Suomi ensi kertaa innovaatiomaailman huippufoorumissa – Tampere ja DIMECC nostivat Montrealissa parrasvaloihin uuden P4.0-järjestelmän

Tampere oli kutsuttu ensimmäisenä suomalaiskaupunkina mukaan vajaan kolmenkymmenen maailman keskeisen innovaatiokaupungin huippufoorumiin Montrealissa, Kanadassa. Valttina Tampereella on ollut ensiluokkainen, yritysten ja akateemisen tutkimuksen huiput yhteenkokoava innovaatioekosysteemi, jota Montrealissa on edustanut Suomen teollisuuden johtava innovaatioalusta DIMECC Oy. Ihmiset innovointiin uudella tavalla mukaan tuova P4.0-innovaatiojärjestelmä sai Montrealissa heti huomiota.

DIMECC Oy:n toimitusjohtaja Harri Kulmala esitteli maailman johtaville innovaatiokaupungeille mm. Suomen teollisuuden kehittämää P4.0-innovaatiojärjestelmää. Kuva: Aleksi Jäntti.

Lehdistötiedote – julkaisuvapaa 26.9.2017 klo 16.00

”Käytimme tilaisuuden Suomen ja miksei koko Euroopankin hyväksi. Suomen teollisuuden kehittämä P4.0-järjestelmä on jo aiemmin hyväksytty Euroopan komission korkean tason suosituksiin ja nyt levitämme viestiä koko maailmalle. Ideahan on yksinkertainen: Ihmiset pitää saada mukaan innovointiin myös ohi organisaatiorajojen. Esimerkiksi työttömille ja startupeille tällä olisi valtavan suuri merkitys”, kertoo DIMECCin toimitusjohtaja Harri Kulmala.

DIMECC itse on sekä tuotos-panos-suhteessa (ROI) että hallintokuluiltaan Euroopan tehokkain innovoija. High Level Forum 2017 kuunteli siksi DIMECCin viestiä tarkoin.

”Luonnollisesti toivomme, että tätä julkisen ja yksityisen sektorin Public-Private-Partnership-mallia laajennetaan erityisesti Suomessa vielä tällä neljännellä P:llä eli People – siitä P4.0 yhdistettynä neljänteen teolliseen eli digitaaliseen vallankumoukseen, joka 4.0 nimellä tunnetaan – mutta mukavaahan se kansainvälinenkin kiinnostus on”, toteaa Tampereen puheenvuoron Montrealissa käyttänyt Kulmala.

Suuri kunnia koko Suomelle

”Tämä on koko Suomelle suuri tunnustus. Tampere sai kunnian olla ensimmäinen johtavien innovaatioekosysteemien korkean tason foorumiin valittu kaupunki, mutta luonnollisesti yhteistyömme kattaa Suomessa koko maan ja siksi kunnia kuuluu kaikille ekosysteemin toimijoille ympäri Suomea”, kiittää Tampereen apulaispormestari Aleksi Jäntti.

Tamperetta edusti Montrealissa arvovaltainen delegaatio. Siihen kuuluivat Jäntin ja Kulmalan lisäksi Tampereen teknillisen yliopiston dekaani Heli Harrikari,VTT:n tutkimusjohtaja Kalle Kantola, Demolan toimitusjohtaja Ville Kairamo sekä Pirkanmaan Liiton erityisasiantuntija Harri Kuusela.

”Yleisössä herättivät kiinnostusta muunmuassa liikennettä koskevat pohdintamme. Liikenteen lisääntymisen pitäisi olla merkittävä draiveri päästöttömien liikennemuotojen kehittämiseksi ja kaikin puolin älykkäämpi liikenne on muutenkin vahvasti tapetilla”, kuvaa Kulmala High Level Forumin tunnelmia.

”DIMECCin johtama One Sea -tutkimusohjelma, jossa suomalaiset ja kansainväliset huippuyritykset kehittävät autonomista meriliikennettä eli muun muassa itseohjautuvia laivoja, on mainio esimerkki uraauurtavasta avauksesta älyliikenteen saralla. Siinäkin P4.0 on vahvasti mukana, sillä olemme avaamassa Suomen länsirannikolle itseohjautuvien laivojen kokeilualuetta, joka on avoin kaikille”, kertoo Kulmala.

Kolmipäiväinen High Level Forum 2017 päättyy Montrealissa Suomen aikaa tänä iltana.

DIMECC Oy:n toimitusjohtaja Harri Kulmala, puh. +358 40 840 6380, harri.kulmala@dimecc.com

Tampereen apulaispormestari Aleksi Jäntti, puh. +358 40 727 3234, aleksi.jantti@tampere.fi

Finland and USA become ‘Cyber Partners’ – new research cooperation builds upon the success of DIMECC’s innovation program Cyber Trust26.9.2017 22:30Tiedote

The novel research cooperation will be created between the new Cyber Research Institute to be based in Oulu and the US National Science Foundation’s ‘Industry University Cooperative Research Center’ Program. The new cooperation is proof of Finland’s top cyber expertise and offers vast new potential for further cooperation. The cyber partnership between the United States and Finland stems from the ecosystem of DIMECC Ltd, the innovation platform of the Finnish Industry.

Suomi ja Yhdysvallat kyberkumppaneiksi – uuden tutkimusyhteistyön taustalla DIMECCin innovaatio-ohjelma // lisäys Tekesistä rahoittajana26.9.2017 15:35Tiedote

Tutkimusyhteistyö syntyy Oulun yliopiston yhteyteen avattavan kyberturvatutkimuskeskuksen ja yhdysvaltalaisen National Science Foundationin Industry University Cooperative Research Center –ohjelman (I/UCRC) ja välille. Kyberturvatutkimusyhteistyö Suomen kanssa on osoitus alan huippuosaamisestamme ja tarjoaa maallemme mittavia yhteistyömahdollisuuksia. Suomen ja Yhdysvaltain kyberkumppanuus kumpuaa teollisuutemme innovaatioalustan DIMECCin ekosysteemistä.

Suomi ja Yhdysvallat kyberkumppaneiksi – uuden tutkimusyhteistyön taustalla DIMECCin innovaatio-ohjelma26.9.2017 09:00Tiedote

”Jaakonmeri” on testimeri - DIMECC ja One Sea avaavat maailman ensimmäisen kaikille avoimen testialueen: Itseohjautuvien laivojen kokeilu täyteen vauhtiin15.8.2017 09:00Tiedote

Suomen länsirannikolle avattavalla testialueella voi vastaisuudessa testata itseohjautuvaa meriliikennettä, aluksia ja teknologioita. Testialuetta hallinnoi ja valvoo DIMECC Oy, joka johtaa huippuyritysten kansainvälistä One Sea -ekosysteemiä. Luvan kokeiluun on myöntänyt Länsi-Suomen ELY-keskus. Maailman ensimmäinen kaikille avoin testialue on ristitty Jaakonmereksi yllättäen edesmenneen tohtori Jaakko Talvitien työn kunniaksi.

Säästöt jopa kymmeniä miljoonia euroja: DIMECCin teknologiaohjelma nopeutti yritysten tuotekehitystä jopa 250%5.7.2017 11:00Tiedote

Nelivuotinen IT-alan teknologiaohjelma DIMECC Need for Speed (N4S) lyhensi merkittävästi ohjelmaan osallistuneiden tuotesykliä. Tuotekehityksen nopeus tehostui joillakin jopa 100-250% laadun kärsimättä. Tämä on näkynyt myös parantuneena toimituskykynä ja asiakastyytyväisyytenä. Teknologiaohjelman ansiosta kuuden ison DIMECCin omistajayrityksen (Nokia, Tieto, Ericsson, Elisa Appelsin, F-Secure ja Bittium) yhteenlasketut säästöt vuositasolla ovat 40,7 miljoonaa euroa. Koska DIMECC on avoin ekosysteemi, jokainen Suomessa toimiva yritys voi päästä samoihin tuloksiin.