Suomi kuumenee juhannuksena: Saunominen ja grillaus tärkeintä suomalaisille juhannuksen vietossa

Suomalaisten juhannus kuluu varsin rauhallisesti: tärkeintä juhannuksen vietossa ovat sauna, grillaus ja perhe. Suomalaiset arvostavat omaa rauhaa ja hiljaisuutta myös mökillä ollessaan: S-Pankin Suuren Mökkikyselyn mukaan puolet suomalaisista ei pidä mökkinaapureista ja yli kolmannes karsastaa mökille tupsahtavia vieraita.

Suomalaisten mielestä juhannukseen kuuluu erityisesti saunominen, grillaus ja perhe, joita noin 40 prosenttia suomalaista pitää tärkeimpinä juhannuksen vietossa. Reilulle neljäsosalle ystävät ja mökkeily ovat oleellisin osa juhannusta. Juhannusjuomat ja rakkaus oli kärjessä vain noin 10 prosentilla vastaajista. Tulokset selviävät S-Pankin Kantarilla teettämästä Suuresta Mökkikyselystä.

Kyselyn mukaan suomalaisia viehättää mökkeilyssä eniten rauha ja hiljaisuus: 90 prosenttia vastaajista mainitsi pitävänsä niistä. Mökkeilyn suosikkilistan kärkeen pääsevät myös luonnonläheisyys, lepo ja laiskottelu, ajanvietto perheen ja muiden läheisten kanssa sekä saunominen, joista pitää yli 80 prosenttia vastaajista.

”Vanha käsitys kesämökistä työleirinä on murtumassa. On ihan sallittua mennä mökille myös rentoutumaan ja nauttimaan joutenolosta”, kertoo S-Pankin lainojen kehityspäällikkö Päivi Huttunen.

Mökkeilyn inhokkilistan kärjessä ovat hyttyset, paarmat ja muut hyönteiset (89 % ei pidä näistä) sekä moottoriveneiden ja vesiskootterien melu (74 %). Ulkohuussi jakaa mielipiteitä: suurin osa (60 %) ei ole siitä innoissaan, mutta toisaalta reilu kolmannes vastaajista taas pitää siitä. Erityisen tykästyneitä pihanperällä käymiseen ovat nuoret, 15–24-vuotiaat miehet, joista yli 40 prosenttia pitää ulkohuusseista.

Sauna ja jääkaappi oltava joka mökillä

Lähes 90 prosenttia kyselyyn vastaajista pitää tärkeänä, että mökillä on vähintäänkin sauna ja jääkaappi. Sähköjä pitää tärkeinä lähes 80 prosenttia. Eniten mukavuuksia, kuten kiinteää nettiyhteyttä, kaipaavat nuoret ja toisaalta eläkeikää lähestyvät, jotka viettävät pitkiäkin aikoja mökillä.

”Joillekin mökkiaskareet ja askeettisuus ovat parasta pakoa arjesta, mutta yhä useammin suomalaisten vapaa-ajan asunnot ovat hyvin varusteltuja kakkoskoteja.”

Toiveena kohtuuhintainen oman rauhan tyyssija

Mökkikysely paljastaa myös suomalaisten kaipuun omaan rauhaan: 50 prosenttia vastaajista ei pidä mökkinaapureista ja 37 prosenttia sukulaisten tai tuttavien vierailuista mökillä. Negatiivisimmin mökkinaapureihin suhtautuvat 35–49-vuotiaat miehet, joista 59 prosenttia ei pidä naapureista.

”Me suomalaiset rakastamme omaa rauhaa. Lomapaikkaa ei haluta liian kaukaa pitkien mökkimatkojen vuoksi, mutta oma reviiri on kuitenkin oltava”, Huttunen sanoo.

Sama toive viettää aikaa vain läheisimpien parissa näkyy myös kysyttäessä mökin omistuksesta: suurin osa, 60 prosenttia, haluaisi omistaa mökin mieluiten oman puolison kanssa.

”Yhteisomistuksen ja lomaosakkeiden suosio on pikku hiljaa kasvamassa. Kyselyn tulokset kuitenkin kertovat, että kyseessä on kuitenkin vielä pieni edelläkävijöiden joukko ja suurin osa haluaa omistaa mökin joko yksin tai oman perheen kanssa”, Huttunen kertoo.

Sopiva hinta mökille olisi suomalaisten mielestä 40 000–150 000 euroa: tätä mieltä on 58 prosenttia niistä, jotka olisivat valmiita ostamaan mökin.

”Perinteinen mökki järven rannalla on edelleen monelle suurin haave. Itselle sopivin vapaa-ajan asunto voi kuitenkin löytyä yllättävästäkin paikasta, vaikkapa kaupungin keskustasta tai ulkomailta”, Päivi Huttunen sanoo.

Tutkimuksen toteutti S-Pankin toimeksiannosta Kantar. Kyselyyn vastasi 1 027 henkilöä ja se toteutettiin web-kyselynä. Tiedonkeräys tehtiin Gallup Kanavalla, joka on viikoittain tehtävä omnibus. Vastaajina on Suomen 15–79-vuotiasta väestöä edustava noin 2 000 panelistin joukko, joka on osa Gallup Forum paneelia. Kyselyn tiedonkeruu tapahtui 7.6.–12.6.2019. Virhemarginaali on +/- 3,1 %-yksikköä suuntaansa.

Päivi Huttunen, kehityspäällikkö, S-Pankki, p. 045 152 0766, paivi.huttunen@s-pankki.fi

Päivi HuttunenLainojen kehityspäällikkö

Asumisen ja koko elämän rahoittamisen kommentaattori, joka tuntee suomalaisen kodinostajan sielunmaailman läpikotaisin.

Puh:045 152 0766paivi.huttunen@s-pankki.fi