Suomen Vuokranantajien vuokramarkkinakatsaus: Kaupungistuminen kiihtyy – Turku ja Tampere porskuttavat

Asumistukimenot ovat kääntyneet laskuun, kaupungistuminen voimistuu tulevina vuosina ja miniasunnot eivät ole vallanneet vuokramarkkinoita. Tämä selviää Suomen Vuokranantajien tekemästä laajasta selvityksestä eri kaupunkien vuokramarkkinoista ja niiden tulevaisuuden näkymistä. Selvityksen tekemisessä on käytetty Vuokraovi.comin tilastoaineistoa vuokramarkkinoista.

– Parantuneen suhdanteen, paremman työllisyystilanteen ja vähenevän työttömyyden myötä asumistukimenot ovat kääntyneet laskuun kuluvan vuoden aikana. Yleistä asumistukea saavien ruokakuntien määrä on tämän vuoden helmikuun 381 000 ruokakunnasta laskenut heinäkuussa jo noin 356 000 ruokakuntaan. Suunta näyttää olevan edelleen parempaan suuntaan. Hyvä työllisyyspolitiikka on paras tapa vähentää asumistukimenoja, korostaa Suomen Vuokranantajien yhteiskuntasuhdepäällikkö Tuomas Viljamaa.

Turku ja Tampere porskuttavat

Turun seutu on positiivisen rakennemuutoksen aluetta. Työllisyys paranee suurten työnantajien rekrytointien perässä. Positiivinen kehitys on vetänyt myös vuokratason merkittävään nousuun. Tampereen seutu on vahvistanut asemaansa Suomen toiseksi suurimpana kaupunkikeskuksena Helsingin jälkeen. Muuttoliike on selvästi positiivista, mikä nostaa asuntojen kysyntää myös pitkällä aikajänteellä.

– Turun vuokrataso on miltei saavuttanut jo Tampereen vuokratason, mutta väkiluvussa Tampere on kiilannut jo omille luvuilleen. Turun ja Tampereen välinen kilpailu on positiivinen asia, mikä kannustaa kumpaakin eteenpäin. Viime vuosina Tampere on ollut päätöksenteossaan rohkeampi, mistä osoituksena raitiotiepäätös. Turun asuntotuotannon vauhdittamisen kannalta raitiotie olisi erittäin järkevä päätös, kannustaa Viljamaa.

Lahdessa käännettä näköpiirissä

– Lahden vuokramarkkinoilla on ollut vuokranantajilla haastavaa viime vuosina. Nyt näyttää kuitenkin siltä, että tulevat vuodet näyttävät valoisammilta. LUT-yliopiston saapuminen Lahteen tekee siitä entistä kiinnostavamman. Kaupunki on myös vahvistanut asemaansa kiinnostavana kokous- ja seminaarikaupunkina. Helsingin läheisyys on Lahdelle edelleen merkittävä tekijä. Lahti menee parempaan suuntaan, vaikka tällä hetkellä on haasteita, sanoo Viljamaa.

Kaupungistuminen voimistuu

Vain Uudenmaan, Pirkanmaan, Varsinais-Suomen ja Ahvenanmaan väkiluvut kasvoivat vuoden 2018 ensimmäisellä vuosipuoliskolla Tilastokeskuksen ennakkoväkiluvun mukaan. Tilaston mukaan väkilukuaan lisänneiden maakuntien väestö on kasvanut 11 344 henkilöä ja väkiluvun laskusta kärsivissä maakunnissa väkiluku näyttää miinusta 8 131 henkilön verran.

– Muutos on siis kyseisten alueiden välillä lähes 20 000 henkilöä. Vertailun vuoksi voidaan todeta, että Forssassa asuu noin 17 000 asukasta. Kaupungistuminen ei näytä hidastumisen merkkejä. Asuntoja tarvitaan tulevina vuosina kaupunkeihin edelleen, alleviivaa Viljamaa.

Asumisväljyys kasvaa vuokramarkkinoilla

Vuokraovi.comin aineistosta poimittiin tarkasteluajanjakson muutoksia vuokra-asuntojen kokoon. Vuokramarkkinoilla olevien asuntojen keskikoko oli suurelta osin kaikissa kaupungeissa kasvussa.

– Pelot siitä, että suomalaiset joutuisivat asumaan jatkossa ”hellahuoneissa” ja ”kotiloissa” ovat turhia. Yleisesti ottaen on vain positiivista, että vuokramarkkinoilla on erilaisia vaihtoehtoja monipuolisiin tarpeisiin. Kaikkia asuntoja ei tietenkään pidä tehdä yksiöiksi, mutta pieni yksiö saattaa sopia jonkun elämänvaiheeseen erinomaisesti, sanoo Viljamaa.

Suomen Vuokranantajien vuokramarkkinakatsaus tehtiin tässä laajuudessa nyt toista kertaa. Edelliseen katsaukseen verrattuna katsaukseen on lisätty tilastoja ja analyysiä myös Kouvolasta ja Lappeenrannasta. Katsauksen tekemisessä on käytetty Alma Median konserniin kuuluvan Vuokraovi.comin tilastoja. Aineistossa on vertailtu vapaarahoitteisten asuntojen vuokrapyyntöjen muutoksia aiempaan sekä muita tilastotietoja vuokramarkkinasta vastaavalta ajalta. Tarkastelujakso neliövuokran mediaanimuutoksissa on tammi-kesäkuu 2018, ja muutosta vertaillaan vuoden 2017 vastaavaan aikaan.

(09) 1667 6421http://www.vuokranantajat.fi

Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö. Edistämme vuokranantajien asiaa ja tarjoamme Suomen parasta asiantuntijatietoa vuokrauksesta ja asuntosijoittamisesta.

Onko tarkastusvaliokunta unohtanut viimevuotisen tutkimuksensa?10.10.2018 11:51Tiedote

Eduskunnan tarkastusvaliokunta julkaisi eilen (9.10.2018) mietinnön asuntopolitiikan kehittämiskohteista. Mietinnössä on muutamia hyviä ja laajasti hyväksyttyjä tavoitteita asuntopolitiikan kehittämiseksi. Tällaisina on pidettävä pitkäjänteistä asuntopolitiikan kehittämisohjelmaa sekä rakentamisen laadun parantamiseen tähtääviä kirjauksia. Mietintö sisältää kuitenkin myös runsaasti tutkimustiedon valossa kyseenalaisia kannanottoja.

Lemmikkien aiheuttamat vahingot kuuluvat vuokralaisten korvattaviksi1.10.2018 08:30Tiedote

Lemmikit ovat monille vuokralaisille rakkaita asuinkumppaneita, eikä sisäsiistejä lemmikkejä ole välttämättä tarve kieltää vuokra-asunnossa. Viime aikoina Suomen Vuokranantajien lakineuvontaan on kuitenkin tullut poikkeuksellisen paljon lemmikkieläinten aiheuttamien vahinkojen korvaamiseen liittyviä erimielisyyksiä. Pääsääntöisesti vuokralainen vastaa aina lemmikkinsä aiheuttamasta vahingosta huoneistolle.

Ennuste: Vuokratuotot pysyvät tasaisen maltillisina – Kuopio kiri asuntosijoittajan ykköskaupungiksi18.7.2018 09:00Tiedote

Suomen Vuokranantajien Pellervon taloustutkimuksella teettämän tutkimuksen mukaan yksityinen asuntosijoittaja saa vuokraustoiminnasta maltillista ja vakaata tuottoa. Vuokratuotto on pitkällä aikavälillä pysynyt käytännössä samana noin 3,5 prosentissa. Tutkimuksesta selviää, että asuntomarkkinoilla on kuitenkin merkittäviä alueellisia ja kaupunginosakohtaisiakin eroja. Parhaimpien sijoituskaupunkien joukkoon sijoittuivat Kuopio, Turku, Oulu, Tampere ja Rovaniemi.