Suomi tippui sijalle 29 talouden avoimuuden vertailussa

Suomi menetti taas sijoituksia Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n vertailussa, joka mittaa 75 maan talouden avoimuutta ja pärjäämistä kansainvälisessä kaupassa. G20-kokouksen alla julkaistussa ICC Open Market Index -selvityksessä Suomi löytyy nyt sijalta 29, kun kaksi vuotta sijoitus oli 25. ja vuonna 2013 17. Suomi on selvästi kaikkien Pohjoismaiden ja jopa Baltian maiden takana.

ICC:n vertailun kärkisijat ottivat jälleen Singapore, Hongkong ja Luxemburg sekä Hollanti ja Irlanti. Suomi on selvästi muiden Pohjoismaiden takana – Islanti sijalla 10, Norja sijalla 11, Ruotsi sijalla 18 ja Tanska sijalla 20. Viro löytyy sijalta 15, Liettua 16 ja Latvia 25. Toisin kuin Suomi muut Pohjoismaat ja Baltian maat säilyttivät hyvin asemansa vertailussa.

Kansainvälisen kauppakamarin maajohtaja, Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Timo Vuori arvioi, että Suomen kehno menestys kertoo vaatimattomista vienti- ja tuontiluvuista viime vuosilta, mutta myös haasteista houkutella investointeja Suomeen ja laajentaa kansainvälistyvien yritysten määrää.

“Surkea menestys vertailussa ei helpota Suomen mainetta investointikohteena ja vakaana kauppakumppanina”, toteaa Timo Vuori.

Vuoren mukaan selvitys osoittaa, kuinka tärkeätä Suomessa on jatkaa uudistamistoimia, joilla varmistetaan suomalaisten vientiyritysten pärjääminen kansainvälisessä kilpailussa sekä ulkomaisten investoijien ja osaajien houkutteleminen Suomeen.

“Suomi on koleasta kesästäkin huolimatta hieno paikka asua ja elää, mutta sen pitäisi olla myös paras paikka yrityksille ja investoijille. Kansainvälinen kilpailu vain kiristyy, mikä haastaa niin valtiota kuin yrityksiä parantamaan kilpailukykyään. Tässä yli hallituskausien kestävässä missiossa riittää tekemistä niin Team Finlandille, kauppakamareille kuin muille talouden toimijoille”, toteaa Vuori.

ICC Open Market 2017 Index on julkaisu G20-kokouksen yhteydessä 7.7.2017 Hampurissa.

Timo Vuori
maajohtaja, Kansainvälinen kauppakamari
johtaja, Keskuskauppakamari
timo.vuori@chamber.fi

Kauppakamari: Uusi WTO-sopu vahvistaa Suomen vientiä22.2.2017 16:58Tiedote

Suomen viennin kilpailukyky vahvistuu tullauksen byrokratiaa karsivan WTO-kauppamenettelysopimuksen ansiosta, uskoo Kansainvälisen kauppakamarin ICC Suomen maajohtaja Timo Vuori. ”Jos vientiprosessikulut vähenevät 10-15 prosenttia, helpottaa se suomalaisten tuotteiden pääsemistä kansainvälisille markkinoille. Esimerkiksi Venäjä, Intia, Kiina ovat maita, joissa tullaus väistämättä nopeutuu ja vienti helpottuu”, arvioi Vuori.