Suomi tarvitsee lisää nuoria naisia yrittäjiksi

Yrittäjistä vain kolmasosa on naisia. Suomen Yrittäjät haluaa kannustaa tyttöjä näkemään yrittäjyyden vaihtoehtona ja toteuttamaan unelmiaan. - On tärkeää, että naiset ovat mukana kehittämässä uutta ja vaikuttamassa tulevaisuuteen, sanoo Yrittäjien viestintäjohtaja Taru Jussila.

- Eräänä päivänä meitä ahdisti niin, että unohduimme pitkäksi ajaksi kadulle juttelemaan siitä, mitä voisimme tehdä paitsi ympäristön hyväksi myös omalle tulevaisuudellemme. Keksimme, että yrittäjyys olisi ratkaisu, MÖ Foodsin yrittäjä Marjaana Jukkola kertoo Suomen Yrittäjien tuottamassa Kohti unelmia -verkkojulkaisussa.

Kaurameijeriä pyörittävä 25-vuotias Marjaana Jukkola ja hänen siskonsa Annamari ovat suomalaisten yrittäjien joukossa vähemmistöä: vain hiukan yli kolmasosa kaikista yrittäjistä on naisia, ja alle 35-vuotiaiden osuus yrittäjistä on vain 15 prosenttia. (Tilastokeskuksen Yrittäjät Suomessa 2017 -raportti)

- Näihin lukuihin pitää saada muutosta. Suomi tarvitsee lisää erilaisia yrittäjiä; niin naisia, miehiä kuin maahanmuuttajiakin. Nyt kannustamme erityisesti nuoria naisia yrittäjiksi, kertoo Suomen Yrittäjien viestintäjohtaja Taru Jussila.

Kohti unelmia -julkaisussa mukana neljä nuorta yrittäjää

Rohkaisun ja inspiraation tarjoamiseksi Yrittäjät on nyt tuottanut yhteistyössä A-lehtien nuorten naisten medioiden Demin ja Trendin kanssa nuorille suunnatun verkkojulkaisun yrittäjyydestä. Julkaisu kertoo erilaisista yrittämisen muodoista ja rohkaisee jokaista nuorta tavoittelemaan unelmiaan.

- Nuoria ärsyttää, jos esimerkiksi koulu tai vanhemmat ohjaavat heitä niin sanotusti naisten ja miesten aloille. Tällä hetkellä enemmistö yrittäjistä on miehiä. Meille Demissä on tärkeää auttaa tyttöjä näkemään kaikenlaiset urapolut, sanoo Demin päätoimittaja Päivi Lehtomurto.

Mukaan julkaisuun on lähtenyt neljä nuorta yrittäjää: ammattipelaaja, pelimaailmassa nimellä Rosie River tunnettu Roosa Puonti, 27, korusuunnittelija Matilda Mannström, 25, tubettaja ja räppäri Luyeye Konssi eli Seksikäs-Suklaa, 27, ja toinen MÖ Foodsin perustajasiskoksista Marjaana Jukkola, 25.

Puonti, Mannström, Konssi ja Jukkola kertovat julkaisussa työstään, tähtihetkistään, tulevaisuuden haaveistaan ja siitä, mitä yrittäjyys on heille mahdollistanut: tehnyt rakkaasta harrastuksesta ammatin, auttanut vaihtamaan uraa, tuonut vapautta ja mahdollisuuden toimia omien arvojen mukaisesti – ja ennen kaikkea seurata unelmia.

Yrittäjyys voisi yhdistää unelmat ja todellisuuden

Demin tekemän ammatinvalintakyselyn (2019) mukaan nuoret toivovat tulevaisuuden työnsä olevan hauskaa, vaihtelevaa ja luovaa. Suosikkiammatteja ovat esimerkiksi psykologi, lääkäri, näyttelijä, asianajaja, valokuvaaja ja kahvilan myyjä.

- Luovaa, vaihtelevaa ja hauskaa - nuo kolme sanaa sopivat suoraan yrittäjyyteen. Harva silti hoksaa, että yrittäjyys on tapa toteuttaa näitäkin ammattiunelmia, Yrittäjien Taru Jussila sanoo.

Kohti unelmia -esite on luettavissa ja ladattavissa sivulta omaduuniparasduuni.fi

viestintäjohtaja Taru Jussila, Suomen Yrittäjät, taru.jussila @ yrittajat.fi , p. 0400 510 853
päätoimittaja Päivi Lehtomurto, Demi, paivi.lehtomurto @ a-lehdet.fi , p. 050 4144 664

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä 50 000 on työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät yrittäjät mukaan lukien noin 660 000 henkilöä. Työllistämisluku perustuu vuonna 2018 yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tehtyyn laskelmaan. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu 383 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 60 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.

Yrittäjien hallitus: SAK:n veronkiristykset leikkaisivat investointeja ja työpaikkoja9.4.2019 11:51:30 EESTTiedote

Suomen Yrittäjät on erittäin huolissaan erityisesti SAK:n ja SDP:n ehdotuksista kiristää sadoilla miljoonilla euroilla yrittäjien verotusta ja hankaloittaa omistajavaihdoksia. - Jos yrittäjien veroja kiristetään esitetyllä tavalla, se leikkaa väistämättä investointeja ja työpaikkoja, ja on siksi vaarallista puhetta kasvun ja hyvinvointivaltion kannalta, Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Jyrki Mäkynen sanoo.

Viranomaisasioinnin digitalisoimisen on johdettava yrittäjien byrokratian keventymiseen20.3.2019 15:26:51 EETTiedote

- Yrittäjiä ei pidä velvoittaa digitaaliseen viranomaisasiointiin ennen kuin kunkin viranomaisen digitaaliset asiointipalvelut toimivat laadukkaasti ja niiden käyttöön on tarjolla riittäväsi ohjausta ja tukea. Esimerkiksi tulorekisterin käyttöönotossa nämä ehdot eivät ole valitettavasti kaikilta osin täyttyneet, Suomen Yrittäjien digi- ja koulutusasioiden päällikkö Joonas Mikkilä toteaa.