Suomi voitti kultaa Astana EXPO-2017 maailmannäyttelyssä

Lehdistötiedote 13.9.2017. International Exhibition Bureau (BIE) jakoi palkinnot Kazakstanissa, Astanassa 10.6 - 10.9.2017 Expo-2107 maailmannäyttelyyn osallistuneille valtioille. Suomi osallistuu ”Future Energy” maailmannäyttelyyn yli 70 yrityksen voimin ainoana Pohjoismaana.  Suomen Paviljongin arkkitehtuurin ja näyttelykonseptin suunnitteli Ateljé Sotamaa teemana ”Puhdasta energiaa”.  Suomi voitti kultaa tulevaisuuden energiavaihtoehtojen esittelyssä alle 400 m2 paviljonkien luokassa.

Finland Pavilion Astana Expo2017-Ateljé Sotamaa-0004 ps.

Yli sadan vuoden perinteiden mukaan BIE:n kansainvälinen 9 hengen asiantuntijoiden tuomaristo jakoi palkinnot näyttelyteeman tulkinnasta ja näyttelyn designista ja suunnittelusta. Suomi voitti kultaa tulevaisuuden energiavaihtoehtojen esittelyssä alle 400 m2 paviljonkien luokassa.  Hopeaa sai Singapore ja Tšekin tasavalta pronssia.  Pienten paviljonkien luokassa näyttelydesignissa voitti Puola, Slovakia sai hopeaa ja Latvia pronssia.

Suomalaiset yritykset olivat vahvasti mukana Expo-2017 maailmannäyttelyssä. Historian ensimmäiseen Keski-Aasiassa toteutettuun Expoon osallistui 112 maata ja 18 kansainvälistä järjestöä. Näyttelyssä vieraili lähes 4 miljoonaa ihmistä. Suomen paviljongissa kävijöitä oli lähes 300 000.

Kazakstanin maailmannäyttely oli monien mahdollisuuksien hanke, jonka hyöty suomalaisille yrityksille oli merkittävä. Valtion ja yritysten rahoittamaan hankkeeseen osallistui yli 70 yritystä.  Osallistuminen Expoon ja useat ministeri- sekä viranomaisvierailut toivat Suomelle paljon positiivista näkyvyyttä.

EXPO 2017 johti myös suoriin kauppoihin ja poiki lukuisan määrän tapaamisia eri liiketoiminnan alueilta niin yksityisten yritysten kuin viranomaistenkin välillä. Ovien avaamiseen auttoivat myös viralliset vierailut Astanaan. Presidentti Niinistö vieraili Astanassa kesäkuussa. Elokuussa opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen osallistui Suomi paviljongissa järjestettyyn koulutustapahtumaan ja syyskuussa ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen Agro-teknologia ja Finnish Water Forum tapahtumiin.  EXPOn päättäjäisten yhteydessä 10.9. vahvistettiin tulevaisuuden yhteistyötä suomalaisten ja kazakstanilaisten yritysten välillä elinkeinoministeri Mika Lintilän johdolla.

Lisätietoja: Finland at Astana Expo, www.Expo2017.fi

- Severi Keinälä, pääkomissaari, severi.keinala@finpro.fi, puh. +358 40 594 9944

- Pirkko Autio, viestintäpäällikkö, pirkko.autio@finpro.fi, puh.+358 50 3967 519

Finland Pavilion Astana Expo2017-Ateljé Sotamaa-0004 ps.

Finpro / Finland at Astana Expo

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi