Suomen Yrittäjät vastustaa dieselpolttoaineen verotuen poistamista

- Suhtaudumme kielteisesti dieselpolttoaineen verotuen poistamiseen. Tuen tavoitteena on alentaa hyötyliikenteen kustannuksia. Poistaminen nostaisi selvästi kuljetuskustannuksia ja heikentäisi yritysten kilpailukykyä, Suomen Yrittäjien pääekonomisti Mika Kuismanen kommentoi liikenteen verotuksen uudistamistarpeita pohtineen työryhmän loppuraporttia.

Suomen Yrittäjien pääekonomisti Mika Kuismanen. Kuva: Markus Sommers. Kuva tiedotusvälineiden vapaasti käytettävissä.

Kuismasen mukaan on kuitenkin hyvä, että kuljetuskustannusten kompensointi otetaan tässä yhteydessä esiin.

Valtiovarainministeriön asettaman työryhmän mukaan liikenteen verotuotot laskevat
selvästi tämän vuosikymmenen aikana. Paikatakseen tätä työryhmä esittää korotuksia ajoneuvoveroon. Päästöohjauksen lisäämiseksi työryhmä ehdottaa dieselpolttoaineen verotuen asteittaista poistamista. Ilman kompensaatioita tämä nostaisi selvästi kuljetuskustannuksia.

- Hyötyliikenteessä polttoaineen kysyntä on lyhyellä aikavälillä hyvin joustamaton. Tämän vuoksi dieselpolttoaineen kireämpi verotus ei vähentäisi paljon kuljetusten päästöjä, mutta nostaisi kuljetuskustannuksia, Kuismanen huomauttaa.

Kuismasen mukaan verojen paikkaamisessa ajoneuvoverotuksen korottaminen on yritysten kannalta pienempi paha kuin polttoaineiden verotus.

- Liikenteestä kerätään jo kokonaisuudessaan huomattavasti verotuloja. On syytä pohtia, onko verotulojen menetyksiä paikattava mieluummin muualta haitta- ja kulutusveroista.

Päästöjä vähennettävä joka tapauksessa

EU:n tasolla on mahdollisesti tulossa kesällä päästökauppaehdotus tieliikenteelle. Työryhmä ei käsitellyt mahdollista EU-tason tai kotimaista päästökauppamallia lainkaan.

- EU:n laajuinen päästökauppa olisi ilmastopolitiikan tehokkuuden ja suomalaisten yritysten kilpailukyvyn kannalta parempi vaihtoehto kuin kotimaiset veronkorotukset tai päästökauppamalli, ekonomisti Sampo Seppänen sanoo.

Yrittäjät kannattaa valtiovarainministeri Matti Vanhasen tiedotustilaisuudessa esittämää ehdotusta jatkoselvityksestä liittyen sataprosenttisten biopolttoaineiden verottomuuteen.

- Raskaassa liikenteessä teknologiarajoitteiden takia tehokkain päästövähennyskeino on siirtyminen asteittain uusiutuvaan dieseliin. Biopolttoaineiden alempi verotus kuljetuksissa takaisi päästövähennykset ja säilyttäisi kilpailukykyä, Seppänen sanoo.

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä 50 000 on työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät yrittäjät mukaan lukien noin 660 000 henkilöä. Työllistämisluku perustuu vuonna 2019 yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tehtyyn laskelmaan. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu 379 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 60 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.

Alle puolet yrittäjistä pystyy pitämään riittävästi lomaa9.6.2021 07:52:52 EEST | Tiedote

12 prosenttia yrittäjistä ei lomaile tänä kesänä ollenkaan, 16 prosenttia lomailee korkeintaan viikon, käy ilmi Yrittäjägallupista. Alle puolet kokee pystyvänsä pitämään riittävästi lomaa. “Nämä ovat huolestuttavia tietoja. Yrittäjäkin tarvitsee lomansa. Muuten voimat loppuvat eikä ajattelu uudistu. Jos vain mahdollista, kannattaa pitää edes lyhyt loma”, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

Yrittäjät: Pienyrityksiä pitää auttaa digitalisoimaan taloushallintoaan - taloudenpitoon ja velvoitteisiin kuluva aika minimoitava, jotta jää aikaa tehdä bisnestä31.5.2021 13:31:04 EEST | Tiedote

- Pienyritysten taloushallinnon digitalisoitumista on edistettävä niin, että tunnistetaan yrittäjien arjen tarpeet ja vastataan niihin. Tuore selvitys paikantaa kehittämiskohtia, joihin viranomaisten ja taloushallintoalan on tartuttava, jotta taloudenhoidosta ja sen velvoitteista koituisi pienyrityksille mahdollisimman vähän vaivaa, Suomen Yrittäjien digi- ja koulutusasioiden päällikkö Joonas Mikkilä sanoo.