Suomesta rakennetun ympäristön testialusta ja edelläkävijä

Rakennetun ympäristön avainjärjestöt ovat koonneet voimansa ja perustaneet yhdistyksen, joka luo polkua kiinteistö- ja rakentamisalan toimijoille kohti globaaleja markkinoita sekä tuo parhaat käytännöt Suomen toimikenttään.

KIRA-InnoHub ry:n toiminnan keskiössä on luoda elinvoimainen digitaalisia mahdollisuuksia hyödyntävä rakennetun ympäristön ekosysteemi, joka yhdistää yksityisiä ja julkisia toimijoita kiinteistö- ja rakentamisalan lisäksi muilta aloilta. Samalla voidaan edistää suomalaista osaamista ja tehdä Suomesta kiinnostava testilaboratorio uusille digitalisaatiota hyödyntäville kokeiluille. Hubi on myös osa kansainvälistä hubien verkostoa, joka mahdollistaa yrityksille avoimen kaistan laajentaa toimintaa uusille markkinoille sekä oppia uusimmista innovaatioista ympäri maailmaa.

Sysäyksen nyt perustetulle yhdistykselle on antanut kiinteistö- ja rakentamisalan digitalisaatiota edistävä KIRA-digi kärkihanke, joka on antanut kasvualustan 139 kokeiluhankkeelle.

”Kiinteistö- ja rakentamisala elää suuren kulttuurimuutoksen aikaa, ja meistä on tullut digitalisaation hyödyntämisessä maailman kärkeä muun muassa tietomallintamisen osalta. Suomen markkina on kuitenkin pieni, ja siksi on edistettävä yhteisvoimin kansainvälisiä suhteita ja raivattava tietä suomalaisille yrityksille mennä maailmalle. Globaalien markkinoiden tavoittelun ohella haluamme edistää kokeiluja, skaalautumista ja tiedon virtausta sekä koota yhteen kehittämishaluisia yhteisöjä ja ihmisiä”, avaa RAKLIn toimitusjohtaja ja yhdistyksen hallituksen puheenjohtaja Jyrki Laurikainen toimintaa.

Yhdistyksen taustalla ovat Arkkitehtitoimistojen liitto ATL ry, Kiinteistötyönantajat ry, Rakennusmestarit ja -insinöörit AMK RKL ry,  Rakennusteollisuus RT ry, Rakennustietosäätiö RTS, RAKLI ry, Suomen Isännöintiliitto ry, Suomen Kiinteistöliitto ry, Suomen Rakennusinsinöörien Liitto RIL ry, Suunnittelu- ja konsultointiyritykset SKOL ry ja Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL ry. Mittava taustajoukko kertoo siitä, että KIRA-InnoHubin toiminnalle on koko toimialan tuki takanaan.

Toimitusjohtajaksi valittu alan pioneeri Teemu Lehtinen

Yhdistystä luotsaa alan digitaalisuuden pioneeri Teemu Lehtinen, joka toimii nykyisin KIRA-digi kärkihankkeessa.

”KIRA-digissä on saatu aikaan huikea määrä uutta tekemistä ja positiivista innostusta kehittää avoimesti rakennetun ympäristön käytäntöjä ja digitaalisia ratkaisuja. Monessa asiassa on kuitenkin ehditty vasta raapaista pintaa ja tiedostaa piilevä huikea potentiaali. On hienoa, että tämä työ nyt jatkuu saumattomasti KIRA-digin päättymisen jälkeen uuden yhdistyksen koordinoimana. Olen erittäin innoissani mukana edistämässä rakennetun ympäristön uudistumista yhdessä valtion, kuntien ja yksityisen sektorin kanssa”, kertoo Lehtinen.

Lisätiedot:

Jyrki Laurikainen
KIRA-InnoHub ry
Hallituksen puheenjohtaja

Teemu Lehtinen
KIRA-InnoHub ry
Toimitusjohtaja (1.1.2019 alkaen)

RAKLIn vuokra-asuntobarometri: Vuokra-asuntojen sijoittajakysyntä hieman hidastumassa, vuokrat nousevat edelleen20.9.2018 10:00Tiedote

RAKLIn teettämän vuokra-asuntobarometrin mukaan vuokra-asuntojen tarjonta kasvaa, mutta kotimaisen sijoittajakysynnän kasvuvauhti on hidastumassa. Myös vuokrat jatkavat nousuaan suurimmissa kaupungeissa, ja suurten asuntojen vuokrien kasvuodotukset ovat jopa nousussa. Rakennuskustannukset sekä tonttien ja työvoiman saatavuus koetaan rakentamisen merkittävimmiksi pullonkauloiksi.

RAKLI: Pääkaupunkiseudun rakentamisessa ylikuumenemisen merkkejä27.4.2018 08:30Tiedote

Talouden hyvät näkymät, kaupungistuminen ja muuttoliikenne vaikuttavat edelleen voimakkaasti pääkaupunkiseudun kiinteistö- ja rakennusmarkkinoihin. Pääkaupunkiseutu on kasvattanut osuuttaan Suomen markkinoista sekä kiinteistökaupoissa että uudistalorakentamisessa ja pääkaupunkiseudun osuus kiinteistökaupoista nousi viime vuonna jo 70 prosenttiin. Rakentamisen määrä pysyy korkealla ja käynnistettäväksi suunniteltujen rakennushankkeiden määrä pääkaupunkiseudulla on edelleen kasvussa. Rakentamisen kasvun haasteena on resurssien riittävyys, mikä heijastuu työvoimapulana, hintojen nousuna, tuotteiden pitkinä toimitusaikoina sekä vähäisinä tarjousten määrinä.

Hyvä vuokratapa uudistui – vuokrauksen pelisäännöt tuotu tähän päivään8.3.2018 11:30Tiedote

Vuokralaisia, vuokranantajia, välittäjiä ja isännöintiä edustavat järjestöt ovat yhdessä laatineet Hyvä vuokratapa -ohjeistuksen, joka luo pohjan toimivalle vuokrasuhteelle. Vuonna 2003 laadittu ja vuonna 2008 ensimmäisen kerran päivitetty ohjeistus on nyt tuotu tähän päivään entistä laajemman järjestökentän toimesta. Hyvän vuokratavan tarkoituksena on edesauttaa ongelmattoman ja toimivan huoneenvuokrasuhteen luomisessa, sen jatkuvassa hoitamisessa sekä asianmukaisessa päättämisessä. Ohjeistus kattaa huoneenvuokrauksen koko elinkaaren lisäksi myös hyvän naapuruuden sekä asuinympäristön viihtyvyyden edistämisen.

KUTSU MEDIALLE: Hyvä vuokratapa julkistetaan torstaina 8.3. klo 11.155.3.2018 12:36Kutsu

Vuokrauksen toimintaympäristö on muuttunut ja siksi on aika tuoda myös vuokrauksen pelisäännöt tähän päivään. Tervetuloa julkistustilaisuuteen kuulemaan, miten vuokranantajia ja vuokralaisia edustavien järjestöjen yhdessä laatima Hyvä vuokratapa -ohjeistus edesauttaa hyvää ja kaikkia osapuolia palvelevaa vuokrasuhdetta. Valtiovallan tervehdyksen julkistustilaisuuteen tuo oikeusministeri Antti Häkkänen. Puheenvuoron käyttävät myös Hyvä vuokratapa -työryhmän jäsenet.