Suomen Yrittäjät marisee itse aiheuttamastaan ongelmasta

2.6.2017 09:30 | Ylemmät Toimihenkilöt YTN ry

Ylemmät toimihenkilöt YTN:n mukaan Suomen Yrittäjien on turha syyttää muita siitä, että järjestäytymättömät yritykset eivät voi soveltaa työehtosopimusten paikallista sopimista koskevia kohtia.

- Järjestäytymättömille työnantajille oli tarjolla tarkalleen samanlainen mahdollisuus paikalliseen sopimiseen kuin järjestäytyneillekin. SY kuitenkin hylkäsi itse tämän mahdollisuuden, koska se pelkäsi joutuvansa neuvottelemaan järjestäytyneiden työntekijöiden kanssa, YTN:n puheenjohtaja Heikki Kauppi sanoo.

Suomen Yrittäjät julkaisi tänään 2. kesäkuuta ”selvityksen” paikallisen sopimisen edistymisestä kilpailukykysopimuksen perusteella. Selvityksessä on tarkasteltu kuutta työehtosopimusta.

Selvityksessä valitetaan, että paikallinen sopiminen ei kilpailukykysopimuksen yhteydessä paperilla paljon edennyt. Toinen pahoittelunaihe on edellä mainittu paikallisen sopimisen vaikeus.

- Tästä on turha marista, ongelma on itse aiheutettu. Pitää katsoa peiliin, löytyykö vastaus sieltä, Kauppi toteaa.

SY:n selvityksessä YTN:n sopimuksista tarkastelun kohteena oli tietotekniikan palvelualan sopimus. Kauppi myöntää, että sen osalta paikallisen sopimisen mahdollisuudet eivät juuri laajentuneet.

- Arvostellessa on toki hyvä huomata, että sopimukseen sisältyi jo ennestään hyvin laajat paikallisen sopimisen mahdollisuudet palkankorotuksen suuruudesta, säännöllisestä työajasta, ylitöiden tarkastelujaksosta, varallaolon ehdoista, lomautusjärjestelyistä ja monesta muusta asiasta, hän sanoo.

Kaupin mukaan tietotekniikan palvelualan sopimuksessa selviytymislauseke myös mahdollistaa palkkoihin koskemisen, vaikka SY:n selvitys antaa ymmärtää selvitymislausekkeen jääneen lähes kuolleeksi kirjaimeksi.

Hänen mielestään SY:n selvitys ei tuo mitään uutta keskusteluun paikallisesta sopimisesta.

- Pikemminkin se vain vaan hämärtää keskustelua. YTN:n työehtosopimuksissa on hyvin laajat paikallisen sopimisen mahdollisuudet, mutta niitä käytetään varsin vähän.

- Kokemuksemme mukaan paikallisen sopimisen keskeisin este on, että puuttuu paikallinen tahto, taito tai tarve. Ja mitään niistä ei voi lainsäädännöllä edistää, Kauppi muistuttaa.

Lisätietoja:

YTN:n puheenjohtaja Heikki Kauppi p. 040 5041585

YTN: Työaikalaissa hyviä avauksia, toteutumista valvottava nykyistä paremmin7.7.2017 13:22Tiedote

Tänään julkistetussa luonnoksessa uudeksi työaikalaiksi on hyviä avauksia: soveltamisala laajenisi hieman ja työntekijöille avautuisi uusia mahdollisuuksia vaikuttaa itse oman työaikansa sijoitteluun työaikapankin ja joustotyöajan avulla. Jatkovalmistelussa on huomioitava se, ettei lain soveltamisalan laajennusta vesitetä erilaisilla poikkeuksilla. Samoin työtehtävissä matkustamiseen käytetty aika on noteerattava selvästi työhön sidonnaiseksi ajaksi.

YTN: Muuntokoulutus ratkaisu suunnittelu- ja konsulttialan osaajapulaan15.6.2017 15:50Tiedote

Tänään julkistetun selvityksen mukaan suunnittelu- ja konsulttialalla on kasvava työvoiman tarve. Suunnittelu- ja konsultointiyritykset SKOL ry arvioi alalle syntyvän osaamisvajeen olevan vähintään 9000 korkeakoulutetun verran vuosina 2017-2025. Ratkaisuksi esitetään alan koulutusmäärien merkittävää lisäystä. Ylemmät Toimihenkilöt YTN esittää tämän sijaan muuntokoulutusohjelmaa, mikä vastaisi nopeammin osaajapulaan.

YTN: Kaupan alan työnseisaus onnistui2.5.2017 10:17Tiedote

Kaupan alan ylempien toimihenkilöiden painostustoimet käynnistyivät keskiyöllä. Niiden tarkoituksena on vauhdittaa sopimusneuvottelujen aloittamista ja tehdä näkyväksi tämän avainryhmän tuloksellinen työ, jota työantaja ei arvosta. Arvostuksen puute näkyy konkreettisesti esimerkiksi asiantuntijoiden ja esimiesten kohtuuttomissa työkuormissa, korvauksettomissa ylitöissä sekä palkankorotusten maksamisessa. Alan ylemmät toimihenkilöt osallistuivat työnseisaukseen laajalla rintamalla.