Suomessa kannustetaan sijoittamaan ennemmin metsään kuin asuntoihin – 1000 euron vuokratulovähennys tukisi kotimaista asuntosijoittamista

Eri sijoitusmuotojen verokohtelu vaihtelee Suomessa merkittävästi, kertoo Deloitte Oy:n Suomen Vuokranantajien teettämä selvitys. Käytännössä verotus kannustaa sijoittamaan pikemmin metsään kuin asuntomarkkinoille. Kaupungistuvassa Suomessa tämä on kestämätön linjaus. Korjauksena tilanteeseen Suomen Vuokranantajat ry ehdottaa 1000 euron vuokratulovähennystä.

Suomen Vuokranantajat ry julkaisi tänään Deloitte Oy:ltä tilaamansa raportin, jossa on vertailtu esimerkkien avulla eri sijoitusmuotojen verotuksellista kohtelua. Selvitys kertoo karua kieltä Suomen verojärjestelmästä: käytännössä verotuksella kannustetaan sijoittamaan mieluummin metsään ja osakkeisiin kuin asuntoihin. Metsäsijoittajien pääomaverotusta on loivennettu omalla, jopa 60 % metsävähennyksellä, ja osakesijoittamiseen puolestaan kannustaa osinkojen kevyempi verotus.

Raportin myötä Suomen Vuokranantajat esittää vuokratuloihin kohdistuvaa 1000 euron vuokratulovähennystä.

”Nykyinen verojärjestelmämme koostuu useista erilaisista vähennyksistä, eikä valitettavasti näytä olevan poliittista realismia luopua näistä ja siirtyä kohti yhdenmukaisempaa järjestelmää. Pienimuotoisen asuntosijoitustoiminnan kannustamiselle on vähintään yhtä hyvät perusteet kuin jo olemassa olevillekin vähennyksille”, linjaa Suomen Vuokranantajien toiminnanjohtaja Mia Koro-Kanerva.

Pitkällä tähtäimellä Suomen Vuokranantajat kannattaa kaikista sijoitusmuotokohtaisista vähennyksistä luopumista ja siirtymistä kohti yksinkertaisempaa pääomatuloverojärjestelmää. Verokantoja tulisi pyrkiä laskemaan ja kaikenlaiseen piensijoittamiseen kannustaa esimerkiksi yleisellä 1000 euron vähennyksellä. Tämänkaltainen järjestelmä on jo olemassa ansiotuloverotuksen puolella tulonhankkimisvähennyksen ja ansiotulovähennyksen kautta.

”Kyselytutkimuksemme mukaan 55% vuokranantajista harkitsisi toiminnan laajentamista verotuksen keventämisen myötä. Vähennys toisi lisää pääomaa asuntomarkkinoille ja mahdollistaisi siten vastaamisen kaupungistumisen muodostamaan asuntokysynnän kasvuun. Asuntosijoittaminen vaatii myös huomattavasti enemmän töitä esimerkiksi osakesijoittamiseen nähden ja vertautuu siten hyvin metsäsijoittamiseen”, Koro-Kanerva jatkaa.

”Keskimäärin suomalaisen vuokranantajan toiminta on pienimuotoista, sillä vuokratulojen mediaani on alle 3000 euroa vuodessa. Suomessa tulisi tehdä kaikki mahdollinen, jotta erityisesti keskituloisia kannustettaisiin sijoittamiseen. Esittämämme 1000 euron vähennys kohdistuu tehokkaasti pieniin vuokratuloihin ja kannustaisi siten erinomaisesti toiminnan aloittamiseen. Lisäksi vähennys tasoittaisi hieman eri asumismuotojen verotusta, sillä nykyinen verojärjestelmä suosii vahvasti omistusasumista”, jatkaa Suomen Vuokranantajien laki- ja edunvalvonta-asiantuntija Tarik Ahsanullah.

Verovapaan osuuden hintalappu valtiontaloudelle olisi noin 90 miljoonaa euroa ottamatta huomioon sijoittamisen lisääntymisestä muodostuvaa verokertymän nousua. Tämä verokertymä voidaan kompensoida valtiontalouteen kiinteistöverouudistuksen yhteydessä. Tällöin myös omistusasumisen ja vuokra-asumisen verokohtelu ottaisi askeleen kohti yhdenvertaisempaa asumismuotojen verotusta. Kiinteistövero esimerkiksi kohdistuu tasapuolisesti asumismuotoihin, mutta vain vuokra-asumisesta maksetaan pääomatuloveroa osana vuokraa.

Toiminnanjohtaja Mia Koro-Kanerva, p. 050 303 1615, mia.koro-kanerva@vuokranantajat.fi
Laki- ja edunvalvonta-asiantuntija Tarik Ahsanullah, p. 045 114 3854, tarik.ahsanullah@vuokranantajat.fi

Lisätiedot selvityksen osalta: Johtaja Virpi Pasanen Deloitten vero- ja lakipalveluista, p. 040 749 0660, virpi.pasanen@deloitte.fi

Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö, joka tekee vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 17 000 vuokranantajaa.

Yksityiset vuokranantajat entistä paremmin mukaan asunnottomuustyöhön17.10.2019 10:08:42 EESTTiedote

Asunnottomien yötä vietetään jälleen 17.10.2019. Suomessa on vuodesta 2002 alkaen vietetty YK:n kansainvälistä päivää köyhyyden poistamiseksi Asunnottomien yön merkeissä. Uudessa hallitusohjelmassa tavoitellaan asunnottomuuden poistamista kahdessa vaalikaudessa eli kahdeksassa vuodessa. Jotta tavoite toteutuu, on tärkeää ottaa myös yksityiset vuokranantajat entistä vahvemmin mukaan asunnottomuustyöhön.

Suomen suurin yksityisten vuokranantajien tapahtuma kokoaa 1100 vuokranantajaa Helsinkiin lauantaina 5.10. - ”Kiristyvä sääntely tarjoaisi kultaisen oksan kansainvälisille sijoittajille”4.10.2019 16:50:07 EESTTiedote

Suomen suurin yksityisten vuokranantajien tapahtuma kokoaa 1100 vuokranantajaa Helsingin Messukeskukseen lauantaina 5.10. Tapahtumassa luodaan katsaus Suomen talouteen ja asuntomarkkinoihin yksityisten asuntosijoittajien ja vuokranantajien silmin. Tapahtumassa vietetään tänä vuonna myös Suomen Vuokranantajien 20-vuotisjuhlia. Vuokranantajia huolettaa, että ehdotetut kiristykset asuntolainoitukseen tarjoaisivat pelitilaa kansainvälisille sijoittajille.

Ehkäistäänkö kotitalouksien ylivelkaantumista vai vaikeutetaanko perheiden kodin hankintaa?1.10.2019 13:27:07 EESTTiedote

Valtiovarainministeriön kotitalouksien velkaantumista pohtinut työryhmä jätti tänään raporttinsa. Raportissa esitetään runsaasti keinoja kotitalouksien velkaantumisen ehkäisyyn. Raportissa ehdotetaan muun muassa tulosidonnaista lainakattoa asuntolainoille, asuntolainojen enimmäispituuden rajaamista 25 vuoteen ja taloyhtiölainoihin uutta sääntelyä. Toteutuessaan ehdotukset vaikeuttaisivat asuntolainan saamista ja asunnon ostamista. Muutokset osuisivat rankimmin ensimmäistä omaa kotia hankkiviin tai asuntosijoittamista aloittaviin ihmisiin.

Hoitokulujen jatkuva nousu nakertaa yksityisten vuokranantajien kannattavuutta17.9.2019 14:00:00 EESTTiedote

Kiinteistöliitto julkaisi perusteellisesti tehdyn vuosittaisen Indeksitalo-selvityksen, jossa on vertailtu kuntakohtaisia kiinteistökustannuksia ja niiden kehitystä. Selvityksessä on eritelty muun muassa kaukolämmön, vesihuollon ja kiinteistöveron muodostamia kustannuksia. Indeksitalo-vertailussa kustannukset ovat nousseet keskimäärin 2,6 prosenttia vuodessa. Kustannusten nousu on ollut huomattavaa erityisesti Helsingissä ja Espoossa.