SuomiAreena 2014 - KODIKAS KONTTIKOTI - ASUMISVAIHTOEHTO NUORELLE!

Konttikoti on erityisesti nuorille suunnattu tehokkaan asumisen mallin mukaisesti suunniteltu ja rakennettu peruskoti.
Mallikuva Konttikodista

Nuorisosäätiö tuo yhdessä Suomen Nuorisoyhteistyö - Allianssin ry:n ja Nuorisoasuntoliiton kanssa Porin torin - Kansalaistorin - päälavan viereen kolmen päivän ajaksi (16.-18.7.) tulevaisuuden asumisratkaisuja havainnoivan Konttikodin.

Konttikoti on nopea ja tepsivä ratkaisu nuorten asunto-ongelmiin. Pienin kustannuksin ja tehokkaalla maankäytöllä sekä päättäjien ennakkoluulottomalla asenteella se on helppo ja joutuisa keino lisätä nuorten asuntokapasiteettia.

Konttikoti on kompakti ja turvallinen asuinratkaisu, ja se sisältää kaikki itsenäiseen ja viihtyisään asumiseen tarvittavat elementit: oleskelu- ja keittiötilat, kylpyhuoneen ja wc:n sekä parvekkeen. Konttikoti on suunniteltu Suomen rakentamismääräyskokoelman säädösten mukaisesti.

Konttikodin voi tarvittaessa, olosuhteiden muuttuessa siirtää toiseen paikkaan. Lisäksi se on asennettavissa kerrostalomaisesti ympäristöönsä soveltuen.

Haluamme viestiä päättäjille, että Konttikoti on varteenotettava vaihtoehto nuorten asunto-ongelmia ratkottaessa.

Nyt tarvitsemme vain poliittisten päättäjien ja viranomaisten vastuunottoa ja päätöksentekoa, jotta nuorilla olisi tarvittaessa mahdollisuus päästä asumaan helposti ja nopeasti toteutettaviin Konttikoti-asuntoihin.

Itsenäistyville ja elämänsä alkutaipaleella oleville nuorille tulee antaa mahdollisuus inhimilliseen perusasuntoon ja -asumiseen heidän maksukykynsä puitteissa; ja Konttikoti on tähän juuri oikea ratkaisu.

Konttikodin on suunnitellut Harri Nordling.

PS. Konttikoti on merikonteista rakennettujen asuntojen työnimi. Konttikoti kaipaa iskevämpää nimeä, joten järjestämme Porin Kansalaistorin konttikodin esittelyn yhteydessä nimikilpailun. Olisiko teidän media kiinnostunut yhteistyöstä nimikilpailun suhteen?

NUOREN KOTI - KULLAN KALLIS?

Konttikodin lisäksi toteutamme nuorten asumisteemaan liittyvän keskustelutapahtuman, ”Nuoren koti - kullan kallis”, tiistaina 15.7.2014 klo 14.00-15.15 Porin kaupungintalon pihalla.

Ansaitseeko jokainen nuori oman kodin? Riittävätkö nuoren rahat omaan kotiin? Onko koti mahdollinen jokaiselle nuorelle? Olisiko nuorille mahdollista rakentaa edullisempia asuntoja? Entä miltä kuulostaa nuorten asuntotakuu?

Muun muassa näillä kysymyksillä lähdetään liikkeelle 15.7. SuomiAreena-keskustelussa, jonka järjestävät yhteistyössä Allianssi, Nuorisosäätiö, Nuorisoasuntoliitto ja Suomen opiskelija-asunnot SOA.

Keskustelua juontaa 26-vuotias muotoilija, tuottaja, näyttelijä, poliitikko, hallitustyöskentelijä sekä Partion brändijohtaja Julius Oförsagd.

Keskustelussa ovat mukana muun muassa opetus- ja viestintäministeri Krista Kiuru, Rakennusteollisuuden toimitusjohtaja Tarmo Pipatti, kansanedustajat Antti Kaikkonen ja Lasse Männistö, ympäristöministeriön erityisasiantuntija Peter Fredriksson sekä järjestäjäorganisaatioiden hallitusten puheenjohtajat: Perttu Nousiainen (Nuorisosäätiö), Tuomas Nurmela (Nuorisoasuntoliitto) ja Eero Rämö (Allianssi) sekä Turun Ylioppilaskyläsäätiön toimitusjohtaja Kalervo Haverinen.

Keskustelun lomassa nähdään porilaisen Rakastajat-teatterin tarinoita nuorten asumisesta.

Mallikuva Konttikodista
Suunnittelija Harri Nordling ja Konttikoti
Konttikoti työn alla

NUORISOSÄÄTIÖ JATKAA KORJAUSTOIMIAAN, JOTTA SE TÄYTTÄISI YLEISHYÖDYLLISYYSVAATEET TULEVAISUUDESSA4.6.2018 14:49:49 EEST | Tiedote

Nuorisosäätiö on vastaanottanut ARAn 4.6.2018 antaman päätöksen, jonka mukaan ARA peruttaa Nuorisosäätiön yleishyödyllisyysaseman. Nuorisosäätiön johto käy päätöksen huolella läpi ja arvioi vakavasti ratkaisun yksityiskohtiin liittyviä vaikutuksia. Nuorisosäätiö jatkaa aloittamiaan korjaustoimia, jotta säätiö täyttäisi arava- ja korkotukilain yleishyödyllisyyssäännökset.