SuomiAreenan keskustelutilaisuus: Turvallisuutta katsotaan lähiajan ja sadan vuoden kiikareilla

5.7.2017 09:16 | Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö SPEK

SuomiAreenassa keskustellaan turvallisuuskysymyksistä lähitulevaisuuden ja jopa sadan vuoden perspektiivillä maanantaina 10.7. klo 15.15. Keskustelun teemat liikkuvat digitalisaation ja informaatiovaikuttamisen, kansainvälisten uhkien ja terrorismin sekä arjen turvallisuuden maastoissa. Keskustelutilaisuuden järjestävät eduskunnan puolustusvaliokunta, poliisi, Eurooppanuoret, Accenture ja Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö.

Olenko turvassa? Mikä meitä uhkaa nyt ja tulevaisuudessa? on keskustelutilaisuus, joka avaa Suomi 100 vuoden päästä -keskustelusarjan SuomiAreenassa. Keskustelun kuluessa luodaan katsauksia niin lähitulevaisuuteen kuin sadan vuoden päähän. Lisäksi tarkastellaan varautumisen ja erilaisten ratkaisujen suomia mahdollisuuksia.

Keskustelu on vuorovaikutteinen myös yleisön näkökulmasta, sillä yleisö voi osoittaa kannattavansa tai vastustavansa puhujien näkemyksiä vihreillä ja punaisilla korteilla. Keskustelua ohjaa A-studiosta tuttu toimittaja-juontaja Marja Sannikka.

Keskusteluun osallistuvat:

Ilkka Kanerva, puolustusvaliokunta

Mika Kari, puolustusvaliokunta

Seppo Kolehmainen, poliisiylijohtaja

Päivi Nerg, sisäministeriö

Tuomas Tikkanen, Eurooppanuoret

Yacine Zaitri, Accenture

Tervetuloa seuraamaan keskustelua!

Aika: maanantai 10.7. klo 15.15–16.30

Paikka: Purje-lava, Raatihuoneenpuisto, Hallituskatu, Pori

Keskustelutilaisuuden striimaus esitetään suorana MTV Katsomossa ja SuomiAreenan verkkosivuilla.

SuomiAreena Porissa 10.–14.7. www.suomiareena.fi

Lisätietoja:

Viestintäpäällikkö Helena Grönstrand, 040 482 4495

Vuoden alkupuoliskolla oli ennätysvähän palokuolemia4.7.2017 09:30Tiedote

Vuoden alkupuoliskolla oli poikkeuksellisen vähän palokuolemia. Tulipaloissa menehtyi kesäkuun loppuun mennessä 23 ihmistä, kun viiden edellisvuoden keskiarvo vastaavalta ajanjaksolta oli 41 palokuollutta. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön tavoitteena on, että tulipaloissa ei menetettäisi yhtään ihmishenkeä. Palokuolemia voidaan ehkäistä toimivilla palovaroittimilla, tulipalojen ennaltaehkäisyllä, alkusammutuksella ja poistumisharjoittelulla.

Rekordfå branddödsfall under första hälften av året4.7.2017 09:30Tiedote

Det inträffade rekordfå branddödsfall under årets första hälft. I bränder omkom 23 personer före slutet av juni, när medelvärdet för de fem föregående åren var 41 branddödsfall. Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland har som mål att inga människoliv förloras i bränder. Branddödsfall kan förebyggas med fungerande brandvarnare, förebyggande av bränder, primärsläckning och övning av utrymning.