Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

Suomi saa päähuomion maailman suurimmilla ruokamessuilla tammikuussa 2019

Jaa

Suomi on Saksassa järjestettävien, maailman suurimpien ruokamessujen kumppanimaa teemalla ”Aus der Wildnis” eli villistä luonnosta. Yli 80 yritystä eri puolilta Suomea tuo tuotteensa ja palvelunsa Suomen messuhalliin Berliinissä 18.–27.1.2019 pidettäville Grüne Woche -kuluttajamessuille. Kumppanimaayhteistyön tavoitteena on saada näkyvyyttä suomalaisille ruoka- ja juomatuotteille, raivata niiden tietä Saksan markkinoille sekä houkutella lisää matkailijoita Suomeen. Messuille osallistuu vuosittain noin 400 000 kävijää sekä 1700 näytteilleasettajaa ja 4000 median edustajaa 65 eri maasta.

Kuvaaja: Duotone / Sofia Okkonen
Kuvaaja: Duotone / Sofia Okkonen

– Suomi haluaa valloittaa saksalaisten kuluttajien ja matkailijoiden sydämet omilla valttikorteillaan. Niitä ovat luontomme ja ruokamme tutkitusti todistettu puhtaus, vastuulliset tuotantotavat sekä innovatiiviset, huippulaadukkaat ja maukkaat ruuat ja juomat yhdistettynä ripauksella villiä eksotiikkaa, kertoo MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila.

– Grüne Wochen näkyvä kumppanuus tuo Suomi-kuvaa vahvasti esiin meille tärkeällä eurooppalaisella markkina-alueella juuri EU-puheenjohtajakautemme kynnyksellä. On kunnioitettavaa, että tuottajat ja toisaalta pk-yrityksemme ovat ottaneet rohkeasti vahvan roolin suomalaisen osaamisen ja puhtaan ruuan näkyväksi tekemisessä. Uskon vahvasti, että tämä työ myös kantaa, painottaa maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä. Maa- ja metsätalousministeriö osallistuu hankkeen rahoitukseen.

Messuille osallistuvat yritykset ovat esillä ruuan ja matkailun yhdistävillä alueosastoilla, vilja- ja kalaosastoilla, omilla osastoillaan sekä ravintola-alueella. Messuilla tuotteitaan ja palveluitaan markkinoivat muun muassa Altia, Hätälä, Arctic Finland, Pro Agria, Birkkalan tila, Helsingin Mylly, Kaslink Foods, Kyrö Distillery, Laihian Mallas ja Lomalaidun. Omilla alueosastoillaan mukana ovat Saimaan alue, Pirkanmaan, Hämeen ja Keski-Suomen yritysten läntinen järvialue, Pohjois-Karjala, Lounais-Suomi ja Kainuu. Lapin yritykset ovat esillä yhteisellä Lapland Food Club -brändillä.

Ravintola-alueen ruokatarjoiluista vastaa Bryggeri Helsinki in Berlin yhdessä Suomen kokkimaajoukkueen kanssa. Kokkimaajoukkueen valmistamia ruokia on tarjolla Suomen messuravintolan lisäksi useissa päättäjille- ja medialle suunnatuissa tilaisuuksissa. Ravintola-alueella on myös Lammin Sahdin Suuret Oluet - Pienet Panimot -baari, jossa maistatetaan yli kymmenen suomalaisen pienpanimon ja tislaamon tuotteita. Ohjelmalavalla esitetään joka päivä suomalaista musiikkia ja muuta ohjelmaa.

Grüne Woche on myös valtaisa kansainvälinen ruoka-alan päättäjä- ja mediatapahtuma. Suomen osastolla järjestetään päivittäin lehdistötilaisuuksia eri teemoista sekä tavataan päättäjiä. Business Finlandin Food from Finland –vientiohjelma järjestää tilaisuuden ammattiostajille yhdessä Suomen Saksan suurlähetystön kanssa. Suomalaiset tuotteet näkyvät näyttelyn aikaan myös Suomi –kampanjoina paikallisissa vähittäiskaupan ketjuissa.

Kumppanimaasopimuksen messujen kanssa allekirjoittanut Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK on vastuussa hankkeen järjestelyistä yhteistyössä maa- ja metsätalousministeriön, suomenruotsalaisia viljelijöitä edustavan SLC:n sekä Business Finlandin kanssa. Hankkeen tukena ovat alueelliset ruoka- ja matkailuhankkeet sekä MTK-Varsinais-Suomi. Viestinnän ja ohjelman tukena on lisäksi Suomen Saksan suurlähetystö. Messujen aikana suomalaisia tuotteita tuodaan myös esille saksalaisten kauppaketjujen kampanjoissa, joista Business Finland tiedottaa lähempänä tapahtumaa.

Tapahtuman PR-tilaisuuksien ruoka- ja juomasponsoreita ovat Altia, Atria, Arla, Helsingin Mylly, Reinin liha ja Unilever. Keittiökalusteet toimittaa Electrolux ja valtaosan messukalusteista Isku. Kumppanimaailmeen on suunnitellut mainostoimisto Hasan & Partners. Messuosaston rakentaa Messeforum. Suomen Saksan suurlähetystö on tiiviisti mukana tapahtuman päättäjä- ja vaikuttaja- ja mediatapaamisten järjestelyissä. Lisäksi viestinnän apuna toimii saksalainen viestintätoimisto Genius.

Suomen osastolla mukana olevat alaosastot ja yritykset on listattu sivuilla: www.ausderwildnis.fi

Lisätietoja messuista: www.gruenewoche.de 

Lisätietoja
Puheenjohtaja Juha Marttila, MTK, 050 341 3167, juha.marttila@mtk.fi
Maa- ja metsätalousministerin erityisavustaja Risto Lahti, MMM, 050 565 0424, risto.lahti@mmm.fi
Puheenjohtaja Mats Nylund, SLC, 050 512 2191, mats.nylund@slc.fi
Projektijohtaja, viestintäjohtaja Klaus Hartikainen, MTK, 040 169 2060, klaus.hartikainen@mtk.fi
Johtaja Esa Wrang, Food From Finland -ruokavientiohjelma, 0400 243 076, esa.wrang@businessfinland.fi
Kehityspäällikkö Terhi Hook, Visit Finland, 050 597 0999, terhi.hook@businessfinland.fi
Toiminnanjohtaja Tapio Laine, Suomen kokkimaajoukkue, 040 025 3813, tapio.laine@ctof.fi

 

Avainsanat

Kuvat

Kuvaaja: Duotone / Sofia Okkonen
Kuvaaja: Duotone / Sofia Okkonen
Lataa
Kuvaaja: Duotone / Sofia Okkonen
Kuvaaja: Duotone / Sofia Okkonen
Lataa
Kuvaaja: Duotone / Sofia Okkonen
Kuvaaja: Duotone / Sofia Okkonen
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
Simonkatu 6
00100 HELSINKI

020 4131http://www.mtk.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

Kasvisten ensisadot valmistumassa14.6.2019 08:39:56 EESTTiedote

Uusi kasvisvuosi pyörähtää Suomessa käyntiin tuttuun tapaan kesäkuun puolivälissä, kun ensimmäisiä varhaisvihannesten satoja aletaan saada. Varhaiskaalit, mansikat, uuden sadon perunat, vihreät parsat, sipuli-, retiisi-, porkkana- ja naurisniput, raparperi ja mehevän raikas jäävuorisalaatti aloittavat kasviskesän. Lähellä tuotettuihin, primööreiksi kutsuttuihin esikoisiin kannattaa suhtautua erityisinä herkkuina. Mehukkuus, rapea suutuntuma ja makuvivahteet ovat erilaiset kuin vastaavissa, kauempaa tuoduissa ja varastoiduissa kasviksissa. Varhaisvihannesten ja -perunoiden teemaviikkoa vietetään viikolla 25 (17.–23.6.2019).

Hallitusohjelma luo mahdollisuuksia koko Suomen kehittämiselle3.6.2019 12:18:17 EESTTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n mukaan uusi hallitusohjelma pyrkii kehittämään tasapainoisesti koko Suomea, maaseutua unohtamatta. Hallitusneuvottelijat ovat ymmärtäneet, että suomalainen maaseutu ja sen elinkeinot tarvitsevat pitkäjänteisiä ja johdonmukaisia kannustimia. Tärkeää on, ettei yrittämisen verotusta lähdetty kiristämään millään lailla. Maatalouden kannattavuuden ja kilpailukyvyn parantamisen kannalta tärkeää on myös, ettei uusia kustannuksia nostavia velvoitteita aseteta maataloudelle ilman niiden kompensoimista. Järjestö korostaa, että maa- ja metsätalous ovat hiiltä sitovia elinkeinoja ja niitä kehittämällä on mahdollista yhdistää kestävä talouskasvu ja kunnianhimoinen ilmastopolitiikka. MTK suhtautuu odottavan myönteisesti myös hallituksen suunnitelmiin tie- ja tietoliikenneinfran kehittämiseen koko Suomen alueella.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme