Suomi ensi kertaa innovaatiomaailman huippufoorumissa – Tampere ja DIMECC nostivat Montrealissa parrasvaloihin uuden P4.0-järjestelmän

Tampere oli kutsuttu ensimmäisenä suomalaiskaupunkina mukaan vajaan kolmenkymmenen maailman keskeisen innovaatiokaupungin huippufoorumiin Montrealissa, Kanadassa. Valttina Tampereella on ollut ensiluokkainen, yritysten ja akateemisen tutkimuksen huiput yhteenkokoava innovaatioekosysteemi, jota Montrealissa on edustanut Suomen teollisuuden johtava innovaatioalusta DIMECC Oy. Ihmiset innovointiin uudella tavalla mukaan tuova P4.0-innovaatiojärjestelmä sai Montrealissa heti huomiota.

DIMECC Oy:n toimitusjohtaja Harri Kulmala esitteli maailman johtaville innovaatiokaupungeille mm. Suomen teollisuuden kehittämää P4.0-innovaatiojärjestelmää. Kuva: Aleksi Jäntti.

Lehdistötiedote – julkaisuvapaa 26.9.2017 klo 16.00

”Käytimme tilaisuuden Suomen ja miksei koko Euroopankin hyväksi. Suomen teollisuuden kehittämä P4.0-järjestelmä on jo aiemmin hyväksytty Euroopan komission korkean tason suosituksiin ja nyt levitämme viestiä koko maailmalle. Ideahan on yksinkertainen: Ihmiset pitää saada mukaan innovointiin myös ohi organisaatiorajojen. Esimerkiksi työttömille ja startupeille tällä olisi valtavan suuri merkitys”, kertoo DIMECCin toimitusjohtaja Harri Kulmala.

DIMECC itse on sekä tuotos-panos-suhteessa (ROI) että hallintokuluiltaan Euroopan tehokkain innovoija. High Level Forum 2017 kuunteli siksi DIMECCin viestiä tarkoin.

”Luonnollisesti toivomme, että tätä julkisen ja yksityisen sektorin Public-Private-Partnership-mallia laajennetaan erityisesti Suomessa vielä tällä neljännellä P:llä eli People – siitä P4.0 yhdistettynä neljänteen teolliseen eli digitaaliseen vallankumoukseen, joka 4.0 nimellä tunnetaan – mutta mukavaahan se kansainvälinenkin kiinnostus on”, toteaa Tampereen puheenvuoron Montrealissa käyttänyt Kulmala.

Suuri kunnia koko Suomelle

”Tämä on koko Suomelle suuri tunnustus. Tampere sai kunnian olla ensimmäinen johtavien innovaatioekosysteemien korkean tason foorumiin valittu kaupunki, mutta luonnollisesti yhteistyömme kattaa Suomessa koko maan ja siksi kunnia kuuluu kaikille ekosysteemin toimijoille ympäri Suomea”, kiittää Tampereen apulaispormestari Aleksi Jäntti.

Tamperetta edusti Montrealissa arvovaltainen delegaatio. Siihen kuuluivat Jäntin ja Kulmalan lisäksi Tampereen teknillisen yliopiston dekaani Heli Harrikari,VTT:n tutkimusjohtaja Kalle Kantola, Demolan toimitusjohtaja Ville Kairamo sekä Pirkanmaan Liiton erityisasiantuntija Harri Kuusela.

”Yleisössä herättivät kiinnostusta muunmuassa liikennettä koskevat pohdintamme. Liikenteen lisääntymisen pitäisi olla merkittävä draiveri päästöttömien liikennemuotojen kehittämiseksi ja kaikin puolin älykkäämpi liikenne on muutenkin vahvasti tapetilla”, kuvaa Kulmala High Level Forumin tunnelmia.

”DIMECCin johtama One Sea -tutkimusohjelma, jossa suomalaiset ja kansainväliset huippuyritykset kehittävät autonomista meriliikennettä eli muun muassa itseohjautuvia laivoja, on mainio esimerkki uraauurtavasta avauksesta älyliikenteen saralla. Siinäkin P4.0 on vahvasti mukana, sillä olemme avaamassa Suomen länsirannikolle itseohjautuvien laivojen kokeilualuetta, joka on avoin kaikille”, kertoo Kulmala.

Kolmipäiväinen High Level Forum 2017 päättyy Montrealissa Suomen aikaa tänä iltana.

DIMECC Oy:n toimitusjohtaja Harri Kulmala, puh. +358 40 840 6380, harri.kulmala@dimecc.com

Tampereen apulaispormestari Aleksi Jäntti, puh. +358 40 727 3234, aleksi.jantti@tampere.fi

Suomalainen DIMECC on globaalin innovaation huipulla 2025, visioi Rolls-Roycen Sauli Eloranta: ”DIMECC on teollisen innovaation yhtenäisin ja luotetuin kumppani”30.10.2017 18:00Tiedote

DIMECCin vuosiseminaari lähti maanantaina vauhdikkaasti liikkeelle, kun Rolls-Roycen teknologiajohtaja Sauli Eloranta maalasi Suomen teollisuuden merkittävimmän innovaatiotoimijan tulevaisuutta. Elorannan mukaan DIMECCin omistajat muodostavat niin ainutlaatuisen ekosysteemin, että sillä on Suomessa parhaat edellytykset nousta digitalisoituvan teollisuuden globaalin innovoinnin kärkeen.

MPIDEA 2017 -voittajan SFTecin menestys jatkuu: valittu valtion kärkihankkeeksi30.10.2017 12:00Tiedote

SFTec Oy:n Demotehdas-konsepti pk-yritysten osaamisen ja innovaatioiden yhdistämiseksi on valittu yhdeksi valtion kärkihankkeeksi ravinteiden kierrätyksessä. Oululaisen yrityksen menestystä pohjusti jo viime toukokuussa voitettu teollisuuden MPIDEA-ideakilpailu, joka toi yritykselle näkyvyyttä, uskottavuutta ja kontakteja. Seuraava MPIDEA-voittaja valitaan keväällä 2019. Voiton tänä vuonna pokannut Juha Roininen on mukana tänään maanantaina MPIDEA:n järjestäjän DIMECCin vuosiseminaarissa.

Uusi FLEX-ohjelma jatkaa Euroopan tuottavinta innovointia: Metalliteollisuutemme digitalisaatioon lisävauhtia30.10.2017 09:00Tiedote

Suomen johtava innovaatiotoimija DIMECC edistää joustavan ja päästöttömän metallin valmistusta. Syksyllä vauhtiin päässeen FLEX-ohjelman tavoitteena on tuottaa innovaatioita ja luoda uutta liiketoimintaa sekä vahvistaa ekosysteemiä, joka muodostuu metallien valmistajista, yliopistoista, tutkimuslaitoksista ja pk-yrityksistä. DIMECCin innovaatio-ohjelmat on mitattu Euroopan tehokkaimmiksi: sijoitettu euro on tuottanut itsensä takaisin 20-kertaisesti ja pk-yritysten innovointikapasiteetti on kolminkertaistunut. DIMECC esittelee tuloksellisia ohjelmiaan tänään ja huomenna vuosiseminaarissaan Turussa.

MEDIAKUTSU/ Muistutus: Euroopan tehokkain innovoija DIMECC palkitsee parhaat innovaatiotulokset vuosipäivillään Turussa 30.–31.10.: Tulevaisuus tekeillä, tulokset tutkassa30.10.2017 08:00Kutsu

Suomen johtava innovaatiotoimija DIMECC esittelee tuloksiaan Turussa Radisson Blu Marina Palace hotellissa 30.–31.10. pidettävässä vuosiseminaarissa. DIMECCin 10. vuosiseminaari kokoaa yhteen lähemmäs 200 teollisuusvaikuttajaa niin yrityksistä, akateemisesta maailmasta kuin koko suomalaisesta innovaatiokentästäkin. Parasta tulosta innovaatio-ohjelmista etsitään DIMECC Prize -kilpailussa maanantai-iltana.

MEDIAKUTSU: Euroopan tehokkain innovoija DIMECC palkitsee parhaat innovaatiotulokset vuosipäivillään Turussa 30.–31.10.: Tulevaisuus tekeillä, tulokset tutkassa27.10.2017 18:30Kutsu