Suomi tarkensi kantaansa luonnon ennallistamisasetukseen

Eduskunnan suuri valiokunta antoi tänään lausuntonsa EU:n luonnon ennallistamisasetuksesta. Metsäteollisuus ry pitää hyvänä, että valiokunta päätyi tarkentamaan ja tiukentamaan hallituksen kantaa.

Suuren valiokunnan lausunnossa todetaan, ettei se hyväksy ennallistamisasetusta komission nyt esittämässä muodossa ja edellyttää ehdotukseen merkittäviä muutoksia sekä kansallisen metsäpolitiikan huomioon ottamista. Suuri valiokunta esittää lisäksi Suomelle kohdistuvien kustannusten merkittävää kohtuullistamista. Arvioiden mukaan tavoitteiden toimeenpanosta aiheutuvat kustannukset ovat Suomelle erittäin korkeat ja siten budjettivaikutuksiltaan merkittävät.

Suuren valiokunnan kannanmuodostusta edelsi eduskunnan usean erikoisvaliokunnan käsittely. Valiokuntien yhteinen viesti oli, että komission antamaa ennallistamisasetusta ei voi hyväksyä esitetyssä muodossaan.

Metsäteollisuus katsoo, että valiokunnan lausunto korostaa oikeita asioita, mutta jää edelleen kaipaamaan tiukempaa otetta ennallistamistavoitteisiin liittyen.

- Eduskunnan perinpohjainen käsittely ja laaja keskustelu metsien käyttöön merkittävästi vaikuttavasta EU-lainsäädäntöaloitteesta on tärkeä asia. Erityisen hienoa on, että lopputuloksena Suomi laajensi kantaansa huomioimaan enemmän aloitteen kansantaloudellisia vaikutuksia, toteaa Metsäteollisuus ry:n kansainvälisten ja EU-metsäasioiden päällikkö Maija Rantamäki.

Metsäteollisuus ry on toistuvasti korostanut, että luonnon ennallistaminen osana monimuotoisuuden edistämistä on tärkeää ja että ennallistamistoimia tehdään jo laajasti maassamme. Ennallistamistavoitteet tulisi kuitenkin tasapainottaa muiden ympäristötavoitteiden, kuten esimerkiksi ilmastotavoitteiden, uusiutuvien raaka-aineiden saatavuuden ja energiaomavaraisuuden kanssa. Samalla tulisi huomioida vaikutukset alueiden työllisyyteen. Käytännössä tämä tarkoittaisi sitovien ennallistamistavoitteiden alentamista.

- Ennallistamisasetus koskettaa laaja-alaisesti Suomen metsiä mukaan lukien suometsät ja siten teollisuuden raaka-ainehankintaa. Metsäteollisuus auttaa maailmaa irtaantumaan fossiilitaloudesta, sillä uusiutuville ja kierrätettäville puupohjaisille tuotteille on alati kasvava kysyntä. Metsäteollisuuden valmistamat tuotteet vastaavat myös muihin globaaleihin haasteisiin, kuten väestönkasvuun, ikääntymiseen ja kaupungistumiseen. Tällaisen teollisuudenalan toimintaedellytyksistä kannattaa pitää hyvää huolta, Rantamäki jatkaa.

Suomessa on jo vuosikymmeniä tehty luonnon ennallistamista vapaaehtoisten järjestelmien kautta. Metsäteollisuus korostaa, että hyvinvoiva metsäluonto on metsäteollisuuden raaka-ainehankinnan perusta, ja metsäteollisuus on sitoutunut luonnon monimuotoisuuden vahvistamiseen.

Suuren valiokunnan lausunto ohjaa Suomen neuvotteluja neuvostossa.

Lisätietoja: Maija Rantamäki, maija.rantamaki@forestindustries.fi, 040 828 3012

Suomi on maailman suurimpia sellun, paperin ja kartongin tuottajia sekä Euroopan kärkeä sahatavaran tuottajana. Metsäteollisuuden laaja kotimainen arvoketju työllistää noin 74 000 suomalaista ja vastaa noin viidenneksestä maamme tavaraviennistä. Suomalainen metsäteollisuus tunnetaan myös metsävaroja kasvattavasta osaamisestaan sekä uutta luovista innovaatioistaan. Metsäteollisuus ry toimii 72 metsäteollisuusyrityksen elinkeino- ja työelämäpoliittisena edunvalvojana.

Finland is one of the world's largest producer of pulp, paper and paperboard in addition to being one of Europe's largest producers of sawn timber. The forest industry directly and indirectly employs approximately 74,000 people. The industry's multiplier effects extend broadly into surrounding society. Finland has a unique opportunity to pioneer the bioeconomy thanks to the abundant forest resources, sustainable forestry practices and the first-rate expertise and competence of the forest cluster as a whole.

Uusi selvitys: Vientiteollisuus tuo puolet Suomen hyvinvoinnista10.1.2023 09:00:00 EET | Tiedote

Vientiteollisuuden vaikutus Suomen kansantalouteen on noin 47 prosenttia arvonlisäyksestä ja noin 42 prosenttia työllisistä. Verojen osalta vaikutus on noin kolmannes suhteutettuna kokonaisverokertymään. Luvut käyvät ilmi uudesta selvityksestä, jossa on tutkittu vientiteollisuuden vaikutuksia Suomen talouteen ja työllisyyteen. Vientiteollisuus lupaa jatkoa menestykselle, jos tietyt edellytykset toteutuvat.

Kutsu: Vientiteollisuuden taloudelliset vaikutukset -raportin julkistus 10.1. klo 9.003.1.2023 14:35:13 EET | Kutsu

Arvoisa median edustaja, Vientiteollisuus eli Kemianteollisuus ry, Metsäteollisuus ry ja Teknologiateollisuus ry kutsuvat sinut Vientiteollisuuden taloudelliset vaikutukset -raportin julkistukseen 10.1.2023. Raportin on laatinut KPMG vientiteollisuusliitojen toimeksiannosta. Tilaisuudessa tarjoamme tuoreinta tietoa teollisuuden vaikutuksista Suomen talouteen ja työllisyyteen. Raportissa vientiteollisuuden vaikutukset on arvioitu jatkuvan toiminnan ja investointien näkökulmasta. Vaikutukset ovat erittäin mittavat: vientiteollisuuden vaikutus Suomen kansantalouteen on noin puolet arvonlisäyksestä ja noin 42 prosenttia työllisistä. Lisäksi raportissa on arvioitu vientiteollisuuden muodostaman kokonaisverokertymän vaikutusta julkiseen sektoriin. Selvitys perustuu tuoreimpiin saatavilla oleviin tilastotietoihin vuodelta 2021 ja panos–tuotosmalliin pohjautuvaan arviointiin. Tilaisuus järjestetään 10.1.2023 klo 8:30 alkaen Ravintola Lasipalatsin Palmuhuone, Mannerheimintie 22–24, Helsinki 8.3

EU:n biomassa-allergia on kasvava huolenaihe - päästökauppauudistus rankaisee edelläkävijöitä22.12.2022 15:11:08 EET | Tiedote

EU-jäsenmaat pääsivät alustavaan sopuun yhdessä parlamentin ja komission kanssa päästökauppajärjestelmään tehtävistä muutoksista. Neuvotteluissa päätettiin odotetusti kiristää päästökauppasektorin tavoitteita ja laajentaa sen soveltamisalaa mm. meriliikenteeseen. Lisäksi perustetaan uusi päästökauppa tieliikenteelle ja rakennusten erillislämmitykselle. Biomassaa koskeva linjaus vääristää metsäteollisuuden yritysten keskinäistä kilpailua ja on erityisen haitallinen päästövähennyksiin etukenossa investoineille metsäteollisuuden laitoksille.

KORJATTU TIEDOTE: Uusi luonnonsuojelulaki tuoneen mukanaan paljon uutta luonnon monimuotoisuuden turvaamiseen12.12.2022 15:25:53 EET | Tiedote

Eduskunnan käsittely luonnonsuojelulaista etenee huomenna tiistaina. Esitys uudeksi laiksi on monin tavoin nykyistä lakia vaikuttavampi ja tuo uusia keinoja luonnon monimuotoisuuden turvaamiseen. Metsäteollisuus pitää tärkeänä, että uuden lain toimivuutta ja vaikutuksia seurataan. Metsäteollisuus ry:n aiemmin tänään lähettämässä tiedotteessa ennakoitiin, että laki olisi hyväksytty maanantaina 12.12.2022.