Suomesta rakennetun ympäristön testialusta ja edelläkävijä

Rakennetun ympäristön avainjärjestöt ovat koonneet voimansa ja perustaneet yhdistyksen, joka luo polkua kiinteistö- ja rakentamisalan toimijoille kohti globaaleja markkinoita sekä tuo parhaat käytännöt Suomen toimikenttään.

KIRA-InnoHub ry:n toiminnan keskiössä on luoda elinvoimainen digitaalisia mahdollisuuksia hyödyntävä rakennetun ympäristön ekosysteemi, joka yhdistää yksityisiä ja julkisia toimijoita kiinteistö- ja rakentamisalan lisäksi muilta aloilta. Samalla voidaan edistää suomalaista osaamista ja tehdä Suomesta kiinnostava testilaboratorio uusille digitalisaatiota hyödyntäville kokeiluille. Hubi on myös osa kansainvälistä hubien verkostoa, joka mahdollistaa yrityksille avoimen kaistan laajentaa toimintaa uusille markkinoille sekä oppia uusimmista innovaatioista ympäri maailmaa.

Sysäyksen nyt perustetulle yhdistykselle on antanut kiinteistö- ja rakentamisalan digitalisaatiota edistävä KIRA-digi kärkihanke, joka on antanut kasvualustan 139 kokeiluhankkeelle.

”Kiinteistö- ja rakentamisala elää suuren kulttuurimuutoksen aikaa, ja meistä on tullut digitalisaation hyödyntämisessä maailman kärkeä muun muassa tietomallintamisen osalta. Suomen markkina on kuitenkin pieni, ja siksi on edistettävä yhteisvoimin kansainvälisiä suhteita ja raivattava tietä suomalaisille yrityksille mennä maailmalle. Globaalien markkinoiden tavoittelun ohella haluamme edistää kokeiluja, skaalautumista ja tiedon virtausta sekä koota yhteen kehittämishaluisia yhteisöjä ja ihmisiä”, avaa RAKLIn toimitusjohtaja ja yhdistyksen hallituksen puheenjohtaja Jyrki Laurikainen toimintaa.

Yhdistyksen taustalla ovat Arkkitehtitoimistojen liitto ATL ry, Kiinteistötyönantajat ry, Rakennusmestarit ja -insinöörit AMK RKL ry,  Rakennusteollisuus RT ry, Rakennustietosäätiö RTS, RAKLI ry, Suomen Isännöintiliitto ry, Suomen Kiinteistöliitto ry, Suomen Rakennusinsinöörien Liitto RIL ry, Suunnittelu- ja konsultointiyritykset SKOL ry ja Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL ry. Mittava taustajoukko kertoo siitä, että KIRA-InnoHubin toiminnalle on koko toimialan tuki takanaan.

Toimitusjohtajaksi valittu alan pioneeri Teemu Lehtinen

Yhdistystä luotsaa alan digitaalisuuden pioneeri Teemu Lehtinen, joka toimii nykyisin KIRA-digi kärkihankkeessa.

”KIRA-digissä on saatu aikaan huikea määrä uutta tekemistä ja positiivista innostusta kehittää avoimesti rakennetun ympäristön käytäntöjä ja digitaalisia ratkaisuja. Monessa asiassa on kuitenkin ehditty vasta raapaista pintaa ja tiedostaa piilevä huikea potentiaali. On hienoa, että tämä työ nyt jatkuu saumattomasti KIRA-digin päättymisen jälkeen uuden yhdistyksen koordinoimana. Olen erittäin innoissani mukana edistämässä rakennetun ympäristön uudistumista yhdessä valtion, kuntien ja yksityisen sektorin kanssa”, kertoo Lehtinen.

Lisätiedot:

Jyrki Laurikainen
KIRA-InnoHub ry
Hallituksen puheenjohtaja

Teemu Lehtinen
KIRA-InnoHub ry
Toimitusjohtaja (1.1.2019 alkaen)

RAKLIn suhdannetiedote 1/2020: Hankkeita vireillä, mutta käynnistyminen epävarmaa27.5.2020 08:00:00 EESTTiedote

Kiinteistömarkkinoilla koronakriisin vaikutukset ovat näkyneet välittömästi, kun monien toimitilojen vuokralaisten liiketoiminta on vaikeutunut ja tuonut vaikeuksia vuokranmaksuun. Vaikutukset rakennusmarkkinoille jäävät hyvän tilauskannan takia kuluvana vuonna vähäisiksi useimpiin muihin elinkeinoihin verrattuna. Jos rajoituksia joudutaan kiristämään uudelleen ja talouden ja työttömyyden uhkaskenaariot alkavat toteutua, vaikutukset kiinteistö- ja rakentamismarkkinoihin ovat suuret.

RAKLIn Vuokra-asuntobarometri, kevät 2020: Vuokra-asuntomarkkinoiden näkymät heikentyneet viime syksystä, pääkaupunkiseudulla muuta maata positiivisempi tilanne17.4.2020 11:00:00 EESTTiedote

Suurten kaupunkien vahva asuntokysyntä tukee edelleen vuokra-asuntojen rakentamista ja vuokrien nousua. Vuokra-asuntomarkkinoiden asiantuntijoiden kasvuodotukset ovat kuitenkin nyt monilta osin heikentyneet viime syksyyn verrattuna. Vuokrien nousun uskotaan jatkuvan etenkin pääkaupunkiseudulla, Tampereella ja Turussa, joskin osin loivempana kuin muutamana viime vuonna.

Vuoden rakennuttaja 2019 on Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen24.1.2020 08:00:00 EETTiedote

Vuoden 2019 rakennuttajaksi on valittu Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen. Ilmarinen on kiinteistö- ja rakentamisalan vastuullisuuden edelläkävijä yhdistäen aktiivisen alan kehittämisen tehokkaaseen rakennuttamisen prosessiin. Lisäksi Ilmarinen luo uusia elinympäristöjä rakennuttamalla monipuolisesti erilaisia kiinteistökohteita. Vuoden rakennuttajan rakennuttamistoiminnasta vastaa kokenut ja kehitysmyönteisesti alan eteenpäin viemiseen suhtautuva henkilöstö, joka myös viestii tekemisistään.

RAKLI: Pääkaupunkiseudun kiinteistömarkkinoilla vilkasta, rakentaminen vetää ensi vuonnakin13.12.2019 08:30:00 EETTiedote

Kiinteistöjen sijoituskysyntä jatkuu vahvana ja kiinteistökauppojen lukumäärä on pysynyt lähes viime vuosien tasolla. Ulkomaisen sijoittajakiinnostuksen odotetaan jatkuvan vahvana lähitulevaisuudessa. Toimistojen vuokrien odotetaan nousevan kaikissa suurissa kaupungeissa, samoin kuin asuntovuokrien. Pääkaupunkiseudulla rakentamisen kokonaismäärän huippu on ohitettu vuonna 2019, mutta rakentamisen odotetaan pysyvän ensi vuonnakin vilkkaana. Rakentamisen hintojen ja kustannusten nousu hidastui rakennuskustannusindeksin mukaan loppuvuonna 2018 ja nousu on pysynyt hitaana sen jälkeen.