Suomi 100: Presidentti Niinistö ja rouva Haukio Etelä-Savoon ja Etelä-Karjalaan

Tiedote 36/2017
22.6.2017

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö ja rouva Jenni Haukio vierailevat 1. ja 2. heinäkuuta 2017 Etelä-Savossa ja Etelä-Karjalassa. Vierailun ohjelmassa on muun muassa Päämajasymposium, tapaaminen sotaveteraanien kanssa, kansalaistapaamisia ja urheilua.

Presidenttipari vierailee Mikkelissä, Juvalla, Lappeenrannassa ja Imatralla. Vierailu on osa maakuntamatkojen sarjaa, jonka presidentti tekee tänä vuonna Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi.

Mikkelissä mietitään tulevaisuutta

Vierailu alkaa lauantaina 1. heinäkuuta Mikkelin Päämajasymposiumista. Tämän vuoden teemana on Eurooppa, ja presidentti Niinistö osallistuu keskusteluun Euroopan tulevaisuudesta yhdessä kansanedustaja Jutta Urpilaisen, Ulkopoliittisen instituutin johtaja Teija Tiilikaisen sekä ministeri Jaakko Iloniemen kanssa.

Päämajasymposium pidetään jo 10. kertaa. Vuoden 2017 tapahtuma järjestetään lauantaina 1.7. klo 10.00 alkaen konsertti- ja kongressitalo Mikaelissa. Päämajasymposium pidetään Mikkelin Musiikkijuhlien kanssa samaan aikaan ja se on kaikille avoin. Yle välittää tapahtuman suorana verkossa.

Päämajasymposiumin jälkeen presidentti Niinistö ja rouva Haukio tapaavat kansalaisia Mikkelin torilla kello 13.45, josta he siirtyvät Mikkelin urheilupuistoon seuraamaan Etelä-Savon suurinta juoksutapahtumaa Mikkeli Juoksua.

Tryffeliä, teetä ja luomuviljelyä Juvalla

Mikkelistä presidenttipari jatkaa 575-vuotisjuhlavuottaan viettävälle Juvalle, jossa he tutustuvat Partalan kuninkaankartanoon kunnan edustajien kanssa. Myös kansalaiset ovat tervetulleita paikalle. Juvan kunta omistaa tilan, jossa on toimintaa aina museoista tryffelikeskukseen ja kesäteatteriin.

Juvan-vierailu päättyy Wehmaan kartanoon, jossa presidenttipari tutustuu tilan luomutuotantoon sekä tilalla toimivaan englantilaiseen teehuoneeseen.

Lappeenrannassa tavataan Linnoituksessa, Imatralla kunnianosoitus sotaveteraaneille

Sunnuntaina 2. heinäkuuta maakuntamatka jatkuu Lappeenrannassa, jossa presidentti Niinistö ja rouva Haukio tapaavat kansalaisia Katariinantorilla kello 10.00. Sieltä he jatkavat veneellä Imatralle, jossa presidenttipari osallistuu Etelä-Karjalan sotaveteraanien kutsuvierastilaisuuteen.

Päivän päätteeksi pesäpalloa

Maakuntamatka päättyy miesten Itä–Länsi-pesäpallo-otteluun. Pesäpallokauden kohokohta kerää kokoon Suomen parhaat pesäpalloilijat tähdistöottelutapahtumaan, jonka suojelijana presidentti Niinistö toimii. Suomen kansallislaji pesäpallo täyttää tänä vuonna 95 vuotta ja tapahtuma on osa Suomi 100 -juhlavuoden virallista ohjelmaa.

Presidentti Niinistö kiertää tänä vuonna kaikki maakunnat. Seuraava matka suuntautuu Satakuntaan. Tämän ja muiden maakuntamatkojen ajankohdista tiedotetaan myöhemmin.

Tekstiin lisätty tiedotteen numero 22.6. kello 16:40.

Finland 100 år: President Niinistö till Åland17.10.2017 15:13Tiedote

Republikens presidents kansliPressmeddelande 59/201717 oktober 2017 Republikens president Sauli Niinistö besöker Mariehamn på Åland fredagen den 3 november 2017. Besöket inleds med att president Niinistö öppnar lagtingets arbetsår 2017-2018. Efter det festliga öppnandet diskuterar president Niinistö aktuella åländska frågor med representanter för landskapet. Från Självstyrelsegården förflyttar sig president Niinistö till Mariehamns stadsbibliotek där han deltar i en diskussion som ordnas av eleverna vid Ålands Gymnasium och träffar medborgare klockan 15.45. Besöket ingår också i en serie landskapsbesök som presidenten gör i år för att uppmärksamma 100-årsjubileet av Finlands självständighet.

Suomi 100: Presidentti Niinistö Ahvenanmaalle17.10.2017 15:13Tiedote

Tasavallan presidentin kansliaTiedote 59/201717.10.2017 Tasavallan presidentti Sauli Niinistö vierailee perjantaina 3. marraskuuta 2017 Maarianhaminassa Ahvenanmaalla. Vierailun aluksi presidentti Niinistö avaa Ahvenanmaan maakuntapäivien istuntokauden 2017-2018. Juhlallisten avajaisten jälkeen presidentti Niinistö keskustelee maakunnan edustajien kanssa Ahvenanmaan ajankohtaisista asioista. Itsehallintotalolta presidentti Niinistö siirtyy Maarianhaminan kaupunginkirjastoon, jossa hän osallistuu Ålands Gymnasiumin oppilaiden järjestämään keskusteluun ja tapaa kansalaisia kello 15.45. Vierailu on myös osa maakuntamatkojen sarjaa, jonka presidentti tekee tänä vuonna Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi.

State visit by the President of the Republic of Poland Andrzej Duda to Finland12.10.2017 11:12Tiedote

The Office of the President of the RepublicPress release 57/201712 October 2017 President of the Republic of Poland Andrzej Duda will pay a state visit to Finland on 23 - 25 October 2017, accompanied by his spouse Mrs Agata Kornhauser- Duda. The visit will be hosted by Mr Sauli Niinistö, President of the Republic, with his spouse, Mrs Jenni Haukio. President Niinistö and Mrs Haukio will receive their guests at a welcoming ceremony in the Presidential Palace on Tuesday, 24 October 2017. The agenda for the state visit will include a bilateral discussion between the presidents as well as discussions among a larger group. Themes of the discussions will include political and economic relations between Finland and Poland and topical foreign and security policy questions. A business delegation will travel to Finland with President Duda. During his visit, President Duda will also meet with Speaker of the Finnish Parliament Maria Lohela and Deputy Prime Minister Petteri Orpo. Additionally, he w

Polens president Andrzej Duda på statsbesök till Finland12.10.2017 11:12Tiedote

Republikens presidents kansliPressmeddelande 57/201712.10.2017 Republiken Polens president Andrzej Duda avlägger ett statsbesök i Finland tillsammans med sin maka fru Agata Kornhauser-Duda den 23–25 oktober 2017. Värdar för besöket är republikens president Sauli Niinistö och hans maka Jenni Haukio. Statsbesöket inleds tisdagen den 24 oktober 2017 med en välkomstceremoni i Presidentens slott. På programmet står bland annat enskilda överläggningar mellan presidenterna och dessutom överläggningar med en större grupp deltagare. Tema för diskussionerna är de politiska och ekonomiska relationerna mellan Finland och Polen samt aktuella utrikes- och säkerhetspolitiska frågor. President Duda kommer till Finland tillsammans med en företagsdelegation. Under sitt besök träffar president Duda också riksdagens talman Maria Lohela och finansminister Petteri Orpo. Dessutom deltar han i ett seminarium som Finpro ordnar på Fiskartorpet om affärsmöjligheter mellan Polen och Finland. President Duda besöke