Suomessa vieraileva lastenpsykiatri: ”Terveyden McDonaldisaatio tuo mukanaan lasten turhan lääkitsemisen”

Säännöllisesti Suomessa vieraileva lastenpsykiatri ja lääkäri Sami Timimi kiertää ympäri maailmaa luennoimassa markkinatalouden vaikutuksista lääketeollisuuteen ja mielenterveyden häiriöiden diagnosointiin. Hän luennoi seuraavan kerran Suomessa maanantaina 18.1.2016 Helsingin Psykoterapiainstituutin opiskelijoille.

Luennoillaan Timimi tarkastelee tutkimustietoa ja näyttöä kriittisestä näkökulmasta hallitseviin käytössä oleviin menetelmiin mielenterveystyössä. Erityisesti hän on huolissaan lasten ja nuorten ADHD ja autismidiagnoosien määrästä sekä lääkkeistä, joita määrätään hoidoksi.

- Mediassa leviää yksinkertaisia käsityksiä masennuksesta ja ADHD:sta ja näihin diagnooseihin liitetyistä hoidoista. Taloudella on tässä oma vaikutuksensa ja nämä käsitykset levittäytyvät populaarikulttuuriin samalla tavalla kuin McDonald´s: Tiedämme, että se ei ole meille hyväksi, mutta houkutus nopeaan helpotukseen ja ratkaisuun on suuri.
Timimin mukaan mielenterveyden alalla on kasvanut jonkinlainen tuotteistettujen sairauksien kirjo, joka perustuu markkinoihin eikä tieteeseen. Diagnoosi, kuten ”ADHD” on paljon helpompi tuotteistaa kuin jokin monimutkainen luokittelematon ongelma, kuten turvattomuus tai suru.

Näkemyksensä Timimi perustaa laajaan otantaan olemassa olevista tutkimuksista ja niiden tuloksista. Yksi väitteistä perustuu myös tapaan, jolla ADHD todetaan. Hän viittaa kyselykaavakkeeseen, jota käytetään ADHD:n diagnosoinnissa.

- Mitä on ADHD? Ainoa looginen vastaus on käyttäytymisen kuvaaminen kuten yliaktiivisuus ja keskittymishäiriöt. ADHD:n todentamiseen käytettävässä kyselykaavakkeessa vastausvaihtoehtona on esimerkiksi ”Usein.” Mikä sitten on usein? Joka päivä? Jokainen oppitunti? Kaikki perustuu subjektiivisiin, testin tekijän tulkintoihin. Entä jos kysyisimme mitä on diabetes? Ja lähestyisin sitä samalla tavalla: Oireita ovat janoisuus, tihentynyt virtsaamisen tarve, painon lasku... jos määrittelisin taudin näin menettäisin lääkärinoikeuteni, Timimi kertoo huvittuneena.

- Nämä ovat ulkoisia oireita ja monilla muilla vaivoilla voi olla samanlaisia ilmentymiä. Lääkärinä minun tulee järjestää asianmukaiset testit ja testillä en tarkoita kyselylomaketta, Timimi tähdentää.

Toimittajat ovat tervetulleita kuuntelemaan, kun Sami Timimi luennoi aiheesta Helsingin Psykoterapiainstituutissa 18.1.2016. Toimittajien ilmoittautuminen ja haastattelupyynnöt:
John Pihlaja: p. 0405678000

Helsingin Psykoterapiainstituutti on ratkaisukeskeisten psykoterapeuttien ja työnohjaajien oppilaitos. Yksityinen yhtiö on perheomistuksessa ja toiminut vuodesta 2006. Koulutusohjelmissa opiskelee tällä hetkellä yli 400 opiskelijaa. Valmistuneita on jo yli 1200 (2015). Palautteessa kerrotaan innostuksesta, hyvästä ilmapiiristä ja ystävällisistä ihmisistä, joista muodostuu HPI:n henki.