Suomi top 10:ssä European Money Quiz -finaalissa

Suomalaiset Hakkarin koulun edustajat Lempäälästä ovat sijoittuneet kymmenen parhaan joukkoon eurooppalaisessa talousosaamiskisassa, European Money Quizissä. Kyseessä on Euroopan pankkiyhdistyksen järjestämä oman talouden hallinnan osaamisen kilpailu. Kaksipäiväiseen tapahtumaan osallistui tänä vuonna nuoria 26 maasta.

​Finalistit pääsivät muun muassa soittamaan Euronext-pörssin loppukelloa.

Finaali koostui kahdesta verkkoalusta Kahootilla pelattavasta erästä. Kysymyksillä testattiin sekä oman talouden hallinnan konsepteja että nopeutta hahmottaa asioita. Suomalaisfinalistit Antti Hernesniemi ja Erno Lehtonen totesivat kysymysten olleen suhteellisen helppoja, joten voitto ratkesi pienillä eroilla ja osin vastausnopeuden perusteella.

Kilpailun ensimmäisenä päivänä harjoiteltiin finaalikilpailua varten, tutustuttiin kilpakumppaneihin ja päästiin muun muassa soittamaan Euronext-pörssin sulkukelloa.

"Kilpailun tavoitteena on motivoida nuoria ottamaan vastuu oman talouden hallinnastaan ja nostaa esille talouden hallinnan merkitystä omassa elämässä. Erityisesti varautuminen tulevaan ja taloudellisiin shokkeihin on tärkeässä roolissa", summaa kilpailun järjestäneen European Banking Federation EBF:n puheenjohtaja Raymond Frenken kilpailun tavoitteesta. Finanssiala ry on EBF:n jäsen.

Kelpo suoritus Lempäälän nuorukaisilta

Suomen tiimi sijoittui kilpailussa 10 parhaan maan joukkoon. Voittajaksi selviytyi Slovenia, toiseksi Pohjois-Makedonia ja kolmanneksi Saksa. Voittajajoukkue sai palkinnoksi 3000 euron stipendin, joka käytetään talousasioiden oppimiseen voittajatiimin valitsemalla tavalla.

Suomen osallistujat kilpailuun valittiin zaldo.fi -oppimisympäristöä käyttävien koulujen joukosta. Nuori Yrittäjyys ry on toteuttanut Zaldo-palvelun yhdessä Finanssiala ry:n, Pörssisäätiön ja FINE vakuutus- ja rahoitusneuvonnan kanssa. Se on käytössä yli sadassa koulussa ympäri Suomen.

Miten olisit pärjännyt finaalissa?

Kilpailun finaalikysymykset poimittiin pdf-tiedostossa olevasta kysymyssetistä. Kaikkia kysymyksiä ei esitetty. Jokainen kilpailija sai vastata kysymyksiin omalla äidinkielellään.

​Finalistit pääsivät muun muassa soittamaan Euronext-pörssin loppukelloa.
Lataa
Erno Lehtonen (vas.) ja Antti Hernesniemi olivat luokkansa parhaat ja matkasivat Brysseliin kisaamaan.
Lataa

Piia-Noora Kauppi: Aikooko uusi hallitus käydä duunareiden taskuilla?16.5.2019 06:00:00 EESTTiedote

Säästäminen ja sijoittaminen ovat jo tänä päivänä entistä useamman palkansaajan harrastus, ei mikään rikkaiden etuoikeus, muistuttaa Finanssiala ry:n toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi. Yli miljoona suomalaista on rahastosijoittajia. Heistä 39 prosenttia on työväestöä tai alempia toimihenkilöitä. Tämä ilmenee Finanssiala ry:n tuoreesta tutkimuksesta, johon on haastateltu 2 500:aa suomalaista.

Rahoitusvirrat on suunnattava ilmaston hyväksi15.5.2019 06:30:00 EESTTiedote

Kestävä rahoitus on yksi EU:n komission tärkeimmistä lainsäädäntöhankkeista, ja suomalainen finanssiala on täysillä mukana tukemassa muutoksia. Finanssiala on sitoutunut Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteeseen rajoittaa lämpötilan nousu puoleentoista asteeseen ja vaatii, että tavoite kirjataan myös hallitusohjelmaan. Eturivin eurovaaliehdokkaat pohtivat Finanssiala ry:n paneelikeskustelussa tulevana maanantaina, mikä on finanssialan toimijoiden rooli ilmastonmuutoksen torjunnassa.

Rahanpesu kuriin finanssialan yritysten tiedonvaihdolla11.5.2019 07:30:00 EESTTiedote

Finanssialan yritysten on voitava vaihtaa keskenään tietoja epäilyttävistä liiketoimista. Tällä hetkellä pankki- ja vakuutussalaisuus estää tiedonvaihdon, mikä hankaloittaa merkittävästi rahanpesun torjuntaa. Finanssiala toivoo, että hallitusohjelmassa päätetään uusista keinoista rahanpesun torjunnassa, esimerkiksi parannetaan viranomaisten ja finanssialan yhteistyötä ja vahvistetaan valvontaa ja viranomaisten resursseja. Nyt finanssiviranomaisten sopima Pohjoismaiden ja Baltian yhteistyön tiivistäminen on ehdottomasti askel oikeaan suuntaan.