Suomi top 10:ssä European Money Quiz -finaalissa

Suomalaiset Hakkarin koulun edustajat Lempäälästä ovat sijoittuneet kymmenen parhaan joukkoon eurooppalaisessa talousosaamiskisassa, European Money Quizissä. Kyseessä on Euroopan pankkiyhdistyksen järjestämä oman talouden hallinnan osaamisen kilpailu. Kaksipäiväiseen tapahtumaan osallistui tänä vuonna nuoria 26 maasta.

​Finalistit pääsivät muun muassa soittamaan Euronext-pörssin loppukelloa.

Finaali koostui kahdesta verkkoalusta Kahootilla pelattavasta erästä. Kysymyksillä testattiin sekä oman talouden hallinnan konsepteja että nopeutta hahmottaa asioita. Suomalaisfinalistit Antti Hernesniemi ja Erno Lehtonen totesivat kysymysten olleen suhteellisen helppoja, joten voitto ratkesi pienillä eroilla ja osin vastausnopeuden perusteella.

Kilpailun ensimmäisenä päivänä harjoiteltiin finaalikilpailua varten, tutustuttiin kilpakumppaneihin ja päästiin muun muassa soittamaan Euronext-pörssin sulkukelloa.

"Kilpailun tavoitteena on motivoida nuoria ottamaan vastuu oman talouden hallinnastaan ja nostaa esille talouden hallinnan merkitystä omassa elämässä. Erityisesti varautuminen tulevaan ja taloudellisiin shokkeihin on tärkeässä roolissa", summaa kilpailun järjestäneen European Banking Federation EBF:n puheenjohtaja Raymond Frenken kilpailun tavoitteesta. Finanssiala ry on EBF:n jäsen.

Kelpo suoritus Lempäälän nuorukaisilta

Suomen tiimi sijoittui kilpailussa 10 parhaan maan joukkoon. Voittajaksi selviytyi Slovenia, toiseksi Pohjois-Makedonia ja kolmanneksi Saksa. Voittajajoukkue sai palkinnoksi 3000 euron stipendin, joka käytetään talousasioiden oppimiseen voittajatiimin valitsemalla tavalla.

Suomen osallistujat kilpailuun valittiin zaldo.fi -oppimisympäristöä käyttävien koulujen joukosta. Nuori Yrittäjyys ry on toteuttanut Zaldo-palvelun yhdessä Finanssiala ry:n, Pörssisäätiön ja FINE vakuutus- ja rahoitusneuvonnan kanssa. Se on käytössä yli sadassa koulussa ympäri Suomen.

Miten olisit pärjännyt finaalissa?

Kilpailun finaalikysymykset poimittiin pdf-tiedostossa olevasta kysymyssetistä. Kaikkia kysymyksiä ei esitetty. Jokainen kilpailija sai vastata kysymyksiin omalla äidinkielellään.

​Finalistit pääsivät muun muassa soittamaan Euronext-pörssin loppukelloa.
Lataa
Erno Lehtonen (vas.) ja Antti Hernesniemi olivat luokkansa parhaat ja matkasivat Brysseliin kisaamaan.
Lataa

Laittoman uhkauksen siirtyminen virallisen syytteen alaiseksi on oiva päätös pitkälle uralle29.5.2020 08:02:58 EESTTiedote

Oikeusministeriö esittää, että laiton uhkaus muuttuisi virallisen syytteen alaiseksi, jos rikos kohdistuu työtään tekevään henkilöön. Tällä hetkellä laiton uhkaus on asianomistajarikos, eli syytettä ei voida nostaa, ellei uhri sitä vaadi. Finanssiala ry:n eläköityvä vahingontorjunnasta ja turvallisuudesta vastaava johtaja Risto Karhunen on odottanut tätä hetkeä yhdeksän vuotta.

Suomalaispankkeja uhkaa mittava yhteisvastuulasku – voi vaarantaa talouden elpymistä27.5.2020 09:51:53 EESTTiedote

Koronapandemian laukaisema talouskriisi voi aiheuttaa suomalaispankeille pahimmassa tapauksessa lähes 2 miljardin euron lisälaskun muissa pankkiunionimaissa tapahtuvien kriisien vuoksi. ”Jos suomalaispankit joutuvat maksamaan tuntuvia määriä ylimääräisiä vakausmaksuja EU:n yhteiseen kriisinratkaisurahastoon, se heikentää niiden kykyä jatkaa kotitalous- ja yritysasiakkaidensa luotottamista. Tämä vaikuttaa koko Suomen talouden kykyyn toipua talouskriisistä”, toteaa Finanssiala ry:n (FA) johtaja, pääekonomisti Veli-Matti Mattila.

Miten meitä huijataan? – seuraa Luotain-tilaisuutta suorana tänään kello 8:3027.5.2020 07:30:00 EESTTiedote

Miten meitä huijataan? – seuraa Luotain-tilaisuutta suorana 27.5. kello 8:3026.5.2020 15:16:53 EESTTiedote

​Toukokuun 27. päivänä Finanssiala ry (FA) järjestää virtuaalisen Luotain-tilaisuuden. Tilaisuus alkaa kello 8.30, ja sen aiheena ovat erilaiset huijaukset ja niiden tunnistaminen. Puhujina ovat Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell, Kyberturvallisuuskeskuksen Juha Tretjakov sekä Finanssialan turvallisuus- ja varautumisjohtaja Niko Saxholm. Lisäksi FA:n toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi esittelee finanssialan tuoretta julistusta, jossa kerrotaan muun muassa kuinka pankit auttavat kotitalous- ja yritysasiakkaitaan koronakriisissä.

Finanssialan julistus: Suomessa toimivat pankit tukevat kansantaloutta koronakriisissä20.5.2020 06:30:00 EESTTiedote

Suomessa toimivat pankit auttavat kotitalous- ja yritysasiakkaitaan koronakriisissä. Tästä ovat konkreettisena näyttönä yli 200 000 laina-asiakkaalle myönnetyt joustot lainanlyhennyksiin. Nyt julkistettava finanssialan julistus sisältää toimet, miten toimiala on mukana taloustalkoissa. Jokainen pankki päättää itse, minkälaisia helpotuksia se tarjoaa, ja tekee niitä koskevat päätökset itsenäisesti arvioiden asiakkaidensa tilanteen tapauskohtaisesti. Finanssiala tekee yhdessä maan hallituksen ja viranomaisten kanssa töitä, jotta taloutemme ja hyvinvointimme saadaan turvattua koronakriisin yli. Julkisen ja yksityisen sektorin tiivis kumppanuus osoittaa voimansa näinä poikkeuksellisina aikoina.