Suomen Yrittäjät vastustaa dieselpolttoaineen verotuen poistamista

- Suhtaudumme kielteisesti dieselpolttoaineen verotuen poistamiseen. Tuen tavoitteena on alentaa hyötyliikenteen kustannuksia. Poistaminen nostaisi selvästi kuljetuskustannuksia ja heikentäisi yritysten kilpailukykyä, Suomen Yrittäjien pääekonomisti Mika Kuismanen kommentoi liikenteen verotuksen uudistamistarpeita pohtineen työryhmän loppuraporttia.
Suomen Yrittäjien pääekonomisti Mika Kuismanen. Kuva: Markus Sommers. Kuva tiedotusvälineiden vapaasti käytettävissä.

Kuismasen mukaan on kuitenkin hyvä, että kuljetuskustannusten kompensointi otetaan tässä yhteydessä esiin.

Valtiovarainministeriön asettaman työryhmän mukaan liikenteen verotuotot laskevat
selvästi tämän vuosikymmenen aikana. Paikatakseen tätä työryhmä esittää korotuksia ajoneuvoveroon. Päästöohjauksen lisäämiseksi työryhmä ehdottaa dieselpolttoaineen verotuen asteittaista poistamista. Ilman kompensaatioita tämä nostaisi selvästi kuljetuskustannuksia.

- Hyötyliikenteessä polttoaineen kysyntä on lyhyellä aikavälillä hyvin joustamaton. Tämän vuoksi dieselpolttoaineen kireämpi verotus ei vähentäisi paljon kuljetusten päästöjä, mutta nostaisi kuljetuskustannuksia, Kuismanen huomauttaa.

Kuismasen mukaan verojen paikkaamisessa ajoneuvoverotuksen korottaminen on yritysten kannalta pienempi paha kuin polttoaineiden verotus.

- Liikenteestä kerätään jo kokonaisuudessaan huomattavasti verotuloja. On syytä pohtia, onko verotulojen menetyksiä paikattava mieluummin muualta haitta- ja kulutusveroista.

Päästöjä vähennettävä joka tapauksessa

EU:n tasolla on mahdollisesti tulossa kesällä päästökauppaehdotus tieliikenteelle. Työryhmä ei käsitellyt mahdollista EU-tason tai kotimaista päästökauppamallia lainkaan.

- EU:n laajuinen päästökauppa olisi ilmastopolitiikan tehokkuuden ja suomalaisten yritysten kilpailukyvyn kannalta parempi vaihtoehto kuin kotimaiset veronkorotukset tai päästökauppamalli, ekonomisti Sampo Seppänen sanoo.

Yrittäjät kannattaa valtiovarainministeri Matti Vanhasen tiedotustilaisuudessa esittämää ehdotusta jatkoselvityksestä liittyen sataprosenttisten biopolttoaineiden verottomuuteen.

- Raskaassa liikenteessä teknologiarajoitteiden takia tehokkain päästövähennyskeino on siirtyminen asteittain uusiutuvaan dieseliin. Biopolttoaineiden alempi verotus kuljetuksissa takaisi päästövähennykset ja säilyttäisi kilpailukykyä, Seppänen sanoo.

Työelämägallup: Pienillä työpaikoilla paras työhyvinvointi15.3.2024 06:00:00 EET | Tiedote

Suomalaisilla työpaikoilla on varsin hyvä työhyvinvointi, kertoo Työelämägallup. – Pienet yritykset koetaan parhaina työyhteisöinä, kun arvioidaan ilmapiiriä, ihmisten tasapuolista kohtelua, avoimuutta ja hyvää johtamista. Siitä huolimatta meillä on vielä tilanne, jossa pienissä yrityksissä on kaikkein rajatuimmat mahdollisuudet sopimiseen, sanoo asiantuntija Atte Rytkönen-Sandberg Suomen Yrittäjistä.

Yrittäjät: Lakkoilu täysin vastuutonta keskellä taantumaa ja sotaa6.3.2024 11:10:17 EET | Tiedote

Suomen Yrittäjät tuomitsee SAK:n liittojen uudet poliittiset lakot kohtuuttomina. – On täysin vastuutonta, että Hakaniemi toteuttaa poliittisia lakkoja tilanteessa, jossa Suomi on taantumassa ja velkaantuu lähes hallitsematonta vauhtia sekä Euroopassa on käynnissä ankara sota. Lakoilla syvennetään Suomen talouden ongelmia ja vähennetään entisestään yritysten haluja investoida Suomeen, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.