Suomessa kannustetaan sijoittamaan ennemmin metsään kuin asuntoihin – 1000 euron vuokratulovähennys tukisi kotimaista asuntosijoittamista

Eri sijoitusmuotojen verokohtelu vaihtelee Suomessa merkittävästi, kertoo Deloitte Oy:n Suomen Vuokranantajien teettämä selvitys. Käytännössä verotus kannustaa sijoittamaan pikemmin metsään kuin asuntomarkkinoille. Kaupungistuvassa Suomessa tämä on kestämätön linjaus. Korjauksena tilanteeseen Suomen Vuokranantajat ry ehdottaa 1000 euron vuokratulovähennystä.

Suomen Vuokranantajat ry julkaisi tänään Deloitte Oy:ltä tilaamansa raportin, jossa on vertailtu esimerkkien avulla eri sijoitusmuotojen verotuksellista kohtelua. Selvitys kertoo karua kieltä Suomen verojärjestelmästä: käytännössä verotuksella kannustetaan sijoittamaan mieluummin metsään ja osakkeisiin kuin asuntoihin. Metsäsijoittajien pääomaverotusta on loivennettu omalla, jopa 60 % metsävähennyksellä, ja osakesijoittamiseen puolestaan kannustaa osinkojen kevyempi verotus.

Raportin myötä Suomen Vuokranantajat esittää vuokratuloihin kohdistuvaa 1000 euron vuokratulovähennystä.

”Nykyinen verojärjestelmämme koostuu useista erilaisista vähennyksistä, eikä valitettavasti näytä olevan poliittista realismia luopua näistä ja siirtyä kohti yhdenmukaisempaa järjestelmää. Pienimuotoisen asuntosijoitustoiminnan kannustamiselle on vähintään yhtä hyvät perusteet kuin jo olemassa olevillekin vähennyksille”, linjaa Suomen Vuokranantajien toiminnanjohtaja Mia Koro-Kanerva.

Pitkällä tähtäimellä Suomen Vuokranantajat kannattaa kaikista sijoitusmuotokohtaisista vähennyksistä luopumista ja siirtymistä kohti yksinkertaisempaa pääomatuloverojärjestelmää. Verokantoja tulisi pyrkiä laskemaan ja kaikenlaiseen piensijoittamiseen kannustaa esimerkiksi yleisellä 1000 euron vähennyksellä. Tämänkaltainen järjestelmä on jo olemassa ansiotuloverotuksen puolella tulonhankkimisvähennyksen ja ansiotulovähennyksen kautta.

”Kyselytutkimuksemme mukaan 55% vuokranantajista harkitsisi toiminnan laajentamista verotuksen keventämisen myötä. Vähennys toisi lisää pääomaa asuntomarkkinoille ja mahdollistaisi siten vastaamisen kaupungistumisen muodostamaan asuntokysynnän kasvuun. Asuntosijoittaminen vaatii myös huomattavasti enemmän töitä esimerkiksi osakesijoittamiseen nähden ja vertautuu siten hyvin metsäsijoittamiseen”, Koro-Kanerva jatkaa.

”Keskimäärin suomalaisen vuokranantajan toiminta on pienimuotoista, sillä vuokratulojen mediaani on alle 3000 euroa vuodessa. Suomessa tulisi tehdä kaikki mahdollinen, jotta erityisesti keskituloisia kannustettaisiin sijoittamiseen. Esittämämme 1000 euron vähennys kohdistuu tehokkaasti pieniin vuokratuloihin ja kannustaisi siten erinomaisesti toiminnan aloittamiseen. Lisäksi vähennys tasoittaisi hieman eri asumismuotojen verotusta, sillä nykyinen verojärjestelmä suosii vahvasti omistusasumista”, jatkaa Suomen Vuokranantajien laki- ja edunvalvonta-asiantuntija Tarik Ahsanullah.

Verovapaan osuuden hintalappu valtiontaloudelle olisi noin 90 miljoonaa euroa ottamatta huomioon sijoittamisen lisääntymisestä muodostuvaa verokertymän nousua. Tämä verokertymä voidaan kompensoida valtiontalouteen kiinteistöverouudistuksen yhteydessä. Tällöin myös omistusasumisen ja vuokra-asumisen verokohtelu ottaisi askeleen kohti yhdenvertaisempaa asumismuotojen verotusta. Kiinteistövero esimerkiksi kohdistuu tasapuolisesti asumismuotoihin, mutta vain vuokra-asumisesta maksetaan pääomatuloveroa osana vuokraa.

Toiminnanjohtaja Mia Koro-Kanerva, p. 050 303 1615, mia.koro-kanerva@vuokranantajat.fi
Laki- ja edunvalvonta-asiantuntija Tarik Ahsanullah, p. 045 114 3854, tarik.ahsanullah@vuokranantajat.fi

Lisätiedot selvityksen osalta: Johtaja Virpi Pasanen Deloitten vero- ja lakipalveluista, p. 040 749 0660, virpi.pasanen@deloitte.fi

Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö, joka tekee vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 17 000 vuokranantajaa.

Sijoittajaosakas – syynää ainakin nämä kohdat taloyhtiön tilinpäätöksestä26.4.2019 08:00:00 EESTTiedote

Taloyhtiön talouteen perehtyminen on keskeinen osa onnistuneen asuntosijoituskohteen valintaa. Sillä, miten taloyhtiötä hoidetaan, on myös merkittävä vaikutus sijoituksen kannattavuuteen. Suomen Vuokranantajien päälakimies Sanna Hughes kokosi asuntosijoittajille vinkit siitä, mitä heidän tulisi käydä läpi taloyhtiön tilinpäätösasiakirjoista valmistautuessaan kevään yhtiökokoukseen tai harkitessaan uuden sijoituskohteen hankintaa.

Uusi tutkimus vahvistaa: ARA-asuntojen kautta julkista tukea valuu keski- ja hyvätuloisille 10.4.2019 08:00:00 EESTTiedote

KTI Kiinteistötieto on tehnyt selvityksen Kohtuuhintaisen vuokra-asumisen edistäjät – KOVA ry:n toimeksiannosta. Tutkimuksessa on selvitetty ARA-asunnoissa asuvien asumistyytyväisyyttä ja tulotasoa. Tutkimus vahvistaa jo aiempaa käsitystä, että valtion ja kunnan tuella rakennetuissa asunnoissa asuu runsaasti myös keski- ja hyvätuloisia, vaikka tuen pitäisi kohdistua pienituloisille.