Suomen Yrittäjät: Hallituksen valinnanvapaussopu on askel oikeaan suuntaan

Suomen Yrittäjät on tyytyväinen siihen, että sote-uudistus etenee ja vahva valinnanvapaus sosiaali- ja terveyspalveluiden perustasolla toteutuu. Syntymässä on ratkaisu, joka luo tilaa myös kotimaiselle sote-yrittäjyydelle.

Suomen Yrittäjät on iloinen siitä, että sote-keskuksen palveluvalikoimaan tuli erikoisalojen osalta joustoa.

- Pakollisten erikoisalojen sisällyttäminen sote-keskusten palveluvalikoimaan olisi vaikeuttanut pienten sote-keskusten perustamista. Siinä mielessä nyt otettiin askel oikeaan suuntaan, vaikka kahden erikoisalan minimivaatimus voi sekin olla ongelma, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

Maakuntien vastuu valinnanvapaudesta kasvaa

Jousto lisää myös maakuntien valtaa ja vastuuta.

- Maakunnille jää valta ratkaista, miten valinnanvapaus kussakin maakunnassa toteutuu. Valmistelun edetessä on muistettava, että kaikki yksityiskohdat vaikuttavat. Esimerkiksi pienten sote-keskusten näkökulmasta on nyt erityisen tärkeää, että erikoislääkärit saavat jatkossakin toimia sivutoimisina ammatinharjoittajina.

Suomen Yrittäjät muistuttaa, että maakunnan velvollisuus ottaa käyttöön henkilökohtainen budjetti ja asiakasseteli perustason palveluissa etenevät.

- Nämä ovat ehdottoman hyviä keinoja sekä asiakkaille että pk-yrittäjille ja tärkeä osa sote-palvelujärjestelmää, Pentikäinen sanoo.

Kustannuksia voitava vertailla

Maakunnalla ei ole velvollisuutta käyttää asiakasseteliä erikoissairaanhoidossa, mikä voi kaventaa valinnanvapautta. Se myös vaikeuttaa kustannustehokkuuden parantamista.

- Keinoja parantaa kustannustehokkuutta pitää hakea muualta. Ratkaisevan tärkeää on luoda maakunnille ja niiden liikelaitoksille yhteinen kustannuslaskennan malli. Avoin, vertailukelpoinen data vahvistaisi myös järjestäjän eli maakunnan työkaluja johtaa sote-palvelujärjestelmää ja niiden kustannuksia, Pentikäinen sanoo.

- Kaiken kaikkiaan on hyvä, että hallitus sopi täsmennykset valinnanvapauslakiin nopeasti. Ne ovat selvä vastaus lausuntopalautteeseen, ja raivaavat uudistukselta esteitä, mikä on tärkeää. Nyt on aika antaa valmistelijoille rauha viimeistellä lakiesitys ja viedä kaikille suomalaisille tärkeä uudistus maaliin.

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, yli 105 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä puolet on yksinyrittäjiä ja puolet työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät noin 650 000 henkilöä. Työllistämisluku perustuu vuonna 2014 yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tehtyyn laskelmaan. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu lähes 400 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 64 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.

/////////// KORJATTU AAMULLA KLO 6.06 LÄHETETTY TIEDOTE, POISTETTU VIRHEELLINEN ESIMERKKI /////////////////// Suomen Yrittäjät: Järkevä sääntely elinehto pienille ja keskisuurille yrityksille21.12.2017 16:22Tiedote

- Hallituksen tulee asettaa kunnianhimoinen tavoite vähentää yrityksille sääntelystä aiheutuvia kustannuksia 25 prosenttia vuoteen 2025 mennessä. Tätä varten hallituksen tulee valmistella konkreettisesti, miten sääntelyä vähennetään, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen Suomen Yrittäjistä sanoo.