Suomi ensi kertaa innovaatiomaailman huippufoorumissa – Tampere ja DIMECC nostivat Montrealissa parrasvaloihin uuden P4.0-järjestelmän

Tampere oli kutsuttu ensimmäisenä suomalaiskaupunkina mukaan vajaan kolmenkymmenen maailman keskeisen innovaatiokaupungin huippufoorumiin Montrealissa, Kanadassa. Valttina Tampereella on ollut ensiluokkainen, yritysten ja akateemisen tutkimuksen huiput yhteenkokoava innovaatioekosysteemi, jota Montrealissa on edustanut Suomen teollisuuden johtava innovaatioalusta DIMECC Oy. Ihmiset innovointiin uudella tavalla mukaan tuova P4.0-innovaatiojärjestelmä sai Montrealissa heti huomiota.

DIMECC Oy:n toimitusjohtaja Harri Kulmala esitteli maailman johtaville innovaatiokaupungeille mm. Suomen teollisuuden kehittämää P4.0-innovaatiojärjestelmää. Kuva: Aleksi Jäntti.

Lehdistötiedote – julkaisuvapaa 26.9.2017 klo 16.00

”Käytimme tilaisuuden Suomen ja miksei koko Euroopankin hyväksi. Suomen teollisuuden kehittämä P4.0-järjestelmä on jo aiemmin hyväksytty Euroopan komission korkean tason suosituksiin ja nyt levitämme viestiä koko maailmalle. Ideahan on yksinkertainen: Ihmiset pitää saada mukaan innovointiin myös ohi organisaatiorajojen. Esimerkiksi työttömille ja startupeille tällä olisi valtavan suuri merkitys”, kertoo DIMECCin toimitusjohtaja Harri Kulmala.

DIMECC itse on sekä tuotos-panos-suhteessa (ROI) että hallintokuluiltaan Euroopan tehokkain innovoija. High Level Forum 2017 kuunteli siksi DIMECCin viestiä tarkoin.

”Luonnollisesti toivomme, että tätä julkisen ja yksityisen sektorin Public-Private-Partnership-mallia laajennetaan erityisesti Suomessa vielä tällä neljännellä P:llä eli People – siitä P4.0 yhdistettynä neljänteen teolliseen eli digitaaliseen vallankumoukseen, joka 4.0 nimellä tunnetaan – mutta mukavaahan se kansainvälinenkin kiinnostus on”, toteaa Tampereen puheenvuoron Montrealissa käyttänyt Kulmala.

Suuri kunnia koko Suomelle

”Tämä on koko Suomelle suuri tunnustus. Tampere sai kunnian olla ensimmäinen johtavien innovaatioekosysteemien korkean tason foorumiin valittu kaupunki, mutta luonnollisesti yhteistyömme kattaa Suomessa koko maan ja siksi kunnia kuuluu kaikille ekosysteemin toimijoille ympäri Suomea”, kiittää Tampereen apulaispormestari Aleksi Jäntti.

Tamperetta edusti Montrealissa arvovaltainen delegaatio. Siihen kuuluivat Jäntin ja Kulmalan lisäksi Tampereen teknillisen yliopiston dekaani Heli Harrikari,VTT:n tutkimusjohtaja Kalle Kantola, Demolan toimitusjohtaja Ville Kairamo sekä Pirkanmaan Liiton erityisasiantuntija Harri Kuusela.

”Yleisössä herättivät kiinnostusta muunmuassa liikennettä koskevat pohdintamme. Liikenteen lisääntymisen pitäisi olla merkittävä draiveri päästöttömien liikennemuotojen kehittämiseksi ja kaikin puolin älykkäämpi liikenne on muutenkin vahvasti tapetilla”, kuvaa Kulmala High Level Forumin tunnelmia.

”DIMECCin johtama One Sea -tutkimusohjelma, jossa suomalaiset ja kansainväliset huippuyritykset kehittävät autonomista meriliikennettä eli muun muassa itseohjautuvia laivoja, on mainio esimerkki uraauurtavasta avauksesta älyliikenteen saralla. Siinäkin P4.0 on vahvasti mukana, sillä olemme avaamassa Suomen länsirannikolle itseohjautuvien laivojen kokeilualuetta, joka on avoin kaikille”, kertoo Kulmala.

Kolmipäiväinen High Level Forum 2017 päättyy Montrealissa Suomen aikaa tänä iltana.

DIMECC Oy:n toimitusjohtaja Harri Kulmala, puh. +358 40 840 6380, harri.kulmala@dimecc.com

Tampereen apulaispormestari Aleksi Jäntti, puh. +358 40 727 3234, aleksi.jantti@tampere.fi

Tekoälyä tehokkaasti teollisuuteen: DIMECC käynnistää ensimmäisen koneoppimisen täydennyskoulutuksen teollisuudelle21.6.2018 10:00Tiedote

Valmistavan teollisuuden henkilöstölle on syksyllä tarjolla ensimmäinen paljon kaivattu koneoppimisen täydennyskoulutus. Koulutuksen järjestää DIMECC yhteistyössä Futuricen ja ELY-keskusten kanssa. Koko syksyn mittaisessa ja 120 tunnin laajuisessa opintokokonaisuudessa on luvassa monipuolinen kattaus koneoppimisen algoritmeista etiikkaan sekä tekoälyprojektin suunnittelusta ja johtamisesta tekoälyn soveltamiseen yrityksen liiketoiminnassa. Koulutukseen osallistuu yhteensä 34 henkilöä kymmenestä eri yrityksestä.

”Historiallinen linjaus” — Itseohjautuvien laivojen testaus voidaan aloittaa laajasti: Suomi ja One Sea -ekosysteemi edelläkävijöitä13.6.2018 18:00Tiedote

Tänään hyväksytty historiallinen lakimuutos avaa mahdollisuuden testata itseohjautuvaa meriliikennettä, aluksia ja teknologioita. Maailman ensimmäinen kaikille avoin testialue Eurajoen edustalla saa näin vauhtia. Jaakonmereksi ristittyä testialuetta hallinnoi ja valvoo DIMECC Oy, joka johtaa huippuyritysten kansainvälistä One Sea -ekosysteemiä. ”Hallituksen linjaus on historiallinen ja visionäärinen”, kiittää DIMECC Oy:n toimitusjohtaja Harri Kulmala.

Taas tukku tohtoreita töihin! Tekoälyä, koulutusta… PoDoCo-ohjelma onnistunut hienosti: Yrityksiin siirtyneiden tohtorien määrä kipuaa jo kohti sataa8.6.2018 10:10Tiedote

Tohtoreita ja yrityksiä yhdistävä Post Docs in Companies -ohjelma on siivittänyt jo 82 tohtoria elinkeinoelämän palvelukseen. Työllistyneiden tohtoreiden myötä niin pienet kuin suuretkin suomalaisyritykset saavat tuoretta tutkimusosaamista innovaatioitaan vauhdittamaan. Kevään apurahahakukierroksella rahoitettiin 16 uutta tohtorien ja yritysten yhteistyöprojektia.

Tekoäly teollisuudessa siivittää suomalaisyrityksiä maailmalla ja parantaa kansantalouttamme - DIMECCin LIFEX-ohjelma kasvaa uudella MIDAS-tekoälyprojektilla kolminkertaiseksi5.6.2018 10:00Tiedote

Tekoälyn soveltaminen Suomen teollisuudessa on lisääntymässä merkittävästi. DIMECC Oy:n kaksi vuotta sitten käynnistynyt LIFEX-ohjelma kolminkertaistui laajuudeltaan, kun teollisuus aloitti sen puitteissa uuden tekoälyyn keskittyvän MIDAS-projektin. Mukana ovat muun muassa Glaston, Novatron, Nokia Technologies, Epec ja Tampereen teknillinen yliopisto.

Europe’s most extensive Innovator joins Europe’s most effective Innovator – Demola and 700 000 Students join DIMECC to Boost Industrial Renewal28.5.2018 10:30Tiedote

Students now have the opportunity to join the work of DIMECC Ltd, the most effective innovator in Europe and the most important innovation platform of the Finnish Industry. The forerunner of digital transformation, DIMECC, has bought a minority share of Demola Global Ltd, the most extensive facilitator of business renewal in the EU. ‘DIMECC and Demola together have a unique capacity to creatively disrupt and boost industrial renewal, with extreme speed as well as through our enduring cooperation platform’, praises CEO Harri Kulmala of DIMECC.

Opiskelijat pääsevät mukaan koko Euroopan tehokkaimman innovoijan ja Suomen teollisuuden tärkeimmän innovaatioalustan DIMECC Oy:n työhön. Digitaalisen murroksen edelläkävijä DIMECC on ostanut vähemmistöosuuden Demola Global Oy:stä, joka on laajin yritysten uusiutumista fasilitoiva innovaatioalusta koko EU:ssa. "DIMECCin ja Demolan yhdistäminen merkitsee Suomelle ainutkertaista mahdollisuutta luoda teollisuudelle sekä nopeaa että pitkäkestoista yhteistyöalustaa", kiittää DIMECCin toimitusjohtaja Harri Kulmala.