Suomi tarvitsee luottamusta liikennepolitiikkaan

SDP:n puoluevaltuuston puheenjohtaja, kansanedustaja Sirpa Paatero peräänkuuluttaa luottamusta liikennepolitiikkaan. Hänen mukaansa suomalainen elinkeinotoiminta tarvitsee vakaan ja ennustettavan näköalan liikennepolitiikalta. Paateron mukaan puolueiden kesken saavutettu parlamentaarinen yksimielisyys liikenteen tulevien vuosien lisärahoitustarpeesta on muuttunut valtion budjettiesityksessä 300 miljoonan lisäyksestä 400 miljoonan vähennykseksi.

Kansanedustaja Paateron mielestä suomalainen liikennepolitiikka on ollut varsin tempoilevaa ja joskus on tuntunut, että vanhanajan siltarumpu-poliitikka ohjaa yhä vahvasti suunnittelua ja hankkeita.

- Viime vuosina tämä on näyttäytynyt niin, että rahoja on siirretty kehittämisestä ja suunnittelusta talvikunnossapitoon, uusista hankkeista perusväylänpitoon ja sen jälkeen perusväylänpidosta kehittämiseen ja suunnitteluun. Tällä kaudella on isoja uudistuksia esim. liikenneverkkoon yhtiöittämisestä ja käyttäjämaksuista lanseerattu esille ja sitten peruutettu, joka näissä tapauksissa kyllä perusteltua.

Paateron mukaan Suomeen tarvitaan 12-vuotinen yli vaalikausien ulottuva parlamentaarinen liikenteen investointiohjelma, jotta suomalainen elinkeinotoiminta niin matkailun kuin teollisuuden osalta voi luottaa tulevaan ja tehdä investointeja.

- Valitettavasti ensimmäinen linjaus puolueiden välisestä parlamentaarisen työryhmän päätöksistä näyttää kaatuvan jo alkumetreillä, kun yhdessä sovittu 300 miljoonan euron lisärahoitus on valtion budjettiesityksessä muuttunut 400 miljoonan euron vähennykseksi.

- Toisaalta ollaksemme mukana EU TEN –liikennerahoituksessa, on suunnittelukauden oltava riittävä, jotta hankkeita voidaan ajaa sinne sisään.

- Suomi on nyt monia muita maita jäljessä TEN –rahoituksessa ja Suomelle logistiikka ja sen infra ovat pitkien etäisyyksien maassa elintärkeitä. Meidän tulee varautua myös muutoksiin, jotka johtuvat kaupungistumisesta, digitalisoitumisesta, elinkeinorakenteen muutoksista ja ilmastonmuutokseen liittyen päästöjen vähentämisen tarpeesta.

Sirpa PaateroSDP:n puoluevaltuuston puheenjohtaja

SDP:n Paatero: Lehmänkauppojen tie on kuljettu loppuun – sote-uudistuksen tehtävä on auttaa ihmisiä13.4.2019 07:15:32 EESTTiedote

Sote-uudistus on vaaliviikolla jälleen noussut keskusteluun. Esiin nousseet epäilyt sekä vahvasta poliittisesta ohjailusta että tietojen pimittämisestä eduskunnalta ovat SDP:n kansanedustajan ja puoluevaltuuston puheenjohtajan Sirpa Paateron mukaan vakava viesti siitä, mitä voi tapahtua, kun poliittinen lehmänkauppa ottaa vallan lainvalmistelussa. - Tulevalla hallituskaudella haluamme sopia parlamentaarisessa valmistelussa sote-uudistuksen polusta, kuten tämän kokoluokan uudistusta valmistellessa kuuluu tehdä. Tällainen arvoton kuvio ei saa enää toistua suomalaisessa lainvalmistelussa. - Sote-uudistuksen valmistelussa on nyt palattava alkuperäisiin tavoitteisiin. Siihen, että jokainen suomalainen saa tarvitsemansa hoidon ja palvelut ja että palveluketjut pelaavat saumattomasti. Palveluiden järjestämiseen ja tuottamiseen tarvitaan leveämmät hartiat, joiden koon on määräydyttävä riittävän väestöpohjan perusteella. SDP:n tavoitteena on hoitotakuu, jolla taataan pääsy kiireettömään hoitoon

SDP:n puoluevaltuuston puheenjohtaja, kansanedustaja Sirpa Paatero: Sote-uudistuksen ruumiinavaus ei tullut hetkeäkään liian aikaisin10.4.2019 09:59:55 EESTTiedote

Helsingin Sanomien 10.4. julkituomat tiedot Sipilän hallituksen sote-uudistuksen valmistelun epäkohdista ovat äärimmäisen raskauttavia sekä kokoomukselle että keskustalle. Valtioneuvoston kanslian tilaama loppuraportti kritisoi hallitusta poikkeuksellisesta poliittisesta ohjauksesta, täysin epärealistisesta aikataulusta ja poukkoilevista tavoitteista.

Sanna Marin: Eriarvoisuuden ja lapsiperheköyhyyden vähentäminen seuraavan hallituksen tärkeimpiä tehtäviä9.4.2019 15:58:10 EESTTiedote

Tänään julkaistut Sosiaalibarometri 2019 ennakkotulokset ovat karua luettavaa heikompiosaisten ihmisten tilanteesta. Viimeisen viiden vuoden aikana erityisesti pienituloisten eläkeläisten, perusturvan varassa olevien ja monenlaista tukea tarvitsevien ihmisten arki näyttää heikentyneen. SDP:n varapuheenjohtaja Sanna Marin sanoo, että tulokset vastaavat niitä kertomuksia ja palautteita, joita ihmisiltä on tullut tällä vaalikaudella.