SuomiAreenan keskustelutilaisuus: Turvallisuutta katsotaan lähiajan ja sadan vuoden kiikareilla

SuomiAreenassa keskustellaan turvallisuuskysymyksistä lähitulevaisuuden ja jopa sadan vuoden perspektiivillä maanantaina 10.7. klo 15.15. Keskustelun teemat liikkuvat digitalisaation ja informaatiovaikuttamisen, kansainvälisten uhkien ja terrorismin sekä arjen turvallisuuden maastoissa. Keskustelutilaisuuden järjestävät eduskunnan puolustusvaliokunta, poliisi, Eurooppanuoret, Accenture ja Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö.

Olenko turvassa? Mikä meitä uhkaa nyt ja tulevaisuudessa? on keskustelutilaisuus, joka avaa Suomi 100 vuoden päästä -keskustelusarjan SuomiAreenassa. Keskustelun kuluessa luodaan katsauksia niin lähitulevaisuuteen kuin sadan vuoden päähän. Lisäksi tarkastellaan varautumisen ja erilaisten ratkaisujen suomia mahdollisuuksia.

Keskustelu on vuorovaikutteinen myös yleisön näkökulmasta, sillä yleisö voi osoittaa kannattavansa tai vastustavansa puhujien näkemyksiä vihreillä ja punaisilla korteilla. Keskustelua ohjaa A-studiosta tuttu toimittaja-juontaja Marja Sannikka.

Keskusteluun osallistuvat:

Ilkka Kanerva, puolustusvaliokunta

Mika Kari, puolustusvaliokunta

Seppo Kolehmainen, poliisiylijohtaja

Päivi Nerg, sisäministeriö

Tuomas Tikkanen, Eurooppanuoret

Yacine Zaitri, Accenture

Tervetuloa seuraamaan keskustelua!

Aika: maanantai 10.7. klo 15.15–16.30

Paikka: Purje-lava, Raatihuoneenpuisto, Hallituskatu, Pori

Keskustelutilaisuuden striimaus esitetään suorana MTV Katsomossa ja SuomiAreenan verkkosivuilla.

SuomiAreena Porissa 10.–14.7. www.suomiareena.fi

Lisätietoja:

Viestintäpäällikkö Helena Grönstrand, 040 482 4495

Sinä teet paloturvallisuuden – juuri sinä - Paloturvallisuusviikko muistuttaa: ”Kun hätä on suurin, sinä pelastat”10.11.2017 09:35Tiedote

Jokainen on itse paras henkilö parantamaan oman lähipiirinsä paloturvallisuutta. Fiksuinta on pelastaa koti jo etukäteen estämällä tulipalot. Tosi paikan tullen alkusammutus ja läheisten pelastaminen palavasta tilasta ovat elintärkeitä toimia, joita on syytä harjoitella etukäteen. Paloturvallisuusviikko haastaa kaikki suomalaiset parantamaan paloturvallisuutta 25.11.- 1.12. – ja kaikkina muinakin päivinä.

Det är du som gör brandsäkerheten - Brandsäkerhetsveckan påminner: ”När nöden är störst, är det du som räddar”10.11.2017 09:26Tiedote

Var och en är själv den bästa personen att förbättra brandsäkerheten i sin närmaste krets. Det smartaste sättet att rädda hemmet är att göra detta på förhand genom att förhindra bränderna.När det verkligen gäller är primärsläckning och räddande av de nära och kära livsviktiga åtgärder som man bör öva på förhand.Brandsäkerhetsveckan utmanar alla finländare att förbättra brandsäkerheten 25.11 - 1.12 – och alla andra dagar.

Toimintakyky ratkaisee pelastumisen tulipalosta - Kuka vastaa paloturvallisuudesta, kun toimintakyvytön vanhus asutetaan kotiinsa?19.10.2017 09:00Tiedote

Asumisen paloturvallisuus ei ole pelkästään harvaan asuttujen alueiden ongelma. Helsingissä on tänä vuonna ollut kolme palokuolemantapausta, joissa uhri on ollut liikuntarajoitteinen, näistä kahdessa tapauksessa yli 70-vuotias. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö haluaa kiinnittää huomiota turvallisuusvastuisiin, kun ikäihmisiä ja erityisryhmiä asutetaan koteihinsa. Kolmen ensimmäisen vuosineljänneksen aikana tulipaloissa on kuollut 30 ihmistä.

Funktionsförmågan avgör om man kan rädda sig från en brand - Vem ansvarar för brandsäkerheten, när en funktionshindrad äldre person bor kvar i sitt hem?19.10.2017 09:00Tiedote

Boendets brandsäkerhet är inte bara ett problem i glesbygden. I år har det inträffat tre branddödsfall i Helsingfors i vilka offret har varit funktionshindrad, i två av dessa fall över 70 år gammal. Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland vill fästa uppmärksamhet vid säkerhetsansvaren, när äldre personer och specialgrupper bor kvar i sina hem. Under de tre första kvartalen har 30 människor omkommit i bränder.