Suomen ASH rySuomen ASH ry

Suomi nousi kuudenneksi eurooppalaisessa tupakkapolitiikan vertailussa

Suomi kohensi sijoitustaan tuoreessa tupakkapoliittisia toimenpiteitä koskevassa maalistauksessa. Voiton vei Iso-Britannia, jossa tupakkatuotteiden hintaa on nostettu säännöllisesti. – Vain kiristämällä tupakkatuotteiden verotusta myös meillä, voimme saavuttaa tupakkalain tavoitteen, toteaa Suomen ASH:n hallituksen puheenjohtaja, kansanedustaja Pekka Puska.

Iso-Britannia nousee kärkeen tuoreessa listauksessa, jossa tarkastellaan 35 Euroopan maan tekemiä tupakkapoliittisia toimenpiteitä vuonna 2016. Listauksen pohjana on käytetty kuutta Maailman Pankin laatimaa kriteeriä: tupakan verotus ja hintapolitiikka, tupakointikiellot julkisilla paikoilla, mainonnan rajoitukset, varoitukset tupakkapakkauksissa ja kuluttajille tarjottu tieto tupakoinnin vaaroista.

Iso-Britannia pitää kärkipaikkaa jo neljännen kerran peräkkäin. Hopeaa saa Irlanti, pronssia Islanti. Kärkikolmikon sijoitus pohjaa pitkälti tupakkatuotteiden korkeaan hintaan. Häntäpäähän sijoittuvat Itävalta, Saksa ja Luxemburg.

- Tämä listaus on tärkeä väline, jonka avulla maita voidaan rohkaista vahvistamaan tupakkapolitiikkansa heikkoja kohtia, huomauttaa Euroopan syöpäjärjestöjen puheenjohtaja, Syöpäjärjestöjen pääsihteeri Sakari Karjalainen.

Kärkipään maista kuusi on ottanut käyttöön tuotemerkittömät tupakkapakkaukset. Ison-Britannian ja Irlannin lisäksi Ranska, Unkari, Norja ja Slovenia.

Verotus tupakkalain tueksi

Suomi sijoittuu listalla kuudenneksi ja petraa samalla sijoitustaan kolmen vuoden takaiselta yhdeksänneltä sijalta. Suomen sijoitusta nostaa muun muassa uuteen tupakkalakiin sisältyvä autotupakoinnin kielto, kun kyydissä on pieniä lapsia. Vastaavantyyppisen kiellon ovat ottaneet käyttöön vuoden 2013 jälkeen Irlanti, Iso-Britannia, Ranska, Italia, Malta, Kypros, Liettua ja Slovenia.

Suomen ASH:n hallituksen puheenjohtaja, kansanedustaja Pekka Puska toteaa, että viime vuonna voimaan tullut uusi tupakkalaki on askel oikeaan suuntaan, mutta sen tueksi tarvitaan vahvaa tupakkapolitiikkaa myös tulevaisuudessa.

- Hintapolitiikka on yksi keskeisistä tupakoinnin käyttöä vähentävistä tekijöistä. Tupakkaveroa tulisi meilläkin nostaa asteittain niin paljon, että vaikutus näkyy myös tupakan hinnassa. Vain näin voimme saavuttaa tupakkalain tavoitteen eli savuttoman Suomen vuoteen 2030 mennessä.

- Kansainvälisen tupakkapuitesopimuksen (FCTC) verotusta ja hintaa koskevan artiklan toimeenpano-ohjeiden mukaan tupakkaverotustason korottaminen on erityisen tärkeää nuorten suojelemiseksi tupakkakokeiluilta ja -käytöltä, Puska korostaa.

Puska huomauttaa, että tupakkateollisuus on perinteisesti pelotellut, että tupakkatuotteiden laitoin kauppa ja salakuljetus lisääntyvät, kun verotus kiristyy.

- Tämä ei kuitenkaan ole toteutunut, vaikka tupakkaveroa on nostettu Suomessa viime vuosina. Sen sijaan valtion saama tupakkaveron tuotto on lisääntynyt ja kulutus laskenut.

Euroopan syöpäjärjestöjen maalistaus julkistettiin Euroopan tupakka vai terveys -konferenssissa (European Conference on Tobacco or Health) Portossa Portugalissa tänään torstaina 23. maaliskuuta. Konferenssiin osallistuu satoja tupakkapolitiikan asiantuntijoita.

Raportti kokonaisuudessaan: www.tobaccocontrolscale.org

European Conference on Tobacco or Health: https://www.ectoh.com/

Suomen ASH:n hallituksen puheenjohtaja Pekka Puska, p. 040 771 5571, pekka.puska@eduskunta.fi

Syöpäjärjestöjen pääsihteeri Sakari Karjalainen, p. 0400 818 910, sakari.karjalainen@cancer.fi

Suomen ASH ry (Action on Smoking and Health) on valtakunnallinen kansanterveysjärjestö ja tupakkapolitiikan asiantuntija. Tavoitteemme on savuton Suomi.

Syöpäjärjestöt on Suomen suurimpia kansanterveysjärjestöjä, jolla on yli 120 000 jäsentä.

Syöpäjärjestöihin kuuluvat:
Suomen Syöpäyhdistys ry ja sen jäsenjärjestöt:
12 alueellista syöpäyhdistystä
6 valtakunnallista potilasjärjestöä
Suomen Syöpärekisteri ja sen osana Joukkotarkastusrekisteri
Syöpäsäätiö

Syöpäjärjestöt tukee ja kuntouttaa syöpää sairastavia ja heidän läheisiään, tiedottaa syöpää ehkäisevistä ja terveyttä edistävistä asioista, pitää yllä rekisteriä syöpätaudeista ja joukkotarkastuksista ja myöntää varoja syöpätautien tieteelliseen tutkimukseen.

www.syöpäjärjestöt.fi
www.kaikkisyövästä.fi