Suomessa hiv-tartunnat todetaan usein vuosien viiveellä – hivin ja muiden seksitautien testausta tulisi tehostaa

Euroopassa noin puolet hiv-tartunnan saaneista ja suomalaisista tartunnan saaneista yli 10 % ei tiedä hiv-tartunnastaan, koska heitä ei ole testattu. Lisäksi Suomessa yli puolet hiv-tartunnoista diagnosoidaan myöhään. Tartunnat todetaan usein vuosien viiveellä tai vasta siinä vaiheessa, kun sairaus on edennyt aids-vaiheeseen. Yli puolella tartunnan saaneista on ollut ennen diagnoosia terveydenhuollon käyntejä, joiden yhteydessä hiv-testiä olisi voitu tarjota jo aiemmin. Seksitautitartuntoja on tänä vuonna todettu ennätysmäärä, joten hivin ja muiden seksitautien testauksen tehostaminen on entistäkin tärkeämpää.

Hivpointin työntekijä esittelee eurooppalaisen testausviikon materiaaleja. Kuvaaja: Mika Ruusunen

21.–28.11. vietetään eurooppalaista hiv- ja hepatiittitestausviikkoa, joka rohkaisee terveydenhuollon toimijoita kaikkialla Euroopassa tehostamaan hivin ja hepatiitin testausta ja lisäämään tietoisuutta varhaisemman testauksen merkityksestä.

Hiv-testausta tulee tehostaa erityisesti perusterveydenhuollossa

Suomen kansallisessa hiv-strategiassa todetaan, että hiv-testausta tulee tehostaa erityisesti perusterveydenhuollossa. THL:n vuonna 2020 julkaiseman laaturekisterihankkeen selvityksen mukaan ainakin 54 %:lla vuoden 2011 jälkeen hiv-tartunnan saaneista oli ollut useita terveydenhuollon käyntejä tartunnan jälkeen, mutta ennen hiv-diagnoosia. Tilasto osoittaa, että hiv-testiä ei aina tarjota terveydenhuollossa, kun siihen olisi tarvetta. Hiv- ja muita seksitautestejä tulisikin tarjota aktiivisemmin, myös oireettomille. Varhainen diagnosointi ja hoidon aloitus pitää hiv-tartunnan saaneen terveenä ja ehkäisee jatkotartuntoja. Se on yksi tärkeimmistä tekijöistä hiv-epidemian hallitsemisessa. Hiv-lääkitys estää hivin tarttumisen myös seksissä ilman kondomia.

- Vaikka oireettomien seksitautien ensisijainen testauspaikka on omalla terveysasemalla, tarvittaviin testeihin pääsy on usein haasteellista. Terveysasemien ajanvarauspalveluissa neuvonta on usein puutteellista eikä asiakkaat pääse kaikkiin tarvitsemiinsa seksitautitesteihin. Anonyymi hiv-testaus ei suosituksista huolimatta usein toteudu. Perusterveydenhuollossa työskentelevät ammattilaiset tarvitsevat paremmat ohjeistukset seksitautitesteihin ohjaamisesta ja lisää osaamista seksuaaliterveysasioiden puheeksiottoon, kertoo Hivpointin asiantuntija Sanna Salo

Kohdennetut hiv-testauspalvelut ehkäisevät uusia tartuntoja tehokkaasti

Suomen hiv-strategiassa todetaan, että julkisen terveydenhuollon rinnalle tarvitaan myös kohdennettuja matalan kynnyksen testauspalveluja hiv-tartuntojen suhteen korkeammassa riskissä oleville avainryhmille.

- Hivpointin kohdennetuissa testauspalveluissa tartunnat todetaan jopa kaksi vuotta aiemmin kuin muualla terveydenhuollossa. Hiv-tartunnan saaneiden hoito päästään aloittamaan ajoissa ja voidaan estää infektion eteneminen. Samalla ehkäistään jatkotartuntoja tehokkaasti, kertoo Hivpointin toiminnanjohtaja Jukka Keronen.

Eurooppalaisen testausviikon kampanjaan osallistuu Suomessa 150 terveydenhuollon yksikköä

Hivpoint on osallistanut 150 terveydenhuollon yksikköä ympäri Suomen mukaan eurooppalaisen hiv-testausviikon kampanjaan. Kampanjaan osallistuvat terveysasemat ja muut terveydenhuollon yksiköt jakavat tietoa hiv- ja muista seksitautitesteistä ja ohjaavat asiakkaitaan aktiivisesti testeihin kampanjaviikon aikana. Hivpoint on toimittanut kampanjaan osallistuville yksiköille maksuttomia kampanjamateriaaleja, joiden avulla hiv- ja muiden seksitautitestien puheeksiottoa voi tehostaa.

Hiv-pikatestausta Hivpointissa. Kuvaaja: Mika Ruusunen
Kolme henkilöä tutustuu eurooppalaisen testausviikon turvaseksipakkauksiin. Kuvaaja: Mika Ruusunen

Hermannin rantatie 2 B

Hiv-säätiön ylläpitämän Hivpointin tarkoituksena on hiv-tartuntojen ennaltaehkäiseminen, tartunnan saaneiden ja heidän läheistensä tukeminen sekä hiv-tartunnan saaneiden ihmis- ja perusoikeuksien edistäminen.

Hivpoint toteuttaa ja kehittää hiv-tartuntojen ennaltaehkäisyyn ja seksuaaliterveyden edistämiseen tähtääviä testaus-, neuvonta- ja tukipalveluja sekä vaikuttamistyötä.

Hiv-testausta tulisi tehostaa Suomessa – tartunnat todetaan liian myöhään22.11.2021 06:00:00 EET | Tiedote

Euroopassa arviolta joka kolmas ja Suomessa n. 18 % hiv-tartunnan saaneista ei tiedä omasta tartunnastaan, koska heitä ei ole testattu. Suomessa vuosina 2010–2019 todetuista hiv-tartunnoista yli puolet diagnosoitiin myöhään, eli vasta siinä vaiheessa, kun lääkehoito olisi jo pitänyt aloittaa. Jotta kaikki pääsevät ajoissa hiv-testiin ja saavat tarvitsemaansa hoitoa, tulee testausta tehostaa. 22.–29.11. vietetään eurooppalaista hiv- ja hepatiittitestausviikkoa, joka rohkaisee järjestöjä, julkisen terveydenhuollon yksiköitä ja viranomaisia kaikkialla Euroopassa tehostamaan hivin ja hepatiitin testausta ja lisäämään tietoisuutta varhaisemman testauksen merkityksestä.

Hiv-säätiön hallituksen uudeksi puheenjohtajaksi on nimitetty kansanedustaja Inka Hopsu25.1.2021 15:45:22 EET | Tiedote

Hiv-tartuntojen ennaltaehkäisyn sekä hiv-tartunnan saaneiden hyvinvoinnin ja oikeuksien puolesta toimiva Hiv-säätiö valitsi vuosikokouksessaan 21.1.2021 uudeksi puheenjohtajakseen kaudelle 2021–2022 vihreiden kansanedustaja Inka Hopsun. Hopsu toimii eduskunnassa ulkoasiain- ja valtiovarainvaliokunnan sekä ETYJ:n Suomen valtuuskunnan varsinaisena jäsenenä. Espoon kaupunginvaltuustossa hän toimii varapuheenjohtajana.

Suomalaisten Venäjälle matkailevien miesten tartunnat askarruttavat – Uutta tutkimustietoa tulossa20.5.2020 06:42:00 EEST | Tiedote

Noin puolet suomalaisten uusista hiv-, kuppa- ja tippuritartunnoista saadaan matkailun tai ulkomailla oleskelun aikana harrastamalla suojaamatonta seksiä. Näistä tartunnoista puolet todetaan yli 50-vuotiailla heteromiehillä. Jotta hiviä ja muita seksitauteja voidaan tulevaisuudessa ennaltaehkäistä tehokkaasti myös matkailijoiden parissa, Hivpoint ja Lapin Yliopisto aloittavat tutkimuksen venäjänmatkailijoiden seksikäyttäytymisestä.