Suomi sai Tallinnan Viru-hotellilta 100-vuotislahjaksi oman huoneen

Tallinnan tunnetuimpiin kuuluva maamerkki ja Viron suurin hotellikompleksi varaa satavuotiaan Suomen käyttöön oman huoneen uusista Suomi100-huoneistaan. Yksi ikonisen hotellin 18. kerrokseen sisustetuista Suomi-aiheisista huoneista on suunniteltu yhdessä Suomen Tallinnan-suurlähetystön kanssa ja Original Sokos Hotel Viru varaa kyseisen huoneen täyttämään suurlähetystön arvovieraiden majoitustarpeita Suomen juhlavuoden ajaksi.

"Suomen suurlähetystöhuone on Viru-hotellilta hieno ele maamme juhlavuonna. Kukapa ei haluaisi kertoa olevansa yöpynyt suurlähetystössä", kysyy Suomen Viron suurlähettiläs Kirsti Narinen.

Arkkitehtonisesti näyttävä ja paraatipaikalla Tallinnan Toompeanmäellä sijaitseva Suomen Tallinnan-suurlähetystö symboloi maidemme läheisiä poliittisia ja henkilökohtaisia siteitä. Lähetystö on aktiivinen kohtauspaikka suomalaisille ja virolaisille vaikuttajille ja siellä vierailee vuosittain kymmenittäin arvovieraita maidemme välisiä asioita edistämässä. Näiden vierailujen synnyttämiä majoitustarpeita helpottaakseen varaa Viru-hotelli suurlähetystön käyttöön oman nimikkohuoneen. Viru-hotellin ja Suomen ulkoministeriön välinen yhteys syntyi ensimmäisen kerran jo 60-70 -lukujen vaihteessa, jolloin hotellilla jo oli merkittävä rooli Suomen ja Viron diplomaattisten suhteiden luomisessa.

"Viru-hotellin Suomen suurlähetystöhuone on hotellilta hieno ele maamme juhlavuonna, sillä kukapa ei haluaisi kertoa olevansa yöpynyt suurlähetystössä. Ele on hieno myös siksi, että Viru-hotellilla on Suomen diplomaattiseen läsnäoloon Virossa erityinen sidos: Viru-hotellin rakentamisen vuoksi Mustamäen Sütistetielle perustettiin vuonna 1969 Leningradin pääkonsulaatin alainen Suomen konsulipalvelupiste, mikä oli erittäin merkityksellinen siksi, että Viroa ei tuolloin ollut itsenäisenä valtiona olemassa”, taustoittaa Suomen Viron suurlähettiläs Kirsti Narinen ja jatkaa: ”Konsulipiste palveli aluksi hotellin suomalaisia rakentajia ja vuosien mittaan sieltä alettiin avata myös virolaisille ovia ulkomaille. Nyt tämä kehä kiertyy umpeen 'edustustomme' avautuessa hienon huoneen merkeissä uudistettuun Viru-hotelliin.”

Viron-matkailun villeimpinä vuosina suomalaismatkailijat kunnostautuivat konsulipalveluiden käytössä. Vaikka matkustajamäärät ovat nykyisin ennätyslukemissa, on matkailijoiden yleinen riehakkuus laantunut ja sen kautta myös konsulipalveluita ruuhkauttaneet avunpyynnöt vähentyneet. Original Sokos Hotel Virun Suomi100-sviitti onkin siksi nimetty ja sisustettu konsulaatin sijaan suurlähetystöksi, jonka arvokkaassa tunnelmassa jokaisella matkailijalla on mahdollisuus tuntea itsensä Suomen suurlähettilääksi. Huone löytyy hotellin yleisestä huonevarausjärjestelmästä silloin, kun sitä ei ole varattu suurlähetystön käyttöön.

”Diplomatia, avoin suhtautuminen uuteen, toisten kunnioitus ja uusien suhteiden luominen ovat kaikille matkailijoille hyviä muistisääntöjä. Suurlähetystön inspiroimissa historiallisissa puitteissa niillä kelpaa näyttää esimerkkiä myös muille matkailijoille, sillä jokainen matkailija on loppujen lopuksi aina oman maansa lähettiläs”, muistuttaa Original Sokos Hotel Virun markkinointipäällikkö Evelin Org ja lisää: ”Oman erikoishuoneen varaaminen Suomen, eli suurlähetystön käyttöön toivottavasti helpottaa lähetystön majoitustarpeiden koordinointia tänä kiireisenä juhlavuotena, johon osuu myös heinäkuussa alkava Viron EU-puheenjohtajuuskausi. Haluamme samalla muistuttaa, että kenen tahansa on helppo majoittautua Viruun, sillä Suomi100-erikoishuoneidemme lisäksi hotellin kaikki muutkin hotellihuoneet ovat käyneet läpi perusteellisen remontin.”

Suomen suurlähetystön oma huone on sisustettu Tallinnan Suomen suurlähetystön huonekaluilla ja arvoesineillä. 40 neliömetrin kokoisen sviitin seinille on ripustettu Tallinnassa vierailleiden Suomen presidenttien viralliset muotokuvat ja huoneistosta löytyy suomalaiskansalliseen diplomatiakulttuuriin oleellisesti liittyvä sauna.

Original Sokos Hotel Virun muut Suomi100-huoneet kertovat kiehtovia, maita yhdistäviä tarinoita kulttuurin, diplomatian, luonnon, maantieteen, matkailun, urheilun ja viihteen saralta. Huoneiden teemoina ovat virolaissyntyiset jääkiekkoleijonat Siim Liivik ja Leo Komarov, Tuglas-seuran matkaopaskonkari Tapio Mäkeläinen, Virossa tuotteensa ompeluttava suomalainen hattuyhtiö Costo, arkkitehti Eliel Saarisen näkemys Tallinnasta, Suomen parhaat luontokuvat, suomalaiset designklassikot, Suomen television läikytys rajan yli Neuvosto-Viroon, suomalaisessa pop-musiikissa soinut perkeleellinen kaipuu Tallinnaan, fingerporilainen näkemys Viron-matkailusta ja syksyllä ensi-iltansa Tallinnassa saava Tom of Finland -elokuva.

Tänä vuonna 45-vuotta täyttävän Original Sokos Hotel Virun kaikki 423 huonetta ovat käyneet läpi perusteellisen remontin. Alkuperäisen Viru-hotellin viereen kolme vuotta sitten avattu korkeatasoinen 93 huoneen business-luokan Solo Sokos Hotel Estoria on yksi Viron ehdokkaista vuoden 2017 World Luxury Hotel Awards -nimityksen saajaksi ja The Telegraph -lehti valitsi Viru-hotellin Viron viiden parhaan hotellin joukkoon.

AS Sokotel on SOK konsernin tytäryhtiö, joka on toiminut vuodesta 2003 lähtien. Se edustaa Virossa tavaramerkkejä Original Sokos Hotel Viru, Solo Sokos Hotel Estoria, Cafe Amigo, Amarillo ja Merineitsi. S-ryhmään kuuluva Sokos Hotels on Suomen laajin hotelliketju, johon kuuluu yli 50 hotellia Suomessa, 3 Pietarissa sekä Viru ja Estoria Tallinnassa.

Lisätiedot:
Evelin Org, Sokos Hotels Tallinn, evelin.org@sok.fi, puh +372 56 809 315

Mediatiedustelut ja Tallinnan hotellien testauspyynnöt:
Samuel Sorainen, +358 400 5798653, samuel.sorainen@wolfcom.fi

Suurlähetystön oma huone on sisustettu Tallinnan Suomen suurlähetystön huonekaluilla ja arvoesineillä ja sviitin seinille on ripustettu Tallinnassa vierailleiden Suomen presidenttien viralliset muotokuvat.
Jokaisella matkailijalla on mahdollisuus tuntea itsensä Suomen suurlähettilääksi ja nauttia tässä arvokkaassa lähetystöhuoneessa oleskellessaan myös diplomaattisista löylyistä.
Suurlähetystön oma huone on sisustettu Tallinnan Suomen suurlähetystön huonekaluilla, tauluilla, astiastoilla ja kirjoilla.
MTV oli virolaisille tärkeä kanava amerikkalaisen viihteen pariin ja tekstitetyt suosikkiohjelmat Ritari Ässästä ja Dallasista Emmanuelleen opettivat suomen kieltä kahdelle sukupolvelle virolaisia. Näin sen telkkarista -huone.
Suomen televisiolla kun on ollut erityinen rooli Viron historiassa, sillä Suomesta läikkyneet ohjelmat mainoksineen muodostivat suljetussa neuvostoyhteiskunnassa konkreettisen ikkunan länteen. Näin sen telkkarista -huone.
Näin sen telkkarista -huone on sisustettu yhteistyössä kiitetyn Disko ja ydinsota -elokuvan tehneen Kiur Aarman kanssa ja huoneessa on kuvitusta elokuvasta.
Tallinnan Viru-hotelli on kaupungin tunnetuimpia maamerkkejä.
Fingerpori-huoneesta löytyy tuttujen sarjakuvien ja muiden Fingerpori-asioiden, kuten esimerkiksi yöpöydän laatikosta raamatun sijaan löytyvän sarjakuvakirjan, nurkassa seisovan sekä tarvittaessa toimivan Miele-pölynimurin ja seinällä vahtia pitävien suurten Rivo-Riitta ja Heimo Vesa -hahmojen lisäksi sisustuselementteinä ikonisia, Tallinnan-matkailua koskevia strippejä.
Virolaisten kiekkoleijonien huoneessa on Märkä-Simon ja Leksa Komarovin kuvamuistoja vuosien varrella sekä henkilökohtaisia lätkäkamoja, kuten Liivikin ensimmäiset uutena ostetu luistimet Huoneessa soi luonnollisesti mm. JVG.
_ of Finland -huone on omistettu Dome Karukosken Tom of Finland -elokuvalle ja se tarjoaa kaikille yhdenvertaisen mahdollisuuden viettää yönsä Tom of Finland -lakanoissa.
Virun pop-huone esittelee Viron-kaipuuta Miljoonasateen ja Neljän Ruusun laulujen ja vanhojen valokuvien avulla. Huoneen yhdelle seinälle on tulostettu luonnolliseen kokoon ote Helsingin Tavastia-klubin legendaarisesta takahuoneesta.
Original Sokos Hotel Virun 18. kerrokseen on sisustettu 11 Suomi-aiheista huonetta, jotka ovat saaneet inspiraationsa Suomen ja Viron välisestä ainutlaatuisesta suhteesta.
Tapio Mäkeläisen nimikkohuoneessa voi tutustua tutkimusmatkailijan huomioihin, kertomuksiin ja parhaisiin vinkkeihin, joiden avulla matkailija voi löytää Tallinnan parhaiten piilotetut salaisuudet.

Susa Valviosta MTV:n markkinointijohtaja6.7.2018 08:31Tiedote

MTV Oy:n mainosrahoitteisen liiketoiminnan markkinointijohtajaksi ja kyseisen liiketoimintaryhmän johtoryhmän jäseneksi on nimitetty 13.8.2018 alkaen Susa Valvio. Valvion vastuulla on jatkossa myös MTV Oy:n yritysviestintä. Valvio siirtyy MTV:lle IBM Suomen markkinointi- ja viestintäjohtajan tehtävästä. Yli 15 vuotta IBM:llä työskennellyt Susa Valvio tuo televisioyhtiöön lisää vahvaa mainostajan ja kuluttajan tuntemusta sekä dataohjautuvan sisällön mahdollisuuksien ymmärrystä. Valvion visiona on vahvistaa MTV:n markkinajohtajan asemaa kasvattamalla kanavan luomista ilmiöistä entistä parempia mahdollisuuksia myös mainostajille.

Suomalaispurjehtija Tapio Lehtinen maailman haastavimmalle purjehdukselle huippukunnossa30.6.2018 13:59Tiedote

Tapio Lehtinen, 60, osallistuu maailman ensimmäisten purjehtijoiden joukossa äärimmäisen haastavaan Golden Globe Race -purjehduskilpailuun. Ranskan Les Sables d’Olonnen satamasta sunnuntaina 1. heinäkuuta starttaava kisa on yksinpurjehdus maapallon ympäri ilman pysähdyksiä tai modernia teknologiaa edustavia apuvälineitä. Kilpailu on järjestetty kerran aikaisemmin, vuosina 1968-1969, jolloin kilpailijoita lähti matkaan yhdeksän, vain yhden saapuessa maaliin. Tapio Lehtinen on valmistautunut kisan tuomien äärimmäisten rasitusten kestämiseen Suomen johtavien urheilulääketieteen ammattilaisten valmennuksessa.

Suomen ensimmäinen MSC:n kestävän kalastuksen sertifikaatti Itämeren silakan ja kilohailin kalastukselle28.6.2018 09:00Tiedote

Silakan ja kilohailin ammattimainen trooli- ja rysäkalastus on ensimmäisenä Suomessa saavuttanut kansainvälisen MSC:n kestävän kalastuksen sertifikaatin. Kalastustoiminta sai hyvät arvosanat kaikilla kolmella MSC:n kestävän kalastuksen osa-alueella. Sertifioinnin johdosta noin 95 % Suomen merialueen saalista täyttää kestävän kalastuksen kriteerit. WWF Suomi onnittelee Suomen Ammattikalastajaliittoa projektin valmistumisesta.

BOY MEETS GIRL® -vaatebrändi Suomeen myös sateenkaaren väreissä27.6.2018 11:44Tiedote

Prisman Minut itseni kanssa -kampanja tuo Helsinki Pride -viikolle rohkeasti kantaaottavan Boy meets Girl® -vaatemerkin. Merkin luoja Stacy Igel saapui Suomeen esittelemään suositusta Pride-mallistostaan Suomen markkinoille suunnitellut t-paidat, jotka jatkavat näkemyksellisen vaatebrändin tasa-arvoa ja rakkautta korostavaa teemaa. Kansainvälisesti Boy meets Girl on edustettuna muotiin erikoistuneissa luksusliikkeissä ja -tavarataloissa, kuten esimerkiksi Macy’s-tavarataloketjussa. Suomessa merkkiä myy yksinoikeudella Prisma.

Tomi Einonen nimitetty MTV:n uutistoiminnan johtoon21.6.2018 09:45Tiedote

Lähes 20-vuotisen uran MTV:n uutistoiminnassa tehnyt Tomi Einonen, 48, on nimitetty MTV Uutisten vastaavaksi päätoimittajaksi ja Mediahub Oy:n toimitusjohtajaksi. Einonen on hoitanut tehtävää virkaatekevänä sen jälkeen, kun Merja Ylä-Anttilan kerrottiin huhtikuussa siirtyvän syksyllä Ylen uudeksi toimitusjohtajaksi. Tomi Einosen visioissa on kehittää uutispalvelu vastaamaan yhä nopeammin digitalisoituvan uutiskulutuksen tarpeita ja samalla huolehtia Suomen arvostetuimpiin kuuluvan uutisbrändin suosion ja laadun jatkuvuudesta.