Suomen Yrittäjät: Sosiaaliturvaa ja työmarkkinoita on uudistettava

- Suomi tarvitsee sosiaaliturvauudistuksen, joka purkaa byrokratialoukkuja, kannustaa työllistymiseen ja osaamisen kehittämiseen. Uudistuksen valmistelu pitää aloittaa heti vaalikauden alussa ja se on vaiheistettava, sillä kyseessä on iso kokonaisuus, Suomen Yrittäjien työmarkkinajohtaja Janne Makkula kommentoi Toimi-hankkeen loppuraporttia.

Janne Makkula. Kuva: Markus Sommers

Perusturvan ja toimeliaisuuden hankkeen (Toimi-hanke) loppuraportti julkistettiin tänään. Hanke ei esitä yksittäistä mallia, jonka pohjalta sosiaaliturvajärjestelmää olisi uudistettava.

Loppuraportissa kuitenkin nostetaan esiin yleisiä suuntaviivoja, joiden pohjalta uudistusta voidaan seuraavalla hallituskaudella lähteä toteuttamaan. Näitä ovat esimerkiksi nykyistä selkeämpi ja ymmärrettävämpi sosiaaliturva. Lisäksi sosiaaliturvan on tuettava yksilön oikeuksien ja velvollisuuksien tasapainoa, joka on sopusoinnussa julkisen talouden kanssa.

Hankkeen loppuraportissa todetaan, että väestön ikärakenteen muutos, jota syntyvyyden aleneminen jyrkentää, edellyttää työllisyysasteen nostamista kestävyysvajeen kattamiseksi.

- Työllisyysaste on Suomessa edelleen liian matala kohtaamaan tulevaisuuden haasteet. Tulevalla vuosikymmenellä pitäisi päästä lähelle 80 prosenttia. Työttömyys on pahin köyhyyden syy ja hyvinvoinnin uhka, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

Sosiaaliturvajärjestelmän uudistaminen ei yksin riitä, vaan samalla on uudistettava työmarkkinoita.

- Keskeisintä on, että kaiken työ- ja sosiaalilainsäädännön kehittämisen strateginen tavoite on työllistymisen ja työllistämisen helpottaminen sekä työllisyysasteen nostaminen, Pentikäinen linjaa.

Työttömyysturvajärjestelmä tasa-arvoiseksi

Hankkeessa ei otettu kantaa ansiosidonnaisen turvan kehittämiseen.

- Kun kokonaisuutta uudistetaan, ansioturvaa ei voida jättää ulkopuolelle. Työllisyysasteen nostaminen edellyttää, että ansioturvaa porrastetaan ja kestoa lyhennetään, Janne Makkula sanoo.

- Lisäksi nykyinen työttömyysturvajärjestelmä kohtelee vakuutuksesta maksavia eriarvoisesti. Myös työttömyyskassoihin kuulumattomat maksavat työttömyysvakuutusmaksuja, mutta eivät ole oikeutettuja ansiosidonnaiseen työttömyysturvaan. Tämä epäkohta on korjattava ja toteutettava yhdenvertaisuutta lisäävä ansioturvan uudistus, Makkula vaatii.

Mikä Toimi-hanke?

Toimi-hankkeen tehtävänä oli tukea poliittisia toimijoita ja eduskuntavaaleihin 2019 valmistautuvia puolueita perusturvaa uudistavien näkemysten muodostamisessa sekä tehdä tarvittaessa ehdotuksia useammasta vaihtoehdosta tai mallista, joiden pohjalta perusturvan kokonaisuutta voidaan uudistaa.

Suomen Yrittäjät oli mukana hankkeen parlamentaarisessa seurantaryhmässä muiden etujärjestöjen ja puolueiden kanssa.

Janne Makkula. Kuva: Markus Sommers

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä 50 000 on työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät yrittäjät mukaan lukien noin 660 000 henkilöä. Työllistämisluku perustuu vuonna 2018 yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tehtyyn laskelmaan. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu 383 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 60 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.

Viranomaisasioinnin digitalisoimisen on johdettava yrittäjien byrokratian keventymiseen20.3.2019 15:26:51 EETTiedote

- Yrittäjiä ei pidä velvoittaa digitaaliseen viranomaisasiointiin ennen kuin kunkin viranomaisen digitaaliset asiointipalvelut toimivat laadukkaasti ja niiden käyttöön on tarjolla riittäväsi ohjausta ja tukea. Esimerkiksi tulorekisterin käyttöönotossa nämä ehdot eivät ole valitettavasti kaikilta osin täyttyneet, Suomen Yrittäjien digi- ja koulutusasioiden päällikkö Joonas Mikkilä toteaa.