Suomen Yrittäjät: Hallituksen valinnanvapaussopu on askel oikeaan suuntaan

Suomen Yrittäjät on tyytyväinen siihen, että sote-uudistus etenee ja vahva valinnanvapaus sosiaali- ja terveyspalveluiden perustasolla toteutuu. Syntymässä on ratkaisu, joka luo tilaa myös kotimaiselle sote-yrittäjyydelle.

Suomen Yrittäjät on iloinen siitä, että sote-keskuksen palveluvalikoimaan tuli erikoisalojen osalta joustoa.

- Pakollisten erikoisalojen sisällyttäminen sote-keskusten palveluvalikoimaan olisi vaikeuttanut pienten sote-keskusten perustamista. Siinä mielessä nyt otettiin askel oikeaan suuntaan, vaikka kahden erikoisalan minimivaatimus voi sekin olla ongelma, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

Maakuntien vastuu valinnanvapaudesta kasvaa

Jousto lisää myös maakuntien valtaa ja vastuuta.

- Maakunnille jää valta ratkaista, miten valinnanvapaus kussakin maakunnassa toteutuu. Valmistelun edetessä on muistettava, että kaikki yksityiskohdat vaikuttavat. Esimerkiksi pienten sote-keskusten näkökulmasta on nyt erityisen tärkeää, että erikoislääkärit saavat jatkossakin toimia sivutoimisina ammatinharjoittajina.

Suomen Yrittäjät muistuttaa, että maakunnan velvollisuus ottaa käyttöön henkilökohtainen budjetti ja asiakasseteli perustason palveluissa etenevät.

- Nämä ovat ehdottoman hyviä keinoja sekä asiakkaille että pk-yrittäjille ja tärkeä osa sote-palvelujärjestelmää, Pentikäinen sanoo.

Kustannuksia voitava vertailla

Maakunnalla ei ole velvollisuutta käyttää asiakasseteliä erikoissairaanhoidossa, mikä voi kaventaa valinnanvapautta. Se myös vaikeuttaa kustannustehokkuuden parantamista.

- Keinoja parantaa kustannustehokkuutta pitää hakea muualta. Ratkaisevan tärkeää on luoda maakunnille ja niiden liikelaitoksille yhteinen kustannuslaskennan malli. Avoin, vertailukelpoinen data vahvistaisi myös järjestäjän eli maakunnan työkaluja johtaa sote-palvelujärjestelmää ja niiden kustannuksia, Pentikäinen sanoo.

- Kaiken kaikkiaan on hyvä, että hallitus sopi täsmennykset valinnanvapauslakiin nopeasti. Ne ovat selvä vastaus lausuntopalautteeseen, ja raivaavat uudistukselta esteitä, mikä on tärkeää. Nyt on aika antaa valmistelijoille rauha viimeistellä lakiesitys ja viedä kaikille suomalaisille tärkeä uudistus maaliin.

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä 50 000 on työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät yrittäjät mukaan lukien noin 660 000 henkilöä. Työllistämisluku perustuu vuonna 2018 yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tehtyyn laskelmaan. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu lähes 400 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 62 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.

Företagarna i Finland har valt Finland, väx! till sitt valtema.19.10.2018 11:43Tiedote

Företagarna i Finland vill att 2020-talet ska bli tillväxtens årtionde. Utan en hållbar tillväxt är det omöjligt att höja sysselsättningsgraden till 80 procent. En hög sysselsättningsgrad är en förutsättning för att Finland på 2020-talet ska klara av vårdbehoven som den åldrande befolkningen medför samt klara av att satsa på utbildning, miljöskydd, försvaret och annan samhällsutveckling.

Yrittäjien liittokokous: Kansanvaltaa pitää kunnioittaa19.10.2018 11:24Tiedote

Suomen Yrittäjät on pettynyt siihen, että ammattiliitot jatkavat työtaisteluaan pienten yritysten henkilöperusteisen irtisanomisen keventämistä vastaan, vaikka eduskunnan enemmistö antoi hankkeelle tukensa keskiviikkona tiedonantoäänestyksessä. - Ay-liike taistelee nyt eduskunnan tahtoa vastaan, puheenjohtaja Jyrki Mäkynen sanoo. Yrittäjät kannustaa vastatoimena yrittäjiä lopettamaan ay-liittojen jäsenmaksuperinnän ja hallitusta ryhtymään toimenpiteisiin poliittisten lakkojen rajoittamiseksi.