Suomen vienti vaikeutuu talouskasvun hiipuessa Euroopassa ja Aasiassa

Kiivaimman kasvun kausi näyttää olevan päättymässä Euroopassa ja Aasissa. Globaalien talousodotusten selkeä notkahtaminen on huono uutinen vientivetoiselle Suomelle, arvioi Keskuskauppakamarin johtaja ja Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n maajohtaja Timo Vuori.

Timo Vuori / Kuvaaja: Pasi Murto

Kansainvälisen Ifo World Economic Surveyn ja Ifo Economic Climate Euro Area -suhdannekyselyn tulosten mukaan talousodotukset ovat muuttuneet aiempaa pessimistisemmiksi. Selkeä heikkeneminen erityisesti päämarkkina-alueillamme Euroopassa ja Aasiassa tuo Timo Vuoren mukaan väistämättä haasteita Suomen viennille.

– Meidän on syytä varautua siihen, että kiivaimman kasvun kausi näyttää olevan päättymässä Euroopassa ja Aasissa. Hiipuva kysyntä ja investointihalukkuus eivät koskaan ole hyvä uutinen Suomelle. Varsinkin kun poliittiset epävarmuudet ja kauppasodat leimaavat vahvasti tämän päivän kansainvälisiä markkinoita ja jarruttavat investointeja, muistuttaa Vuori.

Maailmantalouden Ifo-indikaattori tippui +2.9:sta -2.2:een. Euroalueen Ifo-indikaattori laski 19.6:sta 6.6:een. Molemmat ovat heikoimmat tulokset sitten vuoden 2011. Erityisesti suhdanneodotukset seuraavien kuuden kuukauden osalta notkahtivat voimakkaasti niin maailmantaloudessa (-15.7) kuin myös euroalueella (-14.3).

Vuoren mukaan talousodotusten muuttuminen pessimistisimmiksi Euroopan ja Aasian markkinoilla voi ennakoida maailman ja Euroopan talouden ohittaneen jo selkeän suhdannehuippunsa. Ifon pitkän ajan suhdanneluvut tukevat tätä johtopäätöstä.

”Nähtäväksi jää, kuinka Suomessa ja Euroopassa jaksetaan ja pystytään talouden mahdollisesti taantuessa jatkamaan välttämättömiä toimia julkisen talouden tervehdyttämiseksi ja kansainvälisen kilpailukyvyn varmistamiseksi”, Vuori arvioi.

Keskuskauppakamarin johtava ekonomisti Mauri Kotamäki pitää tärkeänä, että maailmalta tuleva signaali otetaan Suomessa vakavasti, ja että sitä myötä Suomen kilpailukyvyn kannalta olennaiset rakenteelliset muutokset ajetaan maaliin.

”Voimakasrakenteinen ja kestävä Suomi pystyy paremmin sopeutumaan maailmantalouden kasvun heikkenemiseen. Väestö vanhenee maailmantalouden tilanteesta riippumatta ja se vaatii toimenpiteitä työllisyysasteen nostamiseksi", hän sanoo.

Tullin tuoreimpien tilastojen mukaan ulkomaankauppamme kasvoi vielä alkuvuonna 6 prosenttia.

"Suomen vienti on kuitenkin yhä kaukana vuoden 2008 huippuluvuista, eikä sinne päästäkään ilman uusia tuotannollisia investointeja. Se taas vaatii kansainvälistä kilpailukykyämme vahvistavaa, pitkän ajan kansallisia vero- ja työmarkkinaratkaisuja", toteaa Vuori.

Ifo World Economic Survey julkaistiin maailmanlaajuisesti 12.11.2018 osoitteessa www.ifo.de. Siihen sisältyvä Ifo Euro Area Economic Survey julkaistiin jo 5.11.2018. Suomessa kysely julkaistaan yhteistyössä Keskuskauppakamarin ja Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n kanssa. Kyselyyn vastasi 1230 talousasiantuntijaa 119 maasta lokakuussa 2018.

Timo Vuori / Kuvaaja: Pasi Murto

Kiinteistöalalle valmistui 257 uutta laillistettua välittäjää13.6.2019 09:00:00 EESTTiedote

Keskuskauppakamarin järjestämän välittäjäkokeen läpäisi tänä keväänä 236 uutta laillistettua kiinteistönvälittäjää (LKV) ja 21 laillistettua vuokrahuoneistonvälittäjää (LVV). Välittäjäkokeiden osallistujamäärät ovat pysyneet edelleen korkeina. Vuonna 2016 voimaan tullut laki edellyttää vähintään puolelta välitysliikkeen välittäjistä kokeen osoittamaa ammatillista pätevyyttä.

Finnvera ja Kauppakamari: Vientiyritysten tyypillinen luottotappio 30 000 euroa - Luottotappiot yhä viennin jarruna5.6.2019 09:01:00 EESTTiedote

Rahoitusosaamisen puutteet ja luottotappiot jarruttavat yhä Suomen viennin ja vientiyritysten kasvua. Vientiyritysten kärsimä luottotappio on tyypillisesti keskimäärin 30 000 euroa. Tämä käy ilmi Finnveran, Keskuskauppakamarin ja Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n teettämästä vientikaupan rahoitusbarometristä. Koetut luottotappiot ovat varsin suuria suhteessa keskimääräisen vientikaupan kokoon, joka on valtaosalla yrityksistä alle 100 000 euroa. Hyvä uutinen on, että jo lähes kolmanneksella vientiyrityksistä on kirjallinen luottopolitiikka, joka määrittelee rajat luottoriskien ottamiselle kaupankäynnissä.

Tarvitaan panoksia varhaiseen oppimiseen ja oppisopimukseen palkkaporrastus4.6.2019 13:35:47 EESTTiedote

Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaa kehuu hallitusohjelman koulutuslinjauksia siitä, että ohjelmassa sitoudutaan parantamaan varhaista perustaitojen oppimista muodostamalla esiopetuksesta ja perusopetuksen kahdesta ensimmäisestä vuosiluokasta nykyistä yhtenäisemmän kokonaisuuden. Siirtyminen eteenpäin tapahtuu joustavasti siinä vaiheessa, kun perustaidot ovat riittävän hyvin hallussa.