Suomen Vuokranantajat: Kotitalouksien velkaantumista rajoittavat toimet eivät saa hyydyttää asuntorakentamista

Eduskunta käsittelee parhaillaan lakiesitystä kotitalouksien liialliseen velkaantumisen ehkäisemiseksi. Suomen Vuokranantajat oli kuultava talousvaliokunnassa lakiesitykseen liittyen. Toimet, joilla hillitään kotitalouksien velkaantumista ja turvataan rahoitusmarkkinoiden vakautta ovat pääsääntöisesti kannatettavia.

Uusia rajoituksia luotaessa on kuitenkin huomattava, että erityisesti asuntolainoihin kohdistuvien rajoitustoimien kääntöpuolena voi olla asuntoinvestointien hidastuminen. Sääntelytoimia arvioitaessa on tärkeä hakea tasapainoa rahoitusmarkkinavakauden sekä asunto- ja talouspoliittisten tavoitteiden välille. Liian kireä sääntely supistaa asuntotarjontaa ja vaikuttaa negatiivisesti tavallisiin asunnon etsijöihin, rakennusalaan ja koko talouteen.

Taloyhtiölainojen rajoitukset perusteltuja, mutta osuvat vaikeaan suhdannetilanteeseen

Taloyhtiölainojen määrän nopealla kasvulla on riskejä, mutta sen myönteisenä seurauksena on ollut voimakas asuntorakentaminen erityisesti kasvukeskuksissa. Asuntopula on helpottanut monissa kaupungeissa ja vuokrat ovat jopa laskeneet.Taloyhtiölainat ovat edistäneet erityisesti pienten ja keskisuurten rakennusliikkeiden kykyä rakentaa enemmän koteja.

”Taloyhtiölainoille ehdotettua 60 prosentin enimmäismäärää voi pitää perusteltuna, mutta riskinä on, että sääntelyn kiristyminen vaikuttaa ostajien sijaan enemmän asuntojen rakentajiin.Korkojen ja asuntojen hoitokulujen nousut näkyvät jo asuntokaupassa. Kun rakentamisen kustannukset samaan aikaan nousevat, on asuntorakentamisen puolella iso riski nopeasta aloitusten vähentymisestä ja taantumasta.” toteaa Suomen Vuokranantajien ekonomisti Sakari Rokkanen.

Ehdotetut toimet riittäviä kotitalouksien velkaantumisen hillitsemiseksi

Suomen Vuokranantajat katsoo, että hallituksen esityksessä esitetyt toimet ovat riittäviä kotitalouksien velkaantumisen hillitsemiseksi. ”On erittäin positiivista, että hallitus ei ole lähtenyt edistämään yksityisiin vuokranantajiin kohdistuvaa taloyhtiölainojen verovähennysoikeuden poistoa. Veronkiristys olisi etenkin tässä suhdannetilanteessa ollut myrkkyä vuokra-asuntomarkkinoille.” Rokkanen sanoo.

Suomen Vuokranantajat pitää järkevänä, että lakiesityksessä ei ole mukana tulosidonnaista velkakattoa. Rokkanen ihmetteleekuitenkin Finanssivalvonnan päätöstä antaa velkakattoa vastaava suositus välittömästi sen jälkeen, kun asiaa koskeva lainsäädäntöesitys oli annettu. ”Uusi suositus heikentää etenkin ensiasunnon ostajien asemaa alueilla, joilla asuntojen hintataso on korkea. Ansiotuloihin sidottu malli ei myöskään huomioi riittävässä määrin lainanhakijan muuta varallisuutta.”

Suomessa on noin 350 000 asuntoa, joita vuokraavat yksityiset vuokranantajat. Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö. Teemme vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on lähes 27 000 vuokranantajaa.

Korkein oikeus vahvisti: vuokrasopimuksen purkamiskynnys korkealla15.11.2022 13:27:37 EET | Tiedote

Vuokranantaja oli purkanut sopimuksen yli seitsemän kuukauden odottelun jälkeen sillä perusteella, että vuokralainen oli säilyttänyt huoneistossa liian suurta tavaramäärää, eikä ollut varoituksista huolimatta vähentänyt sitä riittävästi. Toisin kuin käräjäoikeus, hovioikeus ja korkein oikeus katsoivat, että purkamiskynnys ylittyi. Suomen Vuokranantajien lakimies Susanna-Maria Aarnivuo kommentoi tuoretta ennakkopäätöstä.

Suihkuun nukahtamisesta aiheutui iso vesivahinko – perusteita vuokrasopimuksen purkamiselle ei ollut9.11.2022 08:00:00 EET | Tiedote

Vuokralainen oli tuoreen oikeustapauksen mukaan aiheuttanut mittavan vesivahingon nukahtamalla suihkuun. Vuokranantaja vaati tämän vuoksi ensisijaisesti vuokrasopimuksen purkamista ja toissijaisesti sopimuksen irtisanomista. Käräjäoikeuden mukaan perusteita vuokrasopimuksen purkamiselle ei ollut. Vuokrasopimus vahvistettiin kuitenkin irtisanotuksi, koska vuokranantajalta ei voitu kohtuudella edellyttää vuokrasuhteen jatkamista. Hovioikeus ei myöntänyt käsittelylupaa 3.11.2022, joten ratkaisu jäi pysyväksi.

Vuokralaisen kotivakuutus ei välttämättä riitä – vuokranantajille tarjolla yhä kattavampi valikoima vakuutustuotteita1.11.2022 15:56:07 EET | Tiedote

Vastoin yleistä käsitystä, vuokralaiselta vaadittava kotivakuutus ei välttämättä aina riitä taklaamaan kaikkia vuokranantajan riskejä. Vuokralaisen kotivakuutuksen voimassaoloa on myös varsin vaikeaa valvoa vuokrasuhteen aikana, eikä häntä voi velvoittaa vakuutuksen käyttämiseen vahinkotilanteessa. Vuokranantajien tarpeisiin onkin tarjolla koko ajan kattavampi valikoima vakuutuksia täyttämään vuokralaisen kotivakuutuksen ja taloyhtiön kiinteistövakuutuksen aukkoja, selviää Suomen Vuokranantajat ry:n tilaamasta vakuutusvertailusta.