Suomi tarvitsee luottamusta liikennepolitiikkaan

SDP:n puoluevaltuuston puheenjohtaja, kansanedustaja Sirpa Paatero peräänkuuluttaa luottamusta liikennepolitiikkaan. Hänen mukaansa suomalainen elinkeinotoiminta tarvitsee vakaan ja ennustettavan näköalan liikennepolitiikalta. Paateron mukaan puolueiden kesken saavutettu parlamentaarinen yksimielisyys liikenteen tulevien vuosien lisärahoitustarpeesta on muuttunut valtion budjettiesityksessä 300 miljoonan lisäyksestä 400 miljoonan vähennykseksi.

Kansanedustaja Paateron mielestä suomalainen liikennepolitiikka on ollut varsin tempoilevaa ja joskus on tuntunut, että vanhanajan siltarumpu-poliitikka ohjaa yhä vahvasti suunnittelua ja hankkeita.

- Viime vuosina tämä on näyttäytynyt niin, että rahoja on siirretty kehittämisestä ja suunnittelusta talvikunnossapitoon, uusista hankkeista perusväylänpitoon ja sen jälkeen perusväylänpidosta kehittämiseen ja suunnitteluun. Tällä kaudella on isoja uudistuksia esim. liikenneverkkoon yhtiöittämisestä ja käyttäjämaksuista lanseerattu esille ja sitten peruutettu, joka näissä tapauksissa kyllä perusteltua.

Paateron mukaan Suomeen tarvitaan 12-vuotinen yli vaalikausien ulottuva parlamentaarinen liikenteen investointiohjelma, jotta suomalainen elinkeinotoiminta niin matkailun kuin teollisuuden osalta voi luottaa tulevaan ja tehdä investointeja.

- Valitettavasti ensimmäinen linjaus puolueiden välisestä parlamentaarisen työryhmän päätöksistä näyttää kaatuvan jo alkumetreillä, kun yhdessä sovittu 300 miljoonan euron lisärahoitus on valtion budjettiesityksessä muuttunut 400 miljoonan euron vähennykseksi.

- Toisaalta ollaksemme mukana EU TEN –liikennerahoituksessa, on suunnittelukauden oltava riittävä, jotta hankkeita voidaan ajaa sinne sisään.

- Suomi on nyt monia muita maita jäljessä TEN –rahoituksessa ja Suomelle logistiikka ja sen infra ovat pitkien etäisyyksien maassa elintärkeitä. Meidän tulee varautua myös muutoksiin, jotka johtuvat kaupungistumisesta, digitalisoitumisesta, elinkeinorakenteen muutoksista ja ilmastonmuutokseen liittyen päästöjen vähentämisen tarpeesta.

Sirpa PaateroSDP:n puoluevaltuuston puheenjohtaja

Kutsu medialle: SAMAKin kokous Helsingissä 28.–29.1. – Ruotsin pääministeri Löfven ja ESP:n kärkiehdokas Timmermans Suomeen23.1.2019 10:50Kutsu

Hyvät median edustajat, Lämpimästi tervetuloa SAMAKin kongressiin, joka järjestetään 28.–29.1. Helsingin Paasitornissa. Kokoukseen osallistuu mm. Ruotsin pääministeri Stefan Löfven ja Euroopan sos.dem. puolueen kärkiehdokas, komission varapuheenjohtaja Frans Timmermans. Kokous alkaa maanantaina 28.1. klo 12 ja päättyy lounaaseen tiistaina 29.1. klo 12. Tarkka aikataulu kokouksen kulusta lähetetään perjantaina. Median edustajilla on mahdollisuus haastatteluihin maanantaina 28.1. klo 18.00. Pyydämme ilmoittautumisia kokoukseen perjantaihin 25.1. mennessä osoitteeseen iida.vallin@sdp.fi. SAMAK on sosiaalidemokraattisten puolueiden ja ammattiliittojen keskusjärjestöjen pohjoismainen yhteistyökomitea. Järjestyksessä ensimmäinen työväenpuolueiden ja ammattiliittojen pohjoismainen työläiskongressi pidettiin Ruotsin Göteborgissa jo vuonna 1886.

Toimituksille tiedoksi: SDP:n varapuheenjohtaja Sanna Marin sijaistaa puheenjohtaja Rinnettä22.1.2019 10:45Tiedote

SDP:n puoluejohto keskusteli kalenterijärjestelyistä puheenjohtaja Rinteen sairausloman aikana. Puheenjohtajaa sijaistavat varapuheenjohtajat valintajärjetyksessä ensimmäisenä varapuheenjohtajana Sanna Marin. Kaikkiin tiedossa oleviin tilaisuuksiin järjestetään edustaja puoluejohdosta. Rinteen sairausloma kestää helmikuun loppuun saakka. Puheenjohtaja Rinteen sairauslomaan liittyviin kysymyksiin vastaa puoluesihteeri Antton Rönnholm.