SuomiAreenan keskustelutilaisuus: Turvallisuutta katsotaan lähiajan ja sadan vuoden kiikareilla

SuomiAreenassa keskustellaan turvallisuuskysymyksistä lähitulevaisuuden ja jopa sadan vuoden perspektiivillä maanantaina 10.7. klo 15.15. Keskustelun teemat liikkuvat digitalisaation ja informaatiovaikuttamisen, kansainvälisten uhkien ja terrorismin sekä arjen turvallisuuden maastoissa. Keskustelutilaisuuden järjestävät eduskunnan puolustusvaliokunta, poliisi, Eurooppanuoret, Accenture ja Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö.

Olenko turvassa? Mikä meitä uhkaa nyt ja tulevaisuudessa? on keskustelutilaisuus, joka avaa Suomi 100 vuoden päästä -keskustelusarjan SuomiAreenassa. Keskustelun kuluessa luodaan katsauksia niin lähitulevaisuuteen kuin sadan vuoden päähän. Lisäksi tarkastellaan varautumisen ja erilaisten ratkaisujen suomia mahdollisuuksia.

Keskustelu on vuorovaikutteinen myös yleisön näkökulmasta, sillä yleisö voi osoittaa kannattavansa tai vastustavansa puhujien näkemyksiä vihreillä ja punaisilla korteilla. Keskustelua ohjaa A-studiosta tuttu toimittaja-juontaja Marja Sannikka.

Keskusteluun osallistuvat:

Ilkka Kanerva, puolustusvaliokunta

Mika Kari, puolustusvaliokunta

Seppo Kolehmainen, poliisiylijohtaja

Päivi Nerg, sisäministeriö

Tuomas Tikkanen, Eurooppanuoret

Yacine Zaitri, Accenture

Tervetuloa seuraamaan keskustelua!

Aika: maanantai 10.7. klo 15.15–16.30

Paikka: Purje-lava, Raatihuoneenpuisto, Hallituskatu, Pori

Keskustelutilaisuuden striimaus esitetään suorana MTV Katsomossa ja SuomiAreenan verkkosivuilla.

SuomiAreena Porissa 10.–14.7. www.suomiareena.fi

Lisätietoja:

Viestintäpäällikkö Helena Grönstrand, 040 482 4495

Muistisairaiden turvallisuuden hallinnassa korostuvat kiellot21.9.2017 08:30Tiedote

Muistisairauden aiheuttamaan toimintakyvyn laskuun ja mahdollisiin vaaratilanteisiin varaudutaan heikosti. Riskienhallintakeinona korostuvat rajoitukset ja kiellot, kuten ruuanlaiton ja ulkona liikkumisen rajoittaminen tai ajokielto. Sallivat, toiminnan mahdollistavat tekniset ja digitaaliset apuvälineet ja sovellutukset ovat vielä harvinaisia, käy ilmi Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön (SPEKin) laatimassa iäkkäiden ja muistisairaiden arjen turvallisuutta käsittelevässä julkaisussa.

Taloyhtiöiden roolia paloturvallisuudessa on syytä vahvistaa8.9.2017 10:31Tiedote

Neljän ihmisen kuolemaan johtanut valitettava tulipalo Vuosaaressa osoittaa, että vastuu palovaroittimien toimintakyvyn ylläpitämisestä on epäselkeä. Pelastuslain uudistus on hyvä tilaisuus kehittää paloturvallisuuteen liittyviä vastuita. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö on vuosia tuonut esille palovaroittimen merkitystä. Vuosaaren kaltaiset traagiset tapahtumat osoittavat, että kehitettävää riittää yhä.

Bostadsbolagens roll i brandsäkerheten bör stärkas8.9.2017 10:31Tiedote

En beklagansvärd brand i Nordsjö som ledde till fyra människors död visar att ansvaret för underhållet av brandvarnares funktionsduglighet är otydligt. Reformen av räddningslagen är ett bra tillfälle att utveckla ansvaren i anslutning till brandsäkerheten. Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland har i åratal framhållit brandvarnarnas betydelse. Tragiska händelser som den i Nordsjö visar att det fortfarande finns mycket att förbättra.

Tydliga anvisningar för skolelevens trygga eftermiddag - Vad är tryggt att göra hemma efter skoldagen?5.9.2017 09:00Tiedote

I många hem funderar man under förhösten på små skolbarns säkerhet under eftermiddagarna hemma efter skoldagen. Vilka elapparater får ett skolbarn använda hemma utan sina föräldrar efter skoldagen? Hur kommer man ut vid brand? Ilpo Leino, säkerhetschef för Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland, rekommenderar att föräldrarna ger skolbarnen tydliga regler för eftermiddagarna.

Koululaisen iltapäivän turvaksi selkeät ohjeet - Mitä kotona on turvallista tehdä koulupäivän jälkeen?5.9.2017 09:00Tiedote

Monessa kodissa pohditaan näin alkusyksystä pienten koululaisten turvallisuutta iltapäivisin kotona koulupäivän jälkeen. Mitä sähkölaitteita koululainen saa käyttää, kun hän on ilman vanhempia koulupäivän jälkeen kotona? Miten kotoa pääsee ulos, jos tulipalo syttyy? Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön turvallisuuspäällikkö Ilpo Leino suosittelee, että vanhemmat ohjeistavat koululaisille selkeät säännöt iltapäiviksi.

Rekordfå branddödsfall under första hälften av året4.7.2017 09:30Tiedote

Det inträffade rekordfå branddödsfall under årets första hälft. I bränder omkom 23 personer före slutet av juni, när medelvärdet för de fem föregående åren var 41 branddödsfall. Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland har som mål att inga människoliv förloras i bränder. Branddödsfall kan förebyggas med fungerande brandvarnare, förebyggande av bränder, primärsläckning och övning av utrymning.