Suomen Yliopistokiinteistöt Oy:n tulos kasvoi maltillisesti

Suomen Yliopistokiinteistöt Oy:n (SYK) liikevaihto kasvoi vuonna 2018 edellisvuodesta 9,4 miljoonaa euroa ja oli 159,5 miljoonaa euroa (150,1 milj. €). Yhtiön liikevaihto kehittyi maltillisesti ja ennusteen mukaisesti. Tilikauden tulos oli 27,5 miljoonaa euroa.

Yhtiön 11. huhtikuuta pidetyssä varsinaisessa yhtiökokouksessa vahvistettiin vuoden 2018 tilinpäätös ja myönnettiin vastuuvapaus hallituksen jäsenille ja toimitusjohtajalle. Yhtiökokous päätti jakaa omistajille osinkoa 7,40 euroa osakkeelta eli yhteensä 18,6 miljoonaa euroa.

Hallituksen jäsenten lukumääräksi vahvistettiinkuusi henkilöä. Puheenjohtajaksi valittiin Turun yliopiston palvelujohtaja Päivi Mikkola ja varapuheenjohtajaksi valtiovarainministeriön ylijohtaja Sami Yläoutinen. Hallituksen jäseniksi valittiin Tampereen yliopiston talous- ja rahoitusjohtaja Heli Huhtala, Jyväskylän yliopiston rehtori Keijo Hämäläinen, Senaatti-kiinteistöjen toimialajohtaja Riitta Juutilainen ja Oulun yliopiston talousjohtaja Pekka Riuttanen.

Yhtiökokous päätti myös Vaasan Palosaaren kampuksen rakennusten myynnistä Vaasan yliopistolle ja Vaasan kaupungille. Kauppa hyväksyttiin yksimielisesti ehdollisena siten, että kaikki osakkaat hyväksyvät osakassopimuksen muutossopimuksen. Kaupan toteutuminen edellyttää myös Vaasan kaupunginvaltuuston hyväksyntää. Kauppahinta oli 26 miljoonaa euroa. Vaasan yliopisto jatkaa kaupan jälkeenkin SYK:n osakkaana.

– Vaasan kampusalueen omistus ja toiminta on jakaantunut poikkeuksellisen monelle taholle. Näemme, että kiinteistöjen myynti paikallisille toimijoille auttaa tehostamaan kampuksen kehittämistä koko Vaasan alueen tarpeisiin, toimitusjohtaja Mauno Sievänen sanoo.

Tärkeimmät vuonna 2018 valmistuneet perusparannus- ja uudisrakennushankkeet olivat Medisiina D -uudisrakennus Turussa, Athenaeum-rakennuksen perusparannus Jyväskylässä sekä Itä-Suomen yliopiston opettajankoulutuksen tilamuutokset Joensuussa.

SYK laski laski lokakuussa liikkeeseen vihreän joukkovelkakirjalainan ensimmäisenä kiinteistöalan toimijana Suomessa. Green bond -anti oli menestyksekäs, ja 100 miljoonan euron joukkovelkakirjalaina toteutui suunnitellusti. Vihreä joukkolaina velvoittaa yhtiötä toimimaan entistä vastuullisemmin, mikä tarkoittaa rakennushankkeissa muun muassa energiatehokkuuden lisäämistä ja BREEAM-ympäristöluokituksen vähimmäistasoa Very Good.

Tilintarkastajana jatkaa tilikaudella 2019 KHT-yhteisö KPMG Oy, ja vastuunalaisena tilintarkastajana toimii Assi Lintula.

Mauno Sievänen
mauno.sievanen@sykoy.fi

Tervetuloa tutustumaan Medisiina D -rakennukseen 3.10.201824.9.2018 10:00:00 EESTKutsu