Suomi saa päähuomion maailman suurimmilla ruokamessuilla tammikuussa 2019
– Suomi haluaa valloittaa saksalaisten kuluttajien ja matkailijoiden sydämet omilla valttikorteillaan. Niitä ovat luontomme ja ruokamme tutkitusti todistettu puhtaus, vastuulliset tuotantotavat sekä innovatiiviset, huippulaadukkaat ja maukkaat ruuat ja juomat yhdistettynä ripauksella villiä eksotiikkaa, kertoo MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila.
– Grüne Wochen näkyvä kumppanuus tuo Suomi-kuvaa vahvasti esiin meille tärkeällä eurooppalaisella markkina-alueella juuri EU-puheenjohtajakautemme kynnyksellä. On kunnioitettavaa, että tuottajat ja toisaalta pk-yrityksemme ovat ottaneet rohkeasti vahvan roolin suomalaisen osaamisen ja puhtaan ruuan näkyväksi tekemisessä. Uskon vahvasti, että tämä työ myös kantaa, painottaa maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä. Maa- ja metsätalousministeriö osallistuu hankkeen rahoitukseen.
Messuille osallistuvat yritykset ovat esillä ruuan ja matkailun yhdistävillä alueosastoilla, vilja- ja kalaosastoilla, omilla osastoillaan sekä ravintola-alueella. Messuilla tuotteitaan ja palveluitaan markkinoivat muun muassa Altia, Hätälä, Arctic Finland, Pro Agria, Birkkalan tila, Helsingin Mylly, Kaslink Foods, Kyrö Distillery, Laihian Mallas ja Lomalaidun. Omilla alueosastoillaan mukana ovat Saimaan alue, Pirkanmaan, Hämeen ja Keski-Suomen yritysten läntinen järvialue, Pohjois-Karjala, Lounais-Suomi ja Kainuu. Lapin yritykset ovat esillä yhteisellä Lapland Food Club -brändillä.
Ravintola-alueen ruokatarjoiluista vastaa Bryggeri Helsinki in Berlin yhdessä Suomen kokkimaajoukkueen kanssa. Kokkimaajoukkueen valmistamia ruokia on tarjolla Suomen messuravintolan lisäksi useissa päättäjille- ja medialle suunnatuissa tilaisuuksissa. Ravintola-alueella on myös Lammin Sahdin Suuret Oluet - Pienet Panimot -baari, jossa maistatetaan yli kymmenen suomalaisen pienpanimon ja tislaamon tuotteita. Ohjelmalavalla esitetään joka päivä suomalaista musiikkia ja muuta ohjelmaa.
Grüne Woche on myös valtaisa kansainvälinen ruoka-alan päättäjä- ja mediatapahtuma. Suomen osastolla järjestetään päivittäin lehdistötilaisuuksia eri teemoista sekä tavataan päättäjiä. Business Finlandin Food from Finland –vientiohjelma järjestää tilaisuuden ammattiostajille yhdessä Suomen Saksan suurlähetystön kanssa. Suomalaiset tuotteet näkyvät näyttelyn aikaan myös Suomi –kampanjoina paikallisissa vähittäiskaupan ketjuissa.
Kumppanimaasopimuksen messujen kanssa allekirjoittanut Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK on vastuussa hankkeen järjestelyistä yhteistyössä maa- ja metsätalousministeriön, suomenruotsalaisia viljelijöitä edustavan SLC:n sekä Business Finlandin kanssa. Hankkeen tukena ovat alueelliset ruoka- ja matkailuhankkeet sekä MTK-Varsinais-Suomi. Viestinnän ja ohjelman tukena on lisäksi Suomen Saksan suurlähetystö. Messujen aikana suomalaisia tuotteita tuodaan myös esille saksalaisten kauppaketjujen kampanjoissa, joista Business Finland tiedottaa lähempänä tapahtumaa.
Tapahtuman PR-tilaisuuksien ruoka- ja juomasponsoreita ovat Altia, Atria, Arla, Helsingin Mylly, Reinin liha ja Unilever. Keittiökalusteet toimittaa Electrolux ja valtaosan messukalusteista Isku. Kumppanimaailmeen on suunnitellut mainostoimisto Hasan & Partners. Messuosaston rakentaa Messeforum. Suomen Saksan suurlähetystö on tiiviisti mukana tapahtuman päättäjä- ja vaikuttaja- ja mediatapaamisten järjestelyissä. Lisäksi viestinnän apuna toimii saksalainen viestintätoimisto Genius.
Suomen osastolla mukana olevat alaosastot ja yritykset on listattu sivuilla: www.ausderwildnis.fi
Lisätietoja messuista: www.gruenewoche.de
Lisätietoja
Puheenjohtaja Juha Marttila, MTK, 050 341 3167, juha.marttila@mtk.fi
Maa- ja metsätalousministerin erityisavustaja Risto Lahti, MMM, 050 565 0424, risto.lahti@mmm.fi
Puheenjohtaja Mats Nylund, SLC, 050 512 2191, mats.nylund@slc.fi
Projektijohtaja, viestintäjohtaja Klaus Hartikainen, MTK, 040 169 2060, klaus.hartikainen@mtk.fi
Johtaja Esa Wrang, Food From Finland -ruokavientiohjelma, 0400 243 076, esa.wrang@businessfinland.fi
Kehityspäällikkö Terhi Hook, Visit Finland, 050 597 0999, terhi.hook@businessfinland.fi
Toiminnanjohtaja Tapio Laine, Suomen kokkimaajoukkue, 040 025 3813, tapio.laine@ctof.fi
Avainsanat
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
Mediakutsu: MTK:n valtuuskunnan kevätkokous 24.4. ja MTK:n tulevaisuusseminaari 23.4.18.4.2024 13:54:20 EEST | Kutsu
Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita seuraamaan MTK:n valtuuskunnan kevätkokousta keskiviikkona 24.4.2023 klo 9.00 – n. 18.00. Kokousta voi seurata paikan päällä Hanasaaren kulttuurikeskuksessa, Hanasaarenranta 5, Espoo. Median edustajat ovat myös tervetulleita valtuuskunnan tulevaisuusseminaariin 23.4. "Kestävä ja turvallinen Suomi 2030".
MTK: Laajat sopeutustoimet kohdistuvat myös maa- ja metsätaloustuottajiin16.4.2024 18:58:55 EEST | Tiedote
Hallitus esitteli kehysriihensä päätökset 16. huhtikuuta. Kolmen miljardin sopeutukset koskettavat kaikkia suomalaisia, eivätkä maa- ja metsätaloustuottajat ole leikkauksien ja sopeutuksien ulkopuolella. MTK pitää kuitenkin tärkeänä, että hallitus on etsimässä ratkaisuja, joilla estetään Suomen ajautuminen liiallisen alijäämän menettelyyn.
EU:n maaperädirektiivin valmistelussa askeleita oikeaan suuntaan – “Direktiivi ei saa heikentää maa- ja metsätalouden toimintaedellytyksiä”12.4.2024 15:53:04 EEST | Tiedote
EU-komissio julkaisi maaperän seurantaa koskevan direktiivin heinäkuussa 2023. Direktiivin tavoitteena on saavuttaa terve maaperä viimeistään vuonna 2050. MTK on korostanut direktiivin valmistelussa sitä, että kansalliset olosuhteet otettaisiin kattavasti huomioon.
Maatilamatkailu Ilomäki valittiin Maaseutumatkailun Vuoden Kellokkaaksi ja Karkausmäen Kammari Vuoden kehittyväksi maaseutumatkailuyritykseksi20.3.2024 21:00:00 EET | Tiedote
Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry on ylpeänä valinnut Maatilamatkailu Ilomäen Vuoden 2024 Kellokkaaksi. Tämä korkein tunnustus myönnetään yrityksille ja henkilöille, jotka ovat toimineet erityisen ansiokkaasti maaseutumatkailun saralla. Vuoden 2024 kehittyvä maaseutumatkailuyritys -tunnustus puolestaan myönnettiin Karkausmäen Kammarille. Tämä arvostettu tunnustus myönnetään yrityksille ja henkilöille, jotka ovat osoittaneet rohkeaa otetta ja innovatiivisuutta maaseutumatkailun kehittämisessä.
Metsänomistajien tyytyväisyys puukauppaan nousussa20.3.2024 14:52:25 EET | Tiedote
Metsänomistajien tyytyväisyys ja aktiivisuus puukauppaan on kasvussa, selviää kevään Metsätutka-kyselystä. Vaikka viime vuosina on tehty puukauppaa ahkerasti, on kolmanneksella metsänomistajista puunmyyntiaikomuksia myös kuluvalle ja ensi vuodelle. Puun hinnannousun merkitys puukauppaan kannustavana tekijänä on myös noussut voimakkaasti.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme