Suomen Yliopistokiinteistöt Oy myy kiinteistöjä Turussa

Suomen Yliopistokiinteistöt Oy on myynyt Turun Kasarmialueella sijaitsevia suojeltuja puurakennuksia Monopoli Oy:lle. Kauppaan kuuluu tontteineen yhteensä kolme rakennusta.

Suomen Yliopistokiinteistöt Oy (SYK) luopuu Turun Kasarmialueen kiinteistöistä. Myytävä kokonaisuus koostuu Kasarmialueella sijaitsevista vanhoista kasarmirakennuksista. Rakennuksissa on yhteensä noin 1 400 neliötä, ja ne myydään tontteineen.

Vanhat puurakennukset on suojeltu. Rakennukset on asemakaavassa varustettu suojelumerkinnöin, ja ne on arvioitu kulttuurihistoriallisesti ja rakennustaiteellisesti arvokkaiksi. Kahdessa myytävässä rakennuksessa on Turun yliopiston toimintoja. Myynti ei vaikuta Turun yliopiston toimintoihin rakennuksissa. SYK on kuitenkin arvioinut, että tulevaisuuden kehittämisen kannalta myynti palvelee parhaiten kohteiden jatkokehittämistä.

– Alueen kiinnostavuus piilee kauniin ympäristön, vanhan historian ja kampusalueen symbioosissa, joka on koko Suomen mittakaavassa poikkeuksellinen. Tunnistamalla vanhojen rakennusten kulttuurihistoriallisen merkityksen ja Turun ensimmäisen kaupunginosan potentiaalin, uskon, että voimme osaltamme luoda alueen opiskelijoille motivoivan ja innovatiivisen opiskeluympäristön. Paikallisena toimijana lähdemme innolla kehittämään vanhoja rakennuksia, Monopoli Oy:n hallituksen puheenjohtaja Arttu Virtanen kertoo.

– Myynti paikalliselle toimijalle takaa kiinteistöille paikallisesta näkökulmasta paremman kehityspotentiaalin. Kiinteistöjä lähtee kehittämään toimija, jolla on antaa lisäarvoa alueen kokonaisuuden kehittymiseen. Kauppa on alueen kehityksen kannalta positiivinen askel, SYK Oy:n johtaja Juha Uotila sanoo.

Monopoli Oy
Hallituksen puheenjohtaja, Arttu Virtanen
puh: 040 579 7784
arttu.virtanen@monopoli.fi

Johtaja, kampuskehitys ja markkinointi, Juha Uotila
puh: 050 492 9653
juha.uotila@sykoy.fi

Monopoli Oy on Turkulainen, vakavarainen, korkealaatuisiin vuokrakohteisiin ja kehityskohteisiin sekä arvokiinteistöihin sijoittava yhtiö. Monopoli Oy on korkeatasoiseen asuntorakentamiseen keskittyvän Hirvensalon Talonrakennus Oy:n emoyhtiö.

Suomen Yliopistokiinteistöt Oy (SYK) on valtakunnallinen kampuskehittäjä, joka omistaa ja kehittää yliopistokiinteistöjä pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Kehitämme vetovoimaisia kampuksia ja luomme alueellisen kasvun mahdollisuuksia yhdistämällä tieteen ja tutkimuksen, elinkeinoelämän ja elävän kaupungin. Tarjoamme muun muassa korkeakoulujen, yritysten ja palveluntarjoajien käyttöön tulevaisuuden tilaratkaisuja sekä asiakkaidemme tarpeita vastaavia, kustannustehokkaita tiloja. SYK:n omistavat Suomen valtio ja 9 yliopistoa. Yhtiön tasearvo on noin 1,3 miljardia euroa, ja se koostuu yliopistojen 225 rakennuksesta. Vuoden 2019 liikevaihto oli noin 165,2 miljoonaa euroa. www.sykoy.fi