Suomesta talousosaavampi? – Poliitikot, opettajat ja asiantuntijat pohtivat

Nuorten talousosaamista edistetään Suomessa poikkeuksellisen laajan yhteistyön voimin. Opetushallitus, Suomen Pankki, Finanssiala ry, Taloudellinen tiedotustoimisto TAT, Pörssisäätiö sekä Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liitto HYOL ry järjestävät yhdessä opettajille tarkoitetun Talous tutuksi -seminaarin Oulussa 30.8., Tampereella 3.9. ja Helsingissä 13.9. Talousosaaminen on tämän hetken ajankohtaisimpia puheenaiheita. Seminaarissa kuullaan muun muassa paikallisten kärkikansanedustajien paneeli aiheesta.

Koulut ovat avainroolissa suomalaisten talousosaamisen kehittämisessä. Vuosittain järjestettävissä Talous tutuksi -koulutuksissa opettajat pääsevät päivittämään taitojaan ja jakamaan parhaita käytäntöjään. Syksyllä 2018 koulutuskiertue järjestetään jo 12. kerran. Oulun, Tampereen ja Helsingin lisäksi koulutukseen on etäosallistumismahdollisuus ympäri Suomen.

Median edustajat ovat tervetulleita seuraamaan tilaisuuksien ohjelmaa osittain tai kokonaan. Paneeliin osallistuvia poliitikkoja on mahdollista haastatella välittömästi paneelin jälleen. Lisäksi järjestävien tahojen asiantuntijoita, opettajia ja aihetta omasta näkökulmastaan valottavia opiskelijoita voi haastatella koulutuspäivän aikana.

OHJELMA JA PUHUJAT PAIKKAKUNNITTAIN

OULU to 30.8.2018
Radisson Blu Hotel, Hallituskatu 1 Oulu

Poliitikkojen paneeli kello 13–14.
Hanna Sarkkinen (vas.), varapuheenjohtaja, kansanedustaja
Mari-Leena Talvitie (kok.), varapuheenjohtaja, kansanedustaja
Tytti Tuppurainen (sd.), kansanedustaja
Keskustelua moderoi Pörssisäätiön toimitusjohtaja Sari Lounasmeri

Haastateltavina paikan päällä myös opetusneuvos Kristina Kaihari Opetushallituksesta, toimitusjohtaja Sari Lounasmeri Pörssisäätiöstä, johtaja Liisa Tenhunen-Ruotsalainen TATista, johtava asiantuntija Elina Erkkilä Finanssiala ry:stä, ennustepäällikkö Juha Kilponen ja vanhempi neuvonantaja Maria Huhtaniska-Montiel Suomen Pankista, vuoden 2018 Talousguru-kilpailun voittaja Tuukka Tuomikoski sekä paikallisia opettajia.

TAMPERE ma 3.9.2018

Technopolis, Häggman -sali Kalevantie 2, 33100 Tampere

Poliitikkojen paneeli kello 14.15–15.15
Harri Jaskari (kok.), kansanedustaja
Olli-Poika Parviainen (vihr.), varapuheenjohtaja, kansanedustaja
Sanna Marin (sd.), varapuheenjohtaja, kansanedustaja
Keskustelua moderoi Pörssisäätiön toimitusjohtaja Sari Lounasmeri

Haastateltavina paikan päällä myös opetusneuvos Kristina Kaihari Opetushallituksesta, toimitusjohtaja Sari Lounasmeri Pörssisäätiöstä, pääekonomisti Veli-Matti Mattila Finanssiala ry:stä, johtaja Liisa Tenhunen-Ruotsalainen TATista, toimistopäällikkö Hanna Freystätter ja vanhempi neuvonantaja Maria Huhtaniska-Montiel Suomen Pankista, Pörssilähettiläs Ville Viikki sekä paikallisia opettajia.

HELSINKI to 13.9.2018
Pörssitalo, Fabianinkatu 14, 00100 Helsinki

Poliitikkojen paneeli kello 14.15–15.15
mukana muun muassa
Elina Lepomäki (kok.), kansanedustaja
Antero Vartia (vihr.), kansanedustaja
Keskustelua moderoi Pörssisäätiön toimitusjohtaja Sari Lounasmeri

Haastateltavina paikan päällä myös opetusneuvos Kristina Kaihari Opetushallituksesta, toimitusjohtaja Sari Lounasmeri Pörssisäätiöstä, johtava lakimies Jari Virta Finanssiala ry:stä, asiantuntija Riikka Lehtinen TATista, johtokunnan neuvonantaja Lauri Kajanoja ja vanhempi neuvonantaja Maria Huhtaniska-Montiel Suomen Pankista, Pörssilähettiläs Leo Ollikka sekä paikallisia opettajia.

Lataa koko ohjelma tästä

viestintäasiantuntija Kiia Etelävuori, kiia.etelavuori@porssisaatio.fi / +358 50 557 6488.

Opetushallitus, Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liitto HYOL ry, Suomen Pankki, Pörssisäätiö, Finanssiala ry ja Taloudellinen tiedotustoimisto TAT järjestävät opettajille maksuttomia Talous tutuksi -koulutuksia vuosittain. Järjestäjätahot ovat puolueettomia, voittoa tavoittelemattomia ja edistävät nuorten talousosaamista Suomessa.

Kriisit eivät horjuttaneet pankkisektoria vuonna 2023, vakuutusyhtiöillä hyvä vuosi – tutustu pankki- ja vakuutussektorien vuosikatsauksiin22.4.2024 11:42:24 EEST | Tiedote

Finanssiala ry on julkaissut katsaukset sekä pankkien että vakuutusyhtiöiden vuoteen 2023. Kummallakin sektorilla oli hyvä vuosi: tuotot, tulokset ja vakavaraisuudet pysyivät hyvällä tasolla. Vakuutusyhtiöiden tuloksia paransivat erityisesti osakkeiden ja joukkovelkakirjojen hyvät tuotot. Pankkien häiriönsietokykyä paransivat kertyneet voittovarat, ylimääräiset pääomapuskurit sekä hyvä likviditeettiasema.