä tavalla, joka on koskettanut ja jolle Supli liittona haluaa antaa tunnustusta."

Kirjassa nostetaan esiin oivallisesti monen uusperheen arjessa vaikuttavia keskeisiä kysymyksiä kuten: uuden perheen muodostumisen vaiheita, lasten sopeutumista uusperheeseen ja uusien ihmissuhteiden muodostumiseen. Kirjan keskeisenä teemana on lasten erilaiset temperamentit ja ominaisuuksien vaikutukset uusien ihmissuhteiden muodostumiseen.

Marttinen ja Ilander palkittiin 3.12.2021 nukketaiteilija Tuija Leinosen upeilla haltijahahmoilla.

Palkinnon luovuttivat Suplin toiminnanjohtaja Kirsi Heikinheimo sekä Suplin puheenjohtaja Petri Rainio.

Lasten- ja nuortenkirjailija Tittamari Marttinen
Kirjan kuvittaja Johanna Ilander

0406893418http://www.supli.fi

Tietoja kirjan julkaisijasta

Kustannus-Mäkelä Oy on vuonna 1971 perustettu, Karkkilassa toimiva perheyritys. Kustantamo tunnetaan ennen kaikkea laadukkaista lasten- ja nuortenkirjoista, käytännönläheisistä harrastekirjoista ja kotimaisista dekkareista.

Tietoja kirjasta

Tittamari Marttinen – Johanna Ilander: Bonussisko

ISBN: 978-952-341-555-3 Ilm. 10/2021

Ovh: 26,00 €

L 85.22 / 40 s. / 24,5 x 24,5 cm / Sid.

Arvostelukappaleet: tiedotus@kustannusmakela.fi

Uusperheen rakennusaineet ovat Rakkautta suurempaa8.9.2023 12:04:41 EEST | Tiedote

Uusperhe opettaa meille, että rakkaus voi ylittää biologiset rajat. Uusperheteemojen voidaan ajatella koskettavan vähintään joka neljättä kansalaisista. Kahdeksatta kertaa järjestettävän uusperheiden viikon teemana on Rakkautta Suurempaa. Viikko huipentuu 16.9. kansainväliseen uusperheiden päivään. Aihetta käsitellään viikon aikana uusperheiden asiantuntijajärjestön, Suomen Uusperheiden Liiton, somekampanjassa, blogikirjoituksissa ja verkkoluennoilla.

Uutuuskirja Uusperheen ABZ tunnistaa uusperheiden haasteet ja tarjoaa monipuolisesti ratkaisuja niihin12.9.2022 08:57:00 EEST | Tiedote

Uusperhe opettaa meille, että rakkaus voi ylittää biologiset rajat. Uusperheen muodostuminen ei ole yksiselitteinen asia. Vaikka uusperhe ei tutkimusten valossa ole riski lapsen hyvinvoinnille, se muuttaa totutun perheen rakenteita ja voimavaroja. Käsikirja pyrkii olemaan tukena matkalla hyvinvoivaksi ja kuulumisen tunnetta vahvistavaksi suhdeverkostoksi - onnelliseksi uusperheeksi.