Suomen Yrittäjien näkemys ammattiliitoista on ummehtuneisuuden ajalta

Suomen Yrittäjät paljasti eilisellä kannanotollaan, etteivät ole ihan ajan tasalla ammattiliittojen roolista nykypäivän yhteiskunnassa.

Suomen Yrittäjät kannusti eilisessä tiedotteessaan jäsenyrityksiään harkitsemaan, että ne maksaisivat henkilökuntansa työttömyyskassan jäsenmaksun liitoista riippumattomaan työttömyyskassaan. Syyksi Yrittäjät kertoivat sen, että riippumattomalla kassalla ei ole yhteyttä ammattiyhdistysliikkeeseen ja että jotkut ammattiliitot harhaanjohtavasti markkinoivat ammattiliittoa ja työttömyyskassaa samana asiana.

- Jos yrittäjät haluavat maksaa henkilökuntansa jäsenmaksut työttömyyskassaan ja liittoonkin, niin mikäs siinä. Työntekijällä pitää kuitenkin olla oikeus valita mihin kassaan ja liittoon haluaa kuulua, sanoo Toimihenkilöliitto ERTOn puheenjohtaja Juri Aaltonen.

Yrittäjien kannanotossa näkyy selvästi se, etteivät he ole ajan tasalla nykyaikaisten ammattiliittojen roolista. Ammattiliitto on paljon muutakin kuin ansiosidonnaisen työttömyysturvan takaaja.

Tukea ja turvaa työelämään

Edunvalvonta on nykypäivänäkin yksi ammattiliittojen tärkeimmistä tehtävistä, mutta edunvalvonta sisältää laajasti eri asioita, ja tehtäviä on monia muitakin.

- Esimerkiksi ERTO tekee töitä sen eteen, jotta kaikilla olisi parempi työelämä. Tämä tarkoittaa esimerkiksi ammatillisten tilaisuuksien järjestämistä, työsuhdeneuvontaa, verkostoitumismahdollisuuksia ja yhteiskuntavaikuttamista. Haluamme muun muassa raipparangaistusten sijasta edistää työllistymistä helpottamalla ja tukemalla työttömiä. Korostamme myös työssä jaksamisen ja hyvän esimiestyön tärkeyttä osana hyvää työelämää, sanoo Aaltonen.

Yhteiskunnan pitää valmistautua työelämän murrokseen ja tässä työssä liitoilla on tärkeä asema.

- Esimerkiksi itsensä työllistäjille sekä palkkatyön ja yrittäjyyden yhdistäville niin sanotuille monityöntekijöille pitää saada oikeus reiluun sosiaaliturvaan palkansaajien tavoin. Tämän asian puolesta ERTO monen muun liiton tavoin tekee hartiavoimin töitä. Työttömyyskassat ovat maksukonttoreita eikä niillä ole edes oikeutta tavoitella sosiaaliturvan uudistusta, Aaltonen sanoo.

Ihmiset kaipaavat yhä enemmän tukea ja turvaa muuttuvaan työelämään. Toimihenkilöliitto ERTOn jäsenille tehdyssä kyselyssä noin 36 prosenttia vastanneista näkee työhyvinvoinnin tukemisen yhtenä liiton tärkeimmistä tehtävistä.

- Suomen Yrittäjienkin on hyvä ymmärtää työntekijöiden tarpeita yhä paremmin ja tajuta, että ammattiliittojäsenyys ei ole vain järjestäytymistä. Liiton jäsenyydellä työntekijä saa henkilökohtaisella tasolla paljon käytännöllistä hyötyä, joita pelkkä kassajäsenyys ei heille tuo.

Toimihenkilöliitto ERTOn puheenjohtaja Juri Aaltonen
Twitter: @JuriAaltonen

Avoin kirje Juhana Vartiaiselle1.6.2018 12:27Tiedote

Hyvä kansanedustaja Vartiainen, Luin surullisen mielin blogikirjoituksesi työehtosopimusten yleissitovuuden vahingollisuudesta. Pisteet kuitenkin alkuun siitä, että olet kunnioitettavan johdonmukaisesti viime vuodet kannattanut matalapalkkatyön lisäämistä, työntekijöiden aseman heikentämistä ja työehtosopimusturvasta (ainakin osittain) luopumista. Perustelet sekä matalapalkkatyötä että työehtosopimusten yleisistä palkankorotuksista luopumista työllisyyden parantamisella. Argumenttisi taitaa olla, että voidessaan maksaa vähemmän työnantajat palkkaavat useampia ja työllisyysaste nousee. Tämä pelastaa niin yritykset kuin koko julkisen taloudenkin. Käsittääkseni esität nämä argumentit yleensä aivan vilpittömin mielin, omaa ilmaisuasi lainaten. Minä kannatan työehtosopimusten yleissitovuutta. Olen tätä mieltä erityisesti kolmen työehtosopimusjärjestelmän vaikutuksen ja tavoitteen takia: 1) alenevilla ja alhaisimmilla palkoilla kilpailemisen eli palkkadumppauksen välttäminen ja 2) reilut työ