Suomessa kannustetaan sijoittamaan ennemmin metsään kuin asuntoihin – 1000 euron vuokratulovähennys tukisi kotimaista asuntosijoittamista

Eri sijoitusmuotojen verokohtelu vaihtelee Suomessa merkittävästi, kertoo Deloitte Oy:n Suomen Vuokranantajien teettämä selvitys. Käytännössä verotus kannustaa sijoittamaan pikemmin metsään kuin asuntomarkkinoille. Kaupungistuvassa Suomessa tämä on kestämätön linjaus. Korjauksena tilanteeseen Suomen Vuokranantajat ry ehdottaa 1000 euron vuokratulovähennystä.

Suomen Vuokranantajat ry julkaisi tänään Deloitte Oy:ltä tilaamansa raportin, jossa on vertailtu esimerkkien avulla eri sijoitusmuotojen verotuksellista kohtelua. Selvitys kertoo karua kieltä Suomen verojärjestelmästä: käytännössä verotuksella kannustetaan sijoittamaan mieluummin metsään ja osakkeisiin kuin asuntoihin. Metsäsijoittajien pääomaverotusta on loivennettu omalla, jopa 60 % metsävähennyksellä, ja osakesijoittamiseen puolestaan kannustaa osinkojen kevyempi verotus.

Raportin myötä Suomen Vuokranantajat esittää vuokratuloihin kohdistuvaa 1000 euron vuokratulovähennystä.

”Nykyinen verojärjestelmämme koostuu useista erilaisista vähennyksistä, eikä valitettavasti näytä olevan poliittista realismia luopua näistä ja siirtyä kohti yhdenmukaisempaa järjestelmää. Pienimuotoisen asuntosijoitustoiminnan kannustamiselle on vähintään yhtä hyvät perusteet kuin jo olemassa olevillekin vähennyksille”, linjaa Suomen Vuokranantajien toiminnanjohtaja Mia Koro-Kanerva.

Pitkällä tähtäimellä Suomen Vuokranantajat kannattaa kaikista sijoitusmuotokohtaisista vähennyksistä luopumista ja siirtymistä kohti yksinkertaisempaa pääomatuloverojärjestelmää. Verokantoja tulisi pyrkiä laskemaan ja kaikenlaiseen piensijoittamiseen kannustaa esimerkiksi yleisellä 1000 euron vähennyksellä. Tämänkaltainen järjestelmä on jo olemassa ansiotuloverotuksen puolella tulonhankkimisvähennyksen ja ansiotulovähennyksen kautta.

”Kyselytutkimuksemme mukaan 55% vuokranantajista harkitsisi toiminnan laajentamista verotuksen keventämisen myötä. Vähennys toisi lisää pääomaa asuntomarkkinoille ja mahdollistaisi siten vastaamisen kaupungistumisen muodostamaan asuntokysynnän kasvuun. Asuntosijoittaminen vaatii myös huomattavasti enemmän töitä esimerkiksi osakesijoittamiseen nähden ja vertautuu siten hyvin metsäsijoittamiseen”, Koro-Kanerva jatkaa.

”Keskimäärin suomalaisen vuokranantajan toiminta on pienimuotoista, sillä vuokratulojen mediaani on alle 3000 euroa vuodessa. Suomessa tulisi tehdä kaikki mahdollinen, jotta erityisesti keskituloisia kannustettaisiin sijoittamiseen. Esittämämme 1000 euron vähennys kohdistuu tehokkaasti pieniin vuokratuloihin ja kannustaisi siten erinomaisesti toiminnan aloittamiseen. Lisäksi vähennys tasoittaisi hieman eri asumismuotojen verotusta, sillä nykyinen verojärjestelmä suosii vahvasti omistusasumista”, jatkaa Suomen Vuokranantajien laki- ja edunvalvonta-asiantuntija Tarik Ahsanullah.

Verovapaan osuuden hintalappu valtiontaloudelle olisi noin 90 miljoonaa euroa ottamatta huomioon sijoittamisen lisääntymisestä muodostuvaa verokertymän nousua. Tämä verokertymä voidaan kompensoida valtiontalouteen kiinteistöverouudistuksen yhteydessä. Tällöin myös omistusasumisen ja vuokra-asumisen verokohtelu ottaisi askeleen kohti yhdenvertaisempaa asumismuotojen verotusta. Kiinteistövero esimerkiksi kohdistuu tasapuolisesti asumismuotoihin, mutta vain vuokra-asumisesta maksetaan pääomatuloveroa osana vuokraa.

Toiminnanjohtaja Mia Koro-Kanerva, p. 050 303 1615, mia.koro-kanerva@vuokranantajat.fi
Laki- ja edunvalvonta-asiantuntija Tarik Ahsanullah, p. 045 114 3854, tarik.ahsanullah@vuokranantajat.fi

Lisätiedot selvityksen osalta: Johtaja Virpi Pasanen Deloitten vero- ja lakipalveluista, p. 040 749 0660, virpi.pasanen@deloitte.fi

Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö, joka tekee vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 17 000 vuokranantajaa.

”Lyhytvuokrauksen liian tiukat rajoitukset olisivat mahdottomia valvoa ja toisivat vain epäluottamusta taloyhtiöihin”19.12.2019 10:37:59 EETTiedote

Lyhytaikainen majoitustoiminta on noussut otsikoihin taas viime päivinä Helsingin hallinto-oikeuden annettua ratkaisunsa EasyHomesin tapauksessa. Ratkaisun perusteella on ehditty leimata kaikki lyhytaikainen vuokraus luvattomaksi salahotellitoiminnaksi ja maalailtu uhkakuvia suihkuun nukahtavista turisteista. Ratkaisuksi on esitetty niin rajoituksia kuin lyhytaikaisen vuokraustoiminnan kieltoa kokonaan. Keskustelussa tuntuu kuitenkin unohtuvan, että kyse on yleisemmin muutoksesta asumisen tarpeissa ja palveluissa. Kieltojen sijaan pitäisi pohtia, miten tähän kysyntään pystyttäisiin vastaamaan kestävällä tavalla.

Ei näin – Huhtanen Capitalin konkurssiuutinen kertoo asuntosijoittamisen perusasioiden unohtamisesta 12.12.2019 08:00:00 EETTiedote

Kauppalehti uutisoi eilen Huhtanen Capitalin ongelmista. Kiinteistösijoitusyhtiö Huhtanen Capital, jonka toimiala käytännössä on asuntosijoittaminen, tavoitteli vuonna 2018 listautumista pörssiin ja antoi sijoittajille katteettomia lupauksia suurista tuotoista. Moni sijoittikin rahojaan yhtiöön ja joutuu pettymään, koska Huhtanen Capital hakeutuu konkurssiin. Suomen Vuokranantajat haluaa korostaa vastuullista asuntosijoittamista ja peruslaskelmien tekemistä.

Vuokranantajaosakkaan osaaminen on taloyhtiön hallitukselle arvokasta 4.12.2019 08:00:00 EETTiedote

Kiinteistöliiton tuoreen korjausrakentamisbarometrin mukaan korjausrakentamiseen povataan ensi vuodelle lievää kasvua. Suomen asuntokannasta suuri osa on rakennettu 60- ja 70-luvuilla, joissa on edelleen korjaustarpeita. Lainansaannissa ei ole tapahtunut suuria muutoksia. Vuokranantajien osaaminen on taloyhtiöille arvokasta korjaushankkeiden toteuttamisessa. Valtion suunnittelema heikennys rahoitusvastikkeiden verovähennysoikeuteen huonontaisi tätä tilannetta.

Velkaantumistyöryhmän esitysten toteuttaminen tekisi vuokraustoiminnasta hyvätuloisten etuoikeuden29.11.2019 07:30:00 EETTiedote

Kotitalouksien velkaantumista ja velkaantumisen syitä pohtineen työryhmän esitysten toimeenpano tekisi ensiasunnon ostamisesta ja yksityisen vuokraustoiminnan aloittamisesta huomattavasti vaikeampaa. Suomen Vuokranantajat on huolissaan ensiasunnon ostajien asemasta ja asuntosijoittamisen aloittamisen vaikeutumisesta erityisesti pääkaupunkiseudulla. Järjestön mukaan ensisijaisesti pitäisi kiirehtiä positiivista luottorekisteriä ja tehdä riittävät vaikutusarviot muista ehdotetuista esityksistä.