Suomiveneilee.fi -koeajopäivillä pääsee koeajamaan veneitä Helsingin Lauttasaaressa 4.–5.6.

Kaikille veneilystä ja vesillä liikkumisesta kiinnostuneille avautuu kesäkuun alussa mahdollisuus päästä kokeilemaan merellä erilaisia veneitä. Suomiveneilee.fi -koeajopäiville tulee testattavaksi yli 20 erilaista venettä pienistä perämoottoriveneistä purjeveneisiin. Koeajot ovat osallistujille maksuttomia ja veneissä on aina osaava ammattilainen kipparina.

Suomalaisten venealan toimijoiden yhteiset koeajopäivät järjestetään Helsingin Lauttasaaressa Veneentekijäntien rannassa (Veneentekijäntie 1-5, 00210 Helsinki) perjantaina ja lauantaina 4.–5.6. Koeajot alkavat molempina päivinä kello 10 ja jatkuvat iltakuuteen saakka.

Tapahtuman suunnittelussa huomioidaan erityisesti hygienia ja viranomaisten tarkennetut ohjeistukset. Veneentekijäntien yritysten ranta-alueille saadaan tehtyä selkeät erilliset lohkot ja kulkureitit, jotta ihmiset voivat liikkua alueella sujuvasti ja ilman ruuhkia tai jonotusta. Suurin osa yleisöstä on joka tapauksessa merellä koeajamassa veneitä, joten tapahtumaan varatuille kahdelle alueelle ei ole odotettavissa ruuhkia ja yritysten henkilökunta ja järjestysmiehet varmistavat, että ruuhkia ei myöskään synny.

”Pidämme huolta siitä, että tapahtuma on mahdollisimman turvallinen myös koronakriisin aikaan. Suosittelemme, että veneiden koeajot suoritetaan perhekunnittain tai muussa omassa koronakuplassa”, Venealan Keskusliitto Finnboatin toimitusjohtaja Jarkko Pajusalo sanoo.

Korona on nostanut mökkeilyn ja matkailun ennennäkemättömään suosioon

Nyt viimeistään kannattaa kokeilla veneilyä. Finnboat arvioi kotimaanmatkailun merkityksen kasvaneen koronakriisin seurauksena ja sitä kautta sekä venemyynti että veneilyyn liittyvät palvelut ovat saaneet ennennäkemättömän nosteen. Viime vuonna veneiden ensirekisteröinnit kasvoivat 19% ja sama poikkeuksellisen kova kasvuvauhti on jatkunut alkuvuonna – ensimmäisen neljän kuukauden aikana rekisteröitiin 19% enemmän vesikulkuneuvoja viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna.

Moottoriveneet muodostavat Suomessa veneiden suurimman kategorian ja niiden rekisteröinnit nousivat peräti 21%. Tänä vuonna veneiden myyntikausi lähti hieman tavallista myöhemmin liikkeelle, mikä ylikorostaa kevään toimitusruuhkia. Samaan aikaan myös varusteiden ja komponenttien logistiikkaketjuissa on ollut merkittäviä globaaleja häiriöitä, joten venevalmistajat ja kauppiaat joutuvat tekemään paljon ylimääräistä työtä veneiden toimitusten eteen.

”Veneily ja mökkeily ovat jo osoittautuneet suomalaisten parhaiksi tavoiksi viettää kesää koronaturvallisesti, mikä näkyy alan kaksinumeroisina kasvulukuina”, Pajusalo sanoo.

Helsingin Uiva Flytande elokuussa

19.-22.8.2021 järjestettävä Helsingin Uiva venenäyttely on myös erinomaisessa nosteessa ja yli 90% paikoista on varattu jo toukokuussa. Veneily ja sen aloittaminen kiinnostavat edelleen poikkeuksellisen monia ja vaikka tälle kesälle on jo erittäin vaikea saada uutta venettä, niin vaihtoehtoihin tutustuminen kannattaa, jotta omaan käyttöön parhaiten sopivan veneen valinta osuu kohdalleen myös jatkossa.

Veneilyn Aapinen jaossa koeajopäivillä

Suomiveneilee.fi -koeajopäivillä on jaossa myös viime vuonna uusittu Veneilyn Aapinen, joka kokoaa tiiviiseen muotoon keskeiset asiat, jotka jokaisen vesillä liikkuvan on välttämätöntä tietää. Kattavassa, ilmaisessa oppaassa käydään läpi esimerkiksi veneen rekisteröintiasiat sekä kiinnittämisen, navigoinnin ja veneilyturvallisuuden perusteet.

Veneilyalan yritykset mukana tapahtumassa

Toimialajärjestö Finnboatin ja Helsingin Venemessujen lisäksi tapahtumaa ovat järjestämässä lukuisat suomalaiset venevalmistajat ja -maahantuojat.

Veneentekijäntielle kannattaa muutenkin suunnata, sillä paikalliset yritykset järjestävät samaan aikaan perinteisiä kesäkauden avajaistilaisuuksiaan. Lauttasaaren Veneentekijäntie on Suomen suurin venealan keskittymä, josta löytyy laaja valikoima alan palveluita korjaustelakasta venetarvikemyymälöihin.

Koeajettavien veneiden tarkka lista päivitetään tapahtumaan mennessä suomiveneilee.fi-verkkouutiseen.

Suomiveneilee.fi boat testing days in Lauttasaari, Helsinki 4–5 June1.6.2021 10:03:09 EEST | Press release

At the beginning of June, anyone interested in boating will have the opportunity to try different boats at sea. More than 20 different boats, from small outboard motorboats to sailboats, will be available for testing at the suomiveneilee.fi (“Finland goes boating”) test days. The test rides are free of charge for the participants and the boats always have a skilled professional skipper.

Under Suomiveneilee.fi-testdagarna kan man provköra båtar på Drumsö i Helsingfors 4.–5.6.1.6.2021 10:03:08 EEST | Tiedote

För alla som är intresserade av båtlivet och av att röra sig till sjöss öppnar sig i början av juni en möjlighet att på havet prova olika båtar. Under Suomiveneilee.fi-testdagarna kommer drygt 20 olika båtar att finnas för provkörning, från små aktersnurror till segelbåtar. Provkörningarna är gratis för deltagarna och i båtarna finns alltid en kunnig professionell skeppare.

COVID-19 raised in particular the demand of small motor boats in Finland12.2.2021 05:00:00 EET | Press release

The Finnish boat industry experienced both disadvantages and benefits from COVID-19. The latter part of the year showed a strong growth after the sudden stop in the spring 2020: business grew 11 per cent and the boat exports, which had suffered the most during first half of 2020, were back in growth in the second half of the year. Boating industry employs approximately 3,500 people in Finland and the turnover of Finnboat member companies is more than 600 million euros.