SuomiAreenassa keskiviikkona: Ottaisitko sinä yrittäjyyden riskin – ilman sopeutumiseläkettä?

Suomessa on kymmeniä tuhansia eläkeikää lähestyviä yrittäjiä, joilla ei ole tietoa, miten eläkkeelle siirtyminen tapahtuisi ja mistä löytyisi yritystoiminnalle jatkaja. Tyypillisesti kyse on pienyrittäjästä, jolla on huoli työntekijöiden tulevaisuudesta ja siitä, että oma omaisuus on kiinni yrityksessä. Liiketoiminta kuihtuu, kun yrityksen näkymät ovat epävarmat. Aiheesta keskustellaan SuomiAreenassa keskiviikkona 18.7.2018 kello 10-11 Kaupungintalon pihassa.

Sanonnan mukaan yrittäjä ei koskaan lomaile, mutta onko myös niin, ettei yrittäjä pääse koskaan eläkkeelle?

–Pieni osa yrittäjistä sanoo, ettei jää koskaan eläkkeelle. Yrittäjyyteen liittyy ammattiylpeyttä, mutta tosiasiassa kyse voi olla defenssimekanismista, asian selittämisestä itselle parhain päin. Uskon, että nämä yrittäjät todella pelkäävät, että eivät koskaan pääse eläkkeelle ja eroon yrityksestään, sanoo akatemiatutkija Monika von Bonsdorff Jyväskylän yliopistosta.

Hän johtaa Suomen Akatemian Optimal-kehittämishanketta, jossa selvitetään yrittäjien eläkkeelle siirtymisen haasteita suomalaisissa omistajavetoisissa pk- ja mikroyrityksissä. Hankkeessa pyritään kehittämään malli ja sovellus, joiden avulla voidaan lisätä yrittäjien eläkkeelle siirtymiseen liittyvää tietoutta, optimoida eläkkeelle siirtymistä, turvata työpaikkojen säilyminen ja tehdä yrittäjyydestä houkuttelevampi työllistymisvaihtoehto.

– Yrityksestä irtaantumista tulisi suunnitella ja valmistella ennen vanhuuseläkkeen alkamista. Polut pois työelämästä ovat yksilöllisiä. Oman yrityksen ja työntekijöiden tulevaisuudesta kannetaan usein huolta, joskus jopa oman jaksamisen kustannuksella. Toisaalta, vaikka päivät saattavat olla pitkiä, koetaan työn tekeminen ennemmin harrastuksena, von Bonsdorff sanoo.

Yrityskauppa on riskittömämpi kuin uuden yrityksen perustaminen

Uuden omistajan käsissä yrityksellä voi päästä kasvuun kiinni. Selvitysten mukaan yrityskauppa on myös huomattavasti riskittömämpi tie yrittäjyyteen kuin se, että aloittaa yrityksen puhtaalta pöydältä.

–Finnveran rahoittamista yrityskaupoista tehty tutkimus osoittaa, että viiden vuoden kuluttua kaupasta yli 80 prosenttia ostetuista yrityksistä jatkoi toimintaansa, kun uusista, perustetuista yrityksistä puolet ajautui konkurssiin tai lopetti toimintansa jo ensimmäisten viiden vuoden aikana. Yrityskauppa ja omistajanvaihdos ovat siis ostajalle varmempi, yrityksen mukana tulee parhaimmillaan toimiva liiketoiminta ja valmis asiakaskunta. Mutta se on myös myyjälle tapa saattaa yritys eteenpäin, säilyttää työpaikat ja olemassa oleva palvelu paikkakunnalla. Kannattava hankkeeseen on saatavilla rahoitusta, eikä edes miljoonan yrityskauppaan tarvita miljoonaa omasta takaa, sanoo omistajanvaihdoksiin ja yrityskauppoihin erikoistunut Finnveran aluepäällikkö Janne Koivuniemi.

Mikä sai Jethron ottamaan yrittäjyyden riskin?

Mikä sai Jethro Rostedtin ryhtymään yrittäjäksi? Entä miten onnellinen on yrityksessään onnistuneen sukupolvenvaihdoksen tehnyt Jyri Nenonen? Mitä yrityskauppojen pullonkauloja Suomen Yrityskaupat Oy:n Juha Rantanen päivittäin ratkoo?

He, Monika von Bonsdorff ja Janne Koivuniemi puhuvat lisää yrittäjyydestä, riskinotosta, eläköitymisestä ja omistajanvaihdoksista Porin SuomiAreenassa keskiviikkona 18.7. kello 10-11 Kaupungintalon pihassa, osoitteessa Hallituskatu 12.

Keskustelua ohjaa toimittaja Anna Perho, yrittäjä hänkin.

Tervetuloa kuuntelemaan ja keskustelemaan!

Lisätietoja:

Tietoa tapahtumasta Facebookissa

Tapahtumaa voi seurata myös striimauksena Katsomosta. Linkki löytyy SuomiAreenan ohjelmasta

Monika von Bonsdorff, Jyväskylän yliopisto, monika.bonsdorff@jyu.fi, p. 040 5412524
Janne Koivuniemi, Finnvera, janne.koivuniemi@finnvera.fi, p. 029 460 2577
Tiina Riippa, viestintäpäällikkö, Finnvera, p. 040 4811165

Finnveran omistajanvaihdoskatsaus 1–12/2023: Yrityskauppojen määrä laski, piristymisen merkkejä näkyvissä14.3.2024 08:30:00 EET | Tiedote

Alkuvuosi 2023 oli edelleen vilkas ja Finnveran rahoituksen myöntö omistusjärjestelyihin oli hyvällä tasolla, mutta yrityskauppojen määrä laski loppuvuotta kohti. Finnvera myönsi rahoitusta omistajanvaihdoksiin tammi–joulukuussa 2023 yhteensä noin 121 miljoonaa euroa, kun määrä edellisvuonna oli 130 miljoonaa euroa. Eniten yrityskauppoja tehtiin Uudellamaalla. Maakunnista erottuivat Varsinais-Suomi, Pirkanmaa ja Keski-Suomi, joissa euromääräinen rahoitus kasvoi.