Suomi on juomapakkausten kierrätyksen mallimaa

Viime vuodet ovat olleet haasteellisia juomapakkausten kierrättämisestä vastaaville toimijoille. Ensin muuttui tölkkien haittavero ja sen jälkeen tehtiin huomattava juomapakkausten materiaaliuudistus.

- Haasteita on totisesti riittänyt, mutta täytyy sanoa, että kunnialla olemme selviytyneet. Uudet pakkausmateriaalit kiertävät erittäin hyvin, kertoo Suomen Palautuspakkaus Oy:n toimitusjohtaja Pasi Nurminen tyytyväisenä.

Muovisissa juomapakkauksissa Suomen kierrätysprosentti 89 on huippuluokkaa maailmassa. Alumiinitölkeissä ykkössijaa pitää Saksa (96 %) ja Suomi on Belgian (93 %) jälkeen kolmantena (92 %). Lasipulloissa Suomen kierrätysprosentti on lähes100.

- Hiukan kärjistäen voidaan todeta, että juomapakkaukset kiertävät Suomessa kokonaisuutena paremmin kuin missään muussa maassa, Nurminen sanoo.

Juomapakkausten tehokas kierrättäminen vaati kaupan ja teollisuuden välille saumatonta yhteistyötä.

- Me olemme valmiita kaikkiin ympäristön kannalta merkittäviin ja taloudellisesti järkeviin uudistuksiin. On kuitenkin tärkeää, että myös vastaisuudessa kaikki uudistukset tehdään hyvässä yhteistyössä panimoiden, kaupan ja valtion kesken, toteaa toimitusjohtaja Tero Kallio Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry:stä.

Myös päivittäistavarakaupalle hyvin toimiva kierrätysjärjestelmä on erittäin tärkeä.

- Meidän tehtävä on palvella kuluttajia, tarjota heille erilaisia juomapakkausvaihtoehtoja eri tilanteisiin sekä antaa kuluttajalle mahdollisuus toimia ympäristöystävällisesti, painottaa toimitusjohtaja Osmo Laine Päivittäistavarakauppa ry:stä.

Helsingin kaupungin rakennusviraston projektipäällikkö Elina Nummi korostaa kierrätyksen merkitystä myös kaupunkikuvan kannalta.

- Juomapakkauksen pantillisuus takaa sen, että pullot eivät jää puistoihin lojumaan, vaan ne päätyvät kiertoon. Kaupungin siisteyden ja kaupunkikuvan kannalta tämä on äärimmäisen iso asia, Nummi kommentoi.

Vaikka Suomi on nyt juomapakkausten kierrätyksen mallimaa, ei kärkipaikan säilyttäminen tapahdu itsestään.

- Haasteita riittää myös tulevaisuudessa. Lainsäädäntö, järjestelmien yhtenäistäminen, pantittomat juomapakkaukset ja ihmisten asenteet vaikuttavat siihen, miten kierrätys onnistuu jatkossa, toteaa Nurminen.

Lainsäädännön avulla pyritään siihen, että arkipäivän kierrättäminen olisi kuluttajalle mahdollisimman helppoa ja vaivatonta.

- Juomapakkausten pantillisuus ja tiheä palautusverkosto ovat selvästi edesauttaneet sitä, että alan materiaali kiertää hyvin. Korkeampaa kierrätyksen tasoa pitää tavoitella jatkossakin, kannusti ympäristöministeri Paula Lehtomäki alan toimijoita lainsäätäjän näkökulmasta.

Lisätietoja:
Pasi Nurminen, toimitusjohtaja, pasi.nurminen@palpa.fi , puh. 09 8689 8665
Johanna Ljungberg, viestintäpäällikkö, johanna.ljungberg@palpa.fi , puh. 09 8689 8660
gsm 040 8411 314
Lisätietoa PALPAsta ja pantillisten juomapakkausten palauttamisesta: http://www.palpa.fi/viestinta

Suomen Palautuspakkaus Oy:n (PALPA) tehtävänä on huolehtia pantillisten juomapakkausten kierrätyksestä ja sen edistämisestä Suomessa. PALPA on voittoa tavoittelematon yritys, jonka toimintaa valvoo Ympäristöministeriö. PALPAn omistavat kaupan keskusliikkeet ja panimot, jäseninä ovat kaikki Suomen markkinoille pantillisia juomapakkauksia tuottavat yritykset.