Suomen Yrittäjät: Rajoituksia purettava esitettyä ripeämmin

Johtaja Janne Makkula. Kuva: Markus Sommers

Hallitus päätti tänään keventää osaa koronarajoituksista. Yrittäjät pitää tärkeänä, että ylimitoitettuja rajoituksia puretaan, mutta odottaa hallitukselta nopeampia toimia.

-  Yritystoiminnan rajoituksia on purettava määrätietoisemmin ja nopeammin kaikilla toimialoilla. Yrittäjien elinkeinovapautta ja työntekijöiden oikeutta työhön on rajoitettu tarpeettoman voimakkaasti. Nyt on aika avata yhteiskuntaa, toteaa johtaja Janne Makkula Suomen Yrittäjistä.

Suomen Yrittäjät esittää seuraavaa:

• Ruokaravintoloille on annettava mahdollisuus toimia kannattavasti. Nyt tilanne on yrityksille kohtuuton, kun Suomi vetää Euroopan yhtä tiukinta linjaa ravintolarajoituksissa. Ravintoloiden on voitava olla auki vähintään kello 23:een, jolloin anniskelu voisi loppua tuntia aikaisemmin. Myös muiden ravintoloiden yrittäjille on annettava selkeä näkymä siitä, milloin ja miten ne voivat normalisoida toimintaansa.
  • Kulttuuri- ja liikunta-alan yrityksille on sallittava liiketoiminnan avaaminen viipymättä. Nyt on liikunta-alan sesonkiaika. Alan yrityksissä voidaan toimia terveysturvallisesti. Tämä on tärkeää kansalaisten kokonaishyvinvoinnin kannalta.
  • Rajoituksia ei pidä purkaa asteittain vaan heti, jos asteittaiselle purkamiselle ei ole selkeitä ja ymmärrettäviä perusteita. Mitään rajoituksia ei saa pitää voimassa vain varmuuden vuoksi.

Johtaja Janne Makkula. Kuva: Markus Sommers

Yrittäjien valtuusto: Lähes miljardin säästötoimet tarvitaan nopeasti, työllisyyttä parannettava rakenteellisin uudistuksin24.5.2022 14:48:32 EEST | Tiedote

Terve talous on osa turvallisuutta. Valitettavasti Suomen julkisen talouden tilanne on epätyydyttävä. Seuraavan hallituksen on aloitettava välittömästi julkisen talouden va-kauttamistoimet. Tämä tarkoittaa valtion ja erityisesti kuntien ja hyvinvointialueiden menojen tarkastelua ja leikkaamista, edellyttää Suomen Yrittäjien valtuusto.

Lähes 10 000 yrittäjää vastasi: kunnille kiitosta infrasta, moitteita julkisista hankinnoista18.5.2022 16:30:37 EEST | Tiedote

Parhaiten kunnat suoriutuvat infrastruktuurin hoitamisesta ja heikoiten hankintapolitiikasta, käy ilmi Suomen Yrittäjien teettämästä Yrittäjien kuntabarometrista. Kunnan päätöksenteon yrityslähtöisyys on yrittäjille elinkeinopolitiikassa ylivoimaisesti tärkeintä. Kuntabarometrin yhteydessä palkitaan myös parhaat kunnat eri kokoluokissa. Tällä kertaa voittajiksi nousivat Marttila, Lieto ja Seinäjoki.