Suomen Yrittäjät: Järkevä sääntely elinehto pienille ja keskisuurille yrityksille

– Hallituksen tulee asettaa kunnianhimoinen tavoite vähentää yrityksille sääntelystä aiheutuvia kustannuksia 25 prosenttia vuoteen 2025 mennessä. Tätä varten hallituksen tulee valmistella konkreettisesti, miten sääntelyä vähennetään, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen Suomen Yrittäjistä sanoo.

- Ylisääntely kiusaa monia pk-yrittäjiä monella alalla. Se haittaa yrittämistä ja työllistämistä. Säätelyn keventäminen on edullinen tapa luoda työtä ja kilpailukykyä, Mikael Pentikäinen sanoo ja listaa esimerkkejä:

Putkiasentajayrittäjä tarvitsee useita työkortteja – esimerkiksi tulityölupa, työturvallisuuskortti, vesityökortti vesijohtoverkostoihin, vesityökortti uima-allaslaitteistoihin, vesityökortti pumppaamoille, verottajan valtti-kortit, telinekortti, henkilönostinkortti, ensiapukortti 1 ja 2, tieturvakortti, kuorma-auton ammattikortti jne.

Maankäytön suunnittelussa on liikkumavaraa sen suhteen, miten yksityiskohtaisia kaavamerkinnät ovat. Esimerkiksi uuden rakennuksen hinnasta jopa kolmannes voi muodostua kaavoittajan ratkaisuista. On arvioitu, että määräykset esimerkiksi autopaikoista, julkisivuista, parvekkeista ja esteettömyydestä nostavat huomattavasti rakentamisen kustannuksia ja voivat johtaa siihen, että tarjouskilpailuun ei pääse osalliseksi kaikki kilpailutukseen mukaan haluavat yritykset. Liian yksityiskohtaisista kaava-merkinnöistä aiheutuu haittaa suoraan sekä yrityksille että kohtuuhintaista asuntoa tarvitseville työntekijöille.

Yritysten hallinnollista taakkaa ja sääntelykustannuksia vähennettävä ainakin neljänneksellä

Työ- ja elinkeinoministeriössä sekä maa- ja metsätalousministeriössä on tänä vuonna ollut käynnissä niin sanottu yksi yhdestä -pilotti: tavoitteena on, että uuden velvoitteen yrityksille aiheuttamaa kustannusta vastaava kustannusvähennys toteutetaan, kun uusi velvoite tulee voimaan. Työ- ja elinkeinoministeriö arvioi 19.12.2017 julkaistussa loppuraportissaan, että kansallista alkuperää olevan sääntelytaakan on arvioitu keventyneen pilotilla noin 150 000 euroa.

Ministeriö esittää, että kokeilua jatketaan ja laajennetaan muihin ministeriöihin ja että kokeiluun otetaan mukaan myös keskeiset yrityksiä edustavat sidosryhmät. Näin voitaisiin kartoittaa sääntely, josta aiheutuu yrityksille perusteettomia velvoitteita ja kustannuksia. Hankkeessa on kehitetty Excel-laskuri yritysvaikutusten arviointia ja Yksi yhdestä -laskentaa varten, mikä auttaa sääntelyn vähentämisessä.

Suomen Yrittäjät vaatii, että myös seuraavien parin vuoden ajalle normien purkamisessa ja sääntelyn sujuvoittamisessa on asetettava uusi tavoitetaso: yritysten hallinnollista taakkaa ja sääntelykustannuksia tulee vähentää tavoitteellisesti ja määrältään merkittävästi, ainakin 25 prosentilla. Kunnianhimoiset sääntelyn vähentämistavoitteet tulee asettaa koskemaan kaikkia ministeriöitä.

Euroopan komission sääntelyn vähentämiseksi perustettu Stoiberin ryhmä suositteli vuonna 2014, että kaikki EU-maat asettaisivat kunnianhimoiset sääntelyn vähentämistavoitteet. Esimerkiksi Saksassa on onnistuttu vähentämään yritysten hallinnollista taakkaa 25 prosentilla.

Yksi yhdestä malli hyvä - Yksi kahdesta malli parempi

Yksi yhdestä -hankkeen tavoitteena on varmistaa, etteivät yritysten sääntelytaakka tai -kustannukset kasva nykyisestä. Tämä on konkreettinen ja vaikutuksia aikaansaava askel oikeaan suuntaan.

- Tarvitsemme sääntelyn vähentämistavoitteen toteuttamiseksi kuitenkin tätä kunnianhimoisemmat työkalut, Pentikäinen Suomen Yrittäjistä sanoo.

- Suomen on oltava yrityksille houkutteleva maa harjoittaa liiketoimintaa ja työllistää. Suomessa tulee ottaa pysyvästi käyttöön kaikilla ministeriöiden hallinnon aloilla vähintään yksi sisään – kaksi ulos -periaate.

Vastaava malli on käytössä muun muassa Isossa-Britanniassa.

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä 50 000 on työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät yrittäjät mukaan lukien noin 660 000 henkilöä. Työllistämisluku perustuu vuonna 2018 yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tehtyyn laskelmaan. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu lähes 400 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 62 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.

//////////////////////// EMBARGO 20.10. KLO 19.45  /////////////////////////////// Valtakunnalliset yrittäjäpalkinnot Beautyhair Sirpa Mansnerille, Elcoline Groupille, Finnfoamille, Lyytille ja Nordic Business Groupille20.10.2018 19:45Tiedote

Beautyhair Sirpa Mansner Oy Helsingistä, Elcoline Group Oy Savosta, Finnfoam Oy ja Lyyti Oy Varsinais-Suomesta ja Nordic Business Group Oy Keski-Suomesta palkittiin Valtakunnallisella yrittäjäpalkinnolla. Palkinnot jaettiin Suomen Yrittäjien vuoden päätapahtumassa, Valtakunnallisilla yrittäjäpäivillä Turussa.

Företagarna i Finland har valt Finland, väx! till sitt valtema.19.10.2018 11:43Tiedote

Företagarna i Finland vill att 2020-talet ska bli tillväxtens årtionde. Utan en hållbar tillväxt är det omöjligt att höja sysselsättningsgraden till 80 procent. En hög sysselsättningsgrad är en förutsättning för att Finland på 2020-talet ska klara av vårdbehoven som den åldrande befolkningen medför samt klara av att satsa på utbildning, miljöskydd, försvaret och annan samhällsutveckling.

Yrittäjien liittokokous: Kansanvaltaa pitää kunnioittaa19.10.2018 11:24Tiedote

Suomen Yrittäjät on pettynyt siihen, että ammattiliitot jatkavat työtaisteluaan pienten yritysten henkilöperusteisen irtisanomisen keventämistä vastaan, vaikka eduskunnan enemmistö antoi hankkeelle tukensa keskiviikkona tiedonantoäänestyksessä. - Ay-liike taistelee nyt eduskunnan tahtoa vastaan, puheenjohtaja Jyrki Mäkynen sanoo. Yrittäjät kannustaa vastatoimena yrittäjiä lopettamaan ay-liittojen jäsenmaksuperinnän ja hallitusta ryhtymään toimenpiteisiin poliittisten lakkojen rajoittamiseksi.