Suomen Vuokranantajat: Hallitus tarttuu kotitalouksien velkaantumiseen riittävin keinoin

Hallitus on tänään antanut esityksensä kotitalouksien velkaantumista rajoittavaksi lainsäädännöksi. Taloyhtiölainojen osuus myyntihinnasta rajataan 60 prosenttiin, lyhennysvapaat yhteen vuoteen ja laina-ajan maksimiksi säädetään 30 vuotta. Suomen Vuokranantajat tukee toimia, joilla hillitään kasvavaa velkaantumista ja turvataan rahoitusmarkkinoiden vakautta.

Suomen Vuokranantajat pitää riittävinä nyt esitettyjä keinoja kotitalouksien velkaantumisen hillitsemiseksi. ”Olemme erittäin tyytyväisiä siihen, että hallitus ei puuttunut taloyhtiölainojen verovähennysoikeuteen.Veronkiristys olisi osunut vain pieniin yksityisiin vuokranantajiin, ja keskittänyt vuokramarkkinaa entisestään suurille toimijoille. Vakiintuneen verotuskäytännön muuttaminen ei ole oikein kohdistuva toimi velkaantumisen hillitsemiseksi”, toteaa Suomen Vuokranantajien yhteiskuntasuhdepäällikkö Hanna Isbom.

Isbom pitää myönteisenä, että hallituksen esityksessä mahdollistetaan taloyhtiölainoihinyhden vuoden lyhennysvapaa.

Suomen Vuokranantajat esitti juuritämänkaltaista joustoa lausuessaan hallitusluonnoksesta keväällä. Positiivista on myös se, että aiemmin väläyteltyä tulosidonnaista velkakattoa ei ole mukana esityksessä.

Suhdannetilanne on muuttunut rajusti viime kuukausien aikana. Korkojen ja kustannusten nousu näkyy asumisen hinnassa ja rakentaminen uhkaa hiipua. Asuntolainoihin kohdistuvatrajoitustoimet voivat hidastaa investointeja entisestään.

Asuntomarkkinoilla eletään nyt epävarmoja aikoja. On tärkeää löytää tasapaino rahoitusmarkkinoiden vakauden ja investointien vauhdittamisen välillä. Nyt on seurattava huolella, miten esitetyt toimet vaikuttavat asuntorakentamiseen. Asuntomarkkinaa ei pidä hyydyttää”, Isbom päättää.

Suomessa on noin 350 000 asuntoa, joita vuokraavat yksityiset vuokranantajat. Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö. Teemme vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on lähes 27 000 vuokranantajaa.

Kuopio Suomen Vuokranantajien kaupunkirankingin viides – kaupungin kasvu kiihtynyt pandemian aikana1.7.2022 09:04:26 EEST | Tiedote

Kuopio sijoittui 27 kaupungin joukosta viidenneksi Suomen Vuokranantajien kaupunkirankingissa, jossa arvioidaan kaupunkien houkuttelevuutta asuntosijoittajan näkökulmasta eri mittareilla. Koronapandemian aikana kaupungin väkiluvun kasvu on kiihtynyt ja rikkoi viime vuonna aiemmat ennätykset. Nopeasta kasvusta huolimatta vuokrien nousu on hidastunut kaupungissa runsaan rakentamisen seurauksena.