Suomessa lähes 40% verkkokauppiaista miettii palvelun vaihtoa – satojen miljardien maksupalvelumarkkina myllertää maailmalla
Lehdistötiedote 23.11.2020
Verkkokaupan muutenkin rivakka kasvu on noussut koronan myötä ennätyslukemiin. Samalla verkkomaksamisen merkitys on vastaavasti räjähtänyt yhä suuremmaksi. Maksupalvelumarkkinat maailmalla ovat satojen miljardien eurojen arvoiset. Jo pelkästään pörssiin tähtäävän kiinalaisen Alipayn arvoksi arvioidaan kymmeniä miljardeja. Suomeen vaikuttavat samat megatrendit.
”Verkkokauppa kasvaa ennennäkemättömästi. Maksupalveluiden merkitys korostuu samaa vauhtia, Alipayn pörssilistautuminen olisi todennäköisesti maailmanhistorian suurin. Syy on kiinalaisten valtava siirtymä verkkomaksamiseen, ja Suomessakin maksupalvelujen murrosta vauhditamme me asiakkaat itse. Verkkokauppiaat seuraavat, mistä palvelusta asiakkaat pitävät.”
Näin kuvailee Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski verkkokaupan, asiakkaiden ja maksupalveluiden suhdetta. Yli 2000 verkkokauppiaalle kauppa-alustan tarjoava Vilkas halusi edistää lajissaan ainutlaatuisella, alustariippumattomalla tutkimuksella parempaa ymmärrystä maksupalvelujen roolista ja niiden valintaan liittyvästä dynamiikasta.
”Osoittautui, että verkkokauppiaiden tyytyväisyys johonkin maksupalveluun on itse asiassa meidän tavallisten asiakkaiden tyytyväisyyttä.”
Vilkkaan tutkimuksen mukaan tyytyväisiä nykyiseen maksupalveluunsa on vain 61% verkkokauppiaista. Tämä voi johtaa suuriin muutoksiin markkinoilla. Kolmesta suuresta maksupalvelusta Paytrail on selvä ykkönen tyytyväisyydessä (86%), Klarna (63%) ja Checkout (55%) jäävät selvästi jälkeen. Yhdessä kolme suurta tarjoavat maksupalvelun lähes 80 prosentille Suomen verkkokauppiaista, pelkästään markkinajohtaja Klarnan osuus on 36%.
”Asiakastyytyväisyys näyttää heijastuvan vahvasti valmiuteen vaihtaa maksupalvelun toimittajaa. Checkoutin käyttävistä verkkokauppiaista peräti 36% harkitsee vaihtamista toiseen palveluun. Klarnallakin lukema nousee hiukan yli 20 prosentin. Paytrail taas näyttää onnistuneen todella hyvin, vaihtamista harkitsee vain 6%”, kertoo Korkiakoski asiakastyytyväisyyden ja -tyytymättömyyden seurauksia.
”Kaikille kolmelle riittää aivan varmasti jatkossakin tekemistä, koska verkkokaupan kasvu on niin voimakasta. Voimasuhteet voivat kuitenkin muuttua, sen tutkimuksesta voi päätellä. Koska verkkokauppiaat seuraavat, mihin heidän asiakkaansa ovat tyytyväisiä, maksupalvelujen tarjoajista on tulossa kovaa vauhtia kuluttajabrändejä. Se, joka voi tarjota kuluttajille tuttua ja luotettavaksi koettua verkkomaksamista tulee menestymään – tuntemattomat häviävät”, analysoi Korkiakoski.
Laajat vaikutukset maailmalla – entä Suomessa?
Yhdysvalloissa verkkomaksaminen on jo ajanut kivijalasta ohi. Kun jatkuvasti ja nopeasti kasvava verkkokauppa lisää maksuliikenteen voluumeja, kamppailu maksupalvelumarkkinoista tulee koventumaan niin Suomessa kuin koko maailmassakin. Tämä ei tarkoita ainoastaan kilpailua nykyisten maksupalvelujen kesken, vaan vaikutukset ulottuvat maailman pankkijärjestelmiin.
”Esimerkiksi Kiinassa Alipayn pörssiinmenoa on viivytetty, koska siellä pelätään vaikutuksia koko Kiinan suuruusluokaltaan suunnattomaan rahoitusjärjestelmään. Toisin sanoen, Alipayn pelätään kasvavan maksupalveluna niin suureksi, että se voisi horjuttaa koko Kiinan pankkijärjestelmää. Osa pienemmistä kiinalaispankeista on jo ajautunut pahoihin vaikeuksiin. Tällaisia vaikutuksia ei Suomeen varmastikaan kukaan toivo”, pohtii Korkiakoski.
Lisätietoja:
Markku Korkiakoski, toimitusjohtaja, Vilkas Group Oy, 0400 434 244, markku.korkiakoski@vilkas.fi
Avainsanat
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Vilkas on Suomen johtava verkkokauppatoimittaja ja sopiva kumppani kaiken kokoisille verkkokauppiaille. 2000 asiakastamme ovat laaja skaala pienyrittäjistä suuryrityksiin. Verkkokauppaindeksin mukaan asiakkaidemme vuosittainen kasvuvauhti on yli kymmenen prosenttia.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Vilkas Group Oy
Ilmainen AI-agenttiarmeija sukeltavaa verkkokauppaa pelastamaan: ”Tekoäly-murros on make or break” – Verkkokauppa romahti 33 %24.1.2024 09:34:05 EET | Tiedote
Suomalaisesta verkkokaupasta on sulanut kolmannes, kertoo uunituore verkkokaupan tilaa reaaliaikaisesti seuraava Verkkokauppaindeksi. ”Kuluttajien ostovoiman kuihtuminen osuu erityisesti verkon erikoiskauppaan, mutta pahin kolaus näkyy silti verkon B2B-myynnissä”, kertoo indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Nyt on kauppiaiden aika toimia, sillä tekoälyn hyödyntäminen ratkaisee pian menestyksen. Tarjoamme itse kauppiaiden avuksi nipun AI-agentteja, emmekä peri niistä maksua.”
”Johtavat brändit jo kiinnostuneita” – Uusi tekoälysovellus mullistaa verkkokaupan asiakaspalvelun, asialla Suomen verkkokaupan pioneeri7.11.2023 10:10:00 EET | Tiedote
Suomen johtava kotimainen verkkokauppatoimittaja Vilkas Group on avannut uuden rintaman verkkokaupan asiakaspalvelussa. ”Nimenomaan asiakaspalveluun kehittämämme SMART-tekoäly käyttää edistynyttä luonnollisen kielen prosessointia ja on merkittävästi kehittyneempi kuin yleisesti käytössä botit”, painottaa Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”SMART on parantanut jo pilottivaiheessa verkkokauppojen asiakastyytyväisyyttä ja tarjoaa suuret liiketoimintahyödyt”, kertoo Korkiakoski.
Verkkokaupan myynti romahti 39 prosenttia – ”Pohjakosketuksesta pomppu kohti joulua!”: Ostovoiman nousu lupaa käännettä parempaan17.10.2023 10:05:49 EEST | Tiedote
Uunituore verkkokauppaindeksi kertoo häkellyttävästä pudotuksesta verkkokaupassa. ”Lähes 40 prosentin pudotus verkkokauppaan on ennennäkemättömän valtava”, kuvaa muutosta indeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Korkiakosken mukaan suunta on kuitenkin kääntymässä. ”Palkansaajien ostovoima on jo paranemassa ja talous kääntymässä taantumasta kasvuun, mikä merkitsee pikaista paluuta plussalle myös verkkokaupalle. Myös indeksistämme löytyy tähän tukea”, arvioi Korkiakoski.
Verkkokauppa romahti neljänneksen: ”Kotimainen ostovoima kriisissä” – Yrittäjien Jaskari: ”Verkkomyynti kansainvälisen kaupan tueksi”19.7.2023 10:21:28 EEST | Tiedote
Suomen verkkokauppa on romahtanut 24 % toisella vuosineljänneksellä, kertoo uunituore reaaliaikainen Verkkokauppaindeksi. ”Ihmiset eivät kuluta, korot ja inflaatio ovat iskeneet sekä kuluttajiin että yrittäjiin. Valtion verotulot romahtavat”, kuvailee indeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Suomi kyllä pärjää, mutta nyt pitää saada ihmiset taas uskomaan ja investoimaan tulevaisuuteen. Suomella on mahdollisuus lisätä kansainvälistä myyntiä huomattavasti. Verkkokauppa on yksi mielenkiintoinen kanava kansainvälisen kaupan kasvattamiseen. Suomi voi viedä muutakin kuin teknologiaa”, painottaa Harri Jaskari, Suomen Yrittäjien johtaja ja Team Finlandin johtoryhmän jäsen.
”Ostovoiman romahdus on suuri vaara koko Suomelle, toivottavasti uusi hallitus torjuu sen” – Verkkokauppa putosi jyrkästi alkuvuonna13.4.2023 09:10:00 EEST | Tiedote
Verkkokauppa on romahtanut historiallisesti peräti 14 prosenttia vuoden ensimmäisellä neljänneksellä, kertoo uunituore verkkokauppaindeksi. ”Inflaatio ja korkeat korot ovat syöneet ihmisten ostovoimaa todella pahasti”, arvioi verkkokauppaindeksiä jo yli 25 vuotta tuottaneen Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Myynti hidastui jo viime vuoden lopulla ja tammikuu oli selkeästi huonompi kuin vuosi sitten. Tuottavuutta pitää kehittää jatkuvasti”, painottaa Bonusapteekki.fi -verkkoapteekkia johtava Helena Jalonen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme