SUOMI HÄVIÄISI, JOS YRITYSVEROTUS HARMONISOITAISIIN

Maailmassa on vireillä useampia hankkeita digitaalisen liiketoiminnan verottamiseksi ja yritysverotuksen harmonisoimiseksi. Jos hankkeet etenevät, Suomea voi uhata verotulojen menetys suurille maille, käy ilmi EVA Raportista Kenelle verot kuuluvat.

EVA Raportin Kenelle verot kuuluvat ovat kirjoittaneet johtaja Virpi Pasanen (kuvassa oikealla) ja veroasiantuntija Ella Lammi. Kuva: EVA

”Yritysten näkökulmasta kansainvälisesti harmonisoitu yritysverotus voisi olla toivottava tavoite, mutta se on utopia, joka ei toteudu. Nykyään valtiot käyttäytyvät aiempaa aggressiivisemmin suojellakseen omaa veropohjaansa. Myöskään EU:n komission ehdottama yhdistetty yritysverotus ei olisi ratkaisu kansainvälisesti toimiville yrityksille. Tämä johtuu muun muassa siitä, että nykyiset säännöt jäisivät voimaan suhteessa EU:n ulkopuolisiin valtioihin. Esimerkiksi verotettavan tulon jakamiseen liittyvät riidat voisivat jopa lisääntyä”, toteaa Kenelle verot kuuluvat -raportin toinen kirjoittaja, Deloitten johtaja Virpi Pasanen.

Yhtenäistetyssä verotuksessa Suomi voisi menettää verotuloja, yritysten pääkonttoreita ja muuta korkean lisäarvon toimintaa sekä mahdollisuuden kilpailla yhteisöverotuksella. Korkean ansiotuloverotuksen aiheuttama kilpailukykyhaitta korostuisi.

Verotuksen harmonisointia on perusteltu myös aggressiivisen verosuunnittelun estämisellä, mutta sitä estävää sääntelyä on jo merkittävästi lisätty. Valtiot ovat muuttaneet lainsäädäntöjään. Esimerkiksi raportointivelvoitteet ovat kasvaneet ja tietojenvaihto valtioiden välillä huomattavasti lisääntynyt.

”Aggressiivinen verosuunnittelu ei ole yritysten kannalta kiinnostavaa. Hyödyt ovat pieniä, mutta maineriskit suuret”, kommentoi Pasanen.

Suomen kannattaa huolehtia siitä, että se ei saa näpeilleen kansainvälisen verotuksen uusjaossa.

”Suomi pitää huolta valtion verotuloista puolustamalla nykyjärjestelmää, ennustettavalla ja johdonmukaisella verotuksella, solmimalla hyviä verosopimuksia ja huolehtimalla kilpailukykyisestä yhteisöveron tasosta”, Pasanen sanoo.

EVA Raportin Kenelle verot kuuluvat ovat kirjoittaneet johtaja Virpi Pasanen ja veroasiantuntija Ella Lammi. Raportin tekoa on tukenut yritysten verojohtajista koostuva asiantuntijaryhmä.

Virpi Pasanen, Ella Lammi: Kenelle verot kuuluvat -EVA Raportti 29.4. kello 8.30 osoitteessa www.eva.fi

EVA julkaisee samaan aikaan päivitetyn version faktakirjasesta Verojen kirja. Myös se on ladattavissa ja luettavissa 29.4. kello 8.30 osoitteessa www.eva.fi

Lisätiedot ja haastattelut: johtaja Virpi Pasanen, virpi.pasanen@deloitte.fi +358 40 749 0660
Julkaisun ennakkopyynnöt:

ANTTI RINTEEN VIITTAAMAN EVAN VEROMALLIN TARKOITUS ON PÄÄOMATULOVERON ALENTAMINEN22.5.2019 12:50:46 EESTTiedote

Antti Rinteen viittaama Elinkeinoelämän valtuuskunta EVAn ehdotus lähdeverosta tähtää pääomatuloveron tuntuvaan alentamiseen, ei veronkiristykseen. Hallitustunnustelija Antti Rinne (sd.) on useaan otteeseen perustellut ajatustaan lähdeverosta sillä, että kyseessä olisi EVAn esitys. Tosiasiassa Rinteen viittaamassa mallissa on kyse Aalto-yliopiston yritysjuridiikan apulaisprofessorin Tomi Viitalan laskelmasta, jonka lähtökohta on pääomatuloverokannan alentaminen kolmella prosenttiyksiköllä.

KAIKKIEN PUOLUEIDEN HALLITUS SITOUTTAISI NATIONALISTIT VASTUUSEEN17.5.2019 07:00:00 EESTTiedote

Kansallismielisten puolueiden nousu suurten puolueiden joukkoon on tehnyt vaikeaksi tasapainoisten hallitusten muodostamisen eri Euroopan maissa, mukaan lukien Suomessa. Elinkeinoelämän valtuuskunta EVAn toimituspäällikkö Sami Metelinen esittää kaikkien puolueiden muodostamaa kunnallishallitusta ratkaisuksi ongelmaan EVA Arviossa Kiusallinen kumppani - Vaihtoehto nationalistipuolueiden sitouttamiseksi vastuuseen on kunnallishallitus.