Suomi top 10:ssä European Money Quiz -finaalissa

Suomalaiset Hakkarin koulun edustajat Lempäälästä ovat sijoittuneet kymmenen parhaan joukkoon eurooppalaisessa talousosaamiskisassa, European Money Quizissä. Kyseessä on Euroopan pankkiyhdistyksen järjestämä oman talouden hallinnan osaamisen kilpailu. Kaksipäiväiseen tapahtumaan osallistui tänä vuonna nuoria 26 maasta.

​Finalistit pääsivät muun muassa soittamaan Euronext-pörssin loppukelloa.

Finaali koostui kahdesta verkkoalusta Kahootilla pelattavasta erästä. Kysymyksillä testattiin sekä oman talouden hallinnan konsepteja että nopeutta hahmottaa asioita. Suomalaisfinalistit Antti Hernesniemi ja Erno Lehtonen totesivat kysymysten olleen suhteellisen helppoja, joten voitto ratkesi pienillä eroilla ja osin vastausnopeuden perusteella.

Kilpailun ensimmäisenä päivänä harjoiteltiin finaalikilpailua varten, tutustuttiin kilpakumppaneihin ja päästiin muun muassa soittamaan Euronext-pörssin sulkukelloa.

"Kilpailun tavoitteena on motivoida nuoria ottamaan vastuu oman talouden hallinnastaan ja nostaa esille talouden hallinnan merkitystä omassa elämässä. Erityisesti varautuminen tulevaan ja taloudellisiin shokkeihin on tärkeässä roolissa", summaa kilpailun järjestäneen European Banking Federation EBF:n puheenjohtaja Raymond Frenken kilpailun tavoitteesta. Finanssiala ry on EBF:n jäsen.

Kelpo suoritus Lempäälän nuorukaisilta

Suomen tiimi sijoittui kilpailussa 10 parhaan maan joukkoon. Voittajaksi selviytyi Slovenia, toiseksi Pohjois-Makedonia ja kolmanneksi Saksa. Voittajajoukkue sai palkinnoksi 3000 euron stipendin, joka käytetään talousasioiden oppimiseen voittajatiimin valitsemalla tavalla.

Suomen osallistujat kilpailuun valittiin zaldo.fi -oppimisympäristöä käyttävien koulujen joukosta. Nuori Yrittäjyys ry on toteuttanut Zaldo-palvelun yhdessä Finanssiala ry:n, Pörssisäätiön ja FINE vakuutus- ja rahoitusneuvonnan kanssa. Se on käytössä yli sadassa koulussa ympäri Suomen.

Miten olisit pärjännyt finaalissa?

Kilpailun finaalikysymykset poimittiin pdf-tiedostossa olevasta kysymyssetistä. Kaikkia kysymyksiä ei esitetty. Jokainen kilpailija sai vastata kysymyksiin omalla äidinkielellään.

​Finalistit pääsivät muun muassa soittamaan Euronext-pörssin loppukelloa.
Lataa
Erno Lehtonen (vas.) ja Antti Hernesniemi olivat luokkansa parhaat ja matkasivat Brysseliin kisaamaan.
Lataa

Kysely: Viidennes arvioi käteisen käytön loppuvan kymmenen vuoden kuluessa15.7.2019 06:00:00 EESTTiedote

Maksutavat monipuolistuvat eivätkä kaikki maksutavat käy kaikkialla. Käteistä käytetään maksuvälineenä yhä vähemmän. Finanssiala ry:n (FA) teettämän kyselyn mukaan noin 20 prosenttia suomalaisista arvioi käteisen käytön loppuvan kymmenen vuoden sisällä, ja reilu 60 prosenttia jollain aikavälillä. Toisaalta lähes 30 prosenttia on sitä mieltä, ettei käteisen käyttö lopu koskaan.

Asuntovarallisuudessa potentiaalia nostaa ikääntyneiden hyvinvointia9.7.2019 11:15:00 EESTTiedote

Asuntovarallisuuden purkaminen tarjoaisi yhden keinon vastata ikääntyneiden kasvavaan hoivapalvelujen tarpeeseen. Asuntovarallisuutta purkamalla voitaisiin lisätä yksilöiden omaa valinnanvaraa hoivapalveluihin liittyen. Samalla se kasvattaisi kulutukseen perustuvia verotuloja ja vapauttaisi perheasuntoja nuoremmille kotitalouksille. Silver Economy -tapahtumassa Helsingissä nostettiin esiin myös yksityisten eläke- ja hoivavakuutusten tarve sekä yksityisten vakuutusten ja sosiaalivakuutuksen yhteensovittaminen.