Suomi tarvitsee luottamusta liikennepolitiikkaan

SDP:n puoluevaltuuston puheenjohtaja, kansanedustaja Sirpa Paatero peräänkuuluttaa luottamusta liikennepolitiikkaan. Hänen mukaansa suomalainen elinkeinotoiminta tarvitsee vakaan ja ennustettavan näköalan liikennepolitiikalta. Paateron mukaan puolueiden kesken saavutettu parlamentaarinen yksimielisyys liikenteen tulevien vuosien lisärahoitustarpeesta on muuttunut valtion budjettiesityksessä 300 miljoonan lisäyksestä 400 miljoonan vähennykseksi.

Kansanedustaja Paateron mielestä suomalainen liikennepolitiikka on ollut varsin tempoilevaa ja joskus on tuntunut, että vanhanajan siltarumpu-poliitikka ohjaa yhä vahvasti suunnittelua ja hankkeita.

- Viime vuosina tämä on näyttäytynyt niin, että rahoja on siirretty kehittämisestä ja suunnittelusta talvikunnossapitoon, uusista hankkeista perusväylänpitoon ja sen jälkeen perusväylänpidosta kehittämiseen ja suunnitteluun. Tällä kaudella on isoja uudistuksia esim. liikenneverkkoon yhtiöittämisestä ja käyttäjämaksuista lanseerattu esille ja sitten peruutettu, joka näissä tapauksissa kyllä perusteltua.

Paateron mukaan Suomeen tarvitaan 12-vuotinen yli vaalikausien ulottuva parlamentaarinen liikenteen investointiohjelma, jotta suomalainen elinkeinotoiminta niin matkailun kuin teollisuuden osalta voi luottaa tulevaan ja tehdä investointeja.

- Valitettavasti ensimmäinen linjaus puolueiden välisestä parlamentaarisen työryhmän päätöksistä näyttää kaatuvan jo alkumetreillä, kun yhdessä sovittu 300 miljoonan euron lisärahoitus on valtion budjettiesityksessä muuttunut 400 miljoonan euron vähennykseksi.

- Toisaalta ollaksemme mukana EU TEN –liikennerahoituksessa, on suunnittelukauden oltava riittävä, jotta hankkeita voidaan ajaa sinne sisään.

- Suomi on nyt monia muita maita jäljessä TEN –rahoituksessa ja Suomelle logistiikka ja sen infra ovat pitkien etäisyyksien maassa elintärkeitä. Meidän tulee varautua myös muutoksiin, jotka johtuvat kaupungistumisesta, digitalisoitumisesta, elinkeinorakenteen muutoksista ja ilmastonmuutokseen liittyen päästöjen vähentämisen tarpeesta.

Sirpa PaateroSDP:n puoluevaltuuston puheenjohtaja

Kutsu: Hiilinieluja ja bioenergiaa -seminaari2.11.2018 10:03Kutsu

Lämpimästi tervetuloa SDP:n Ihmisen elinympäristö –työryhmän sekä Eduskunnan ympäristövaliokunnan sd-ryhmän järjestämään miniseminaarin Hiilinieluja ja bioenergiaa - onko Suomen ilmastopolitiikka menossa metsään? Aika: torstaina 8.11.2018 kello 17-19 Paikka: Pikkuparlamentin kansalaisinfo, Arkadiankatu 3 Ohjelma: Metsät ja bioenergia – suomalaisen ilmastopolitiikan kohtalonkysymys? Professori Markku Ollikainen, Suomen ilmastopaneelin puheenjohtaja Hiilivapaa Helsinki 2035 – mistä lämpöä ja energiaa? Karoliina Auvinen, Smart Energy Transition -tutkimushankkeen vuorovaikutusjohtaja Keskustelun käynnistää kommenttipuheenvuorollaan MMK Matti Saarni, joka tutkii politiikan keinoja hillitä ilmastonmuutosta metsä-, maatalous- ja ympäristöpolitiikalla. Puhetta johtaa työryhmän puheenjohtaja Kaarin Taipale. Tilaisuudessa on kahvitarjoilu.

SDP:n varapuheenjohtaja Maarit Feldt-Ranta asunnottomien yössä: Tarvitsemme lisää kohtuuhintaisia asuntoja, kohtuulliset asumismenot ja asumisneuvontaa17.10.2018 16:21Tiedote

SDP:n kansanedustaja, varapuheenjohtaja Maarit Feldt-Ranta esittää Asunnottomien yö -tapahtumassa kolme keinoa asunnottomuuden vähentämiseksi. Asunnottomien yötä vietetään tänään 17. lokakuuta YK:n köyhyyden ja syrjäytymisen vastaisena päivänä ympäri Suomea. Tapahtumia järjestetään yli neljälläkymmenellä paikkakunnalla.